Jak vypadá moderní rodinný dům s japonským duchem

27. 01. 2014
Diskuze (0)
Sdílet

Současný minimalistický trend v bydlení může být jen těžko v rozporu s japonským pojetím estetiky. Dokonce by se dalo říci, že nezapře inspiraci v tradičních japonských stavbách s přesnými úhly, čistými plochami a maximálním důrazem […]

Současný minimalistický trend v bydlení může být jen těžko v rozporu s japonským pojetím estetiky. Dokonce by se dalo říci, že nezapře inspiraci v tradičních japonských stavbách s přesnými úhly, čistými plochami a maximálním důrazem na skloubení funkčnosti a vzhledu. Jak to dopadne, když se japonský milovník evropské architektury rozhodne nechat si postavit moderní dům, který však nezapírá své kořeny?

Moderní rodinný dům, nazvaný LE49 a situovaný na Mount Kamakura v japonské prefektuře Kanagawa, nabízí úchvatné výhledy na zátoku Sagami. Právě proto pozemek hned padl do oka majitelům, kteří doposud žili v bytě v jedné z výškových budov v centru Tokia a byli tak zvyklí mít přehled o tom, co se děje pod nimi. Dalším argumentem pro byla příjemná a poklidná atmosféra rezidenční čtvrti, bohaté na zeleň.

Hmota druhého podlaží jakoby se částečně vznášela nad terénem. Působí tak dojmem, že kdykoli se majitelům zachce, mohou vzlétnout nad noční Kamakuru a pokochat se pohledem na zářící město z výšky. Foto: Masao Nishikawa

Hmota druhého podlaží jakoby se částečně vznášela nad terénem. Působí tak dojmem, že kdykoli se majitelům zachce, mohou vzlétnout nad noční Kamakuru a pokochat se pohledem na zářící město z výšky. Foto: Masao Nishikawa

 

Díky skvělému umístění pozemku mají majitelé, zvyklí na výhled z výškové budovy, celé město jako na dlani. Návštěvám se pak jako první při sestupu svahem k hlavnímu vchodu otevírá pohled na trojúhelníkový půdorys obvodové zdi. Foto: Masao Nishikawa

Díky skvělému umístění pozemku mají majitelé, zvyklí na výhled z výškové budovy, celé město jako na dlani. Návštěvám se pak jako první při sestupu svahem k hlavnímu vchodu otevírá pohled na trojúhelníkový půdorys obvodové zdi. Foto: Masao Nishikawa

 

Posuvné dveře umožňují obyvatelům tohoto velkolepého obydlí úplné splynutí s přírodou v okolí domu, což ještě více podtrhuje ducha japonské estetiky, který v tomhle sídle bezpochyby přebývá. Foto: Masao Nishikawa

Posuvné dveře umožňují obyvatelům tohoto velkolepého obydlí úplné splynutí s přírodou v okolí domu, což ještě více podtrhuje ducha japonské estetiky, který v tomhle sídle bezpochyby přebývá. Foto: Masao Nishikawa

 

V samé špičce trojúhelníku obvodové zdi, v níž se nachází nepříliš veliký dvorek, zasadili majitelé jakýsi „památný“ strom. Vedle duchovního významu ale nese i funkci ryze praktickou - do budoucna má zajistit obyvatelům také soukromí, protože okna protějšího domu jsou namířena přímo jejich směrem. Foto: Masao Nishikawa

V samé špičce trojúhelníku obvodové zdi, v níž se nachází nepříliš veliký dvorek, zasadili majitelé jakýsi „památný“ strom. Vedle duchovního významu ale nese i funkci ryze praktickou – do budoucna má zajistit obyvatelům také soukromí, protože okna protějšího domu jsou namířena přímo jejich směrem. Foto: Masao Nishikawa

Stavba se v podstatě skládá ze dvou, na sebe nepravidelně poskládaných mnohoúhelníků. Základním stavebním materiálem se stal beton ošetřený speciálním fotokatalytickým nátěrem, který umí čistit vzduch pomocí světla. Cílem architekta bylo skloubit soudobé, globalizované představy o bydlení s tradiční orientální estetikou. Majitel totiž jako fanoušek architektury během svého pobytu ve Velké Británii procestoval celou Evropu, aby si osobně nastudoval díla evropských architektů.

V opačné části přízemí se nachází ložnice s přilehlou koupelnou, přepaženou jen skleněnou stěnou. Architekti se tu pokusili o malý experiment, jehož cílem bylo vnést do prostoru pomocí kontaktu s „vypůjčenou krajinou“ relaxační atmosféru hotelových resortů. Foto: Masao Nishikawa

V opačné části přízemí se nachází ložnice s přilehlou koupelnou, přepaženou jen skleněnou stěnou. Architekti se tu pokusili o malý experiment, jehož cílem bylo vnést do prostoru pomocí kontaktu s „vypůjčenou krajinou“ relaxační atmosféru hotelových resortů. Foto: Masao Nishikawa

 

Bílá barva stěn, noblesní šeď pohledového betonu a čiré sklo jsou společným jmenovatelem všech prostor interiéru. Jednolitost a jednoduchost těchto ploch rozbíjí až složitá struktura dřevěného stropu, do nějž se promítá důmyslná konstrukce střechy. Foto: Masao Nishikawa

Bílá barva stěn, noblesní šeď pohledového betonu a čiré sklo jsou společným jmenovatelem všech prostor interiéru. Jednolitost a jednoduchost těchto ploch rozbíjí až složitá struktura dřevěného stropu, do nějž se promítá důmyslná konstrukce střechy. Foto: Masao Nishikawa

 

V protikladu k soukromí prvního podlaží, je to druhé otevřeným, velkoryse pojatým prostorem. Ani tady nepřestává být návštěvník v přímém kontaktu s okolní vegetací. Foto: Masao Nishikawa

V protikladu k soukromí prvního podlaží, je to druhé otevřeným, velkoryse pojatým prostorem. Ani tady nepřestává být návštěvník v přímém kontaktu s okolní vegetací. Foto: Masao Nishikawa

 

Rozměry oken byly zvoleny záměrně tak, aby jejich rámy co nejméně rušily panaromatický výhled na okolní lesy a oceán. Foto: Masao Nishikawa

Rozměry oken byly zvoleny záměrně tak, aby jejich rámy co nejméně rušily panaromatický výhled na okolní lesy a oceán. Foto: Masao Nishikawa

„Rozhodli jsme se vytvořit moderní kus architektury, jehož každý detail by zároveň konvenoval s jedinečným japonským citem pro estetiku a přibližoval ho tak zahraničním návštěvám,“ vysvětluje Satoshi Kurosaki z Apollo Architects, který dům navrhoval.

Ze stejného důvodu úložné prostory, kuchyňská linka a další nezbytný nábytek stojí „cudně“ v koutě, resp. jsou rozmístěny podél zdí. Foto: Masao Nishikawa

Ze stejného důvodu úložné prostory, kuchyňská linka a další nezbytný nábytek stojí „cudně“ v koutě, resp. jsou rozmístěny podél zdí. Foto: Masao Nishikawa

 

Asi nejvýraznější prvek této stavby zůstává na první pohled skryt. Je jím pětiúhelníková střecha tvořená ocelovými i dřevěnými nosníky. Až právě interiér odkrývá její kouzlo, protože odvážná konstrukce se do něj promítá. Foto: Masao Nishikawa

Asi nejvýraznější prvek této stavby zůstává na první pohled skryt. Je jím pětiúhelníková střecha tvořená ocelovými i dřevěnými nosníky. Až právě interiér odkrývá její kouzlo, protože odvážná konstrukce se do něj promítá. Foto: Masao Nishikawa

 

Skutečně vyniknout dává impozantnímu prostoru společné části až večerní šero. Pečlivá práce architektů se světlem a lesklými plochami umocňuje dojem z otevřené kompozice. Foto: Masao Nishikawa

Skutečně vyniknout dává impozantnímu prostoru společné části až večerní šero. Pečlivá práce architektů se světlem a lesklými plochami umocňuje dojem z otevřené kompozice. Foto: Masao Nishikawa

 

No posuďte sami, není takový výhled lepší než tucet televizí…Foto: Masao Nishikawa

No posuďte sami, není takový výhled lepší než tucet televizí…Foto: Masao Nishikawa

Teprve nasvícení dokonale odhaluje drobné řemeslné detaily a mistrovskou práci řemeslníků, kteří vytvářeli dřevěný strop. Ten je bezesporu vládcem druhého podlaží. Foto: Masao Nishikawa

Teprve nasvícení dokonale odhaluje drobné řemeslné detaily a mistrovskou práci řemeslníků, kteří vytvářeli dřevěný strop. Ten je bezesporu vládcem druhého podlaží. Foto: Masao Nishikawa

 

Společné prostory domu působí otevřeným a vzdušným dojmem, přesto, pokud se vám i tak nedostává čerstvého vzduchu, stačí vyjít na terasu. Ale pozor, může to být lehce kontraproduktivní − bude se vám totiž tajit dech! Foto: Masao Nishikawa

Společné prostory domu působí otevřeným a vzdušným dojmem, přesto, pokud se vám i tak nedostává čerstvého vzduchu, stačí vyjít na terasu. Ale pozor, může to být lehce kontraproduktivní − bude se vám totiž tajit dech! Foto: Masao Nishikawa

 

půdorys přízemí

půdorys přízemí

 

půdorys 1. patra

půdorys 1. patra

 

řez stavbou

řez stavbou

Projekt v kostce
Místo: Kamakurayama, město Kamakura, prefektura Kanagawa
Realizace: 2011
Zastavěná plocha: 112 m2
Užitná plocha: 183 m2

Povrchy – použité materiály
Povrchová úprava v exteriéru: fotokatalytický nátěr pro exteriér Hydrotect Colorcoat Eco-ex
Podlaha: růžové dřevo
Stěny a strop: akrylátová pryskyřice

Text: Dominika Záveská
Foto: Masao Nishikawa
Zdroj: vcom.net

Kategorie: Návštěvy domů
Tagy: architektura bydleni Japonská zahrada Rodinné domy rodinny dum
Sdílejte článek

Diskuze