Jak na dětský pokoj

11. 08. 2010
Diskuze (1)
Sdílet

Dětský pokoj je velmi specifický prostor. Podle toho, co dítě v tomto pokoji provozuje a jaké aktivity a děje se zde odehrávají, by se dalo říci, že se jedná o malý byt v bytě. Dítě tento svůj prostor obývá daleko intenzivněji než jiné pokoje. Stejně jako v dospěláckém bytě zde můžeme najít zóny společenské, pracovní i relaxační. Všechny tyto zóny nalézt jsou však v pokojích pro nejmenší zastoupené na jediném místě.

Dalším výrazným specifikem oproti navrhování pro dospělé je to, že uživatel (dítě) není investorem (zákazníkem). Většinou jsou to právě rodiče, kteří rozhodují o tom, jaký bude jejich potomek používat za nábytek a jak bude vypadat prostor. Mnohdy pak dětské pokojíky představují vlastní touhy rodičů, nikoliv dětí samotných, které však tento osobní prostor budou obývat následujících 10 let. My jsme však měli to štěstí, že naši klienti dbali na přání vlastních potomků. Výsledkem jsou dva zdařilé návrhy, které vám nyní představíme podrobněji.

Návrh pokoje č. 1: Jeden pokoj pro dva raubíře
V prvním případě se jednalo o zákazníka s dvoupodlažním rodinným domem, kde byla pro dětský pokoj vyhrazena jedna místnost. Rodina je čtyřčlenná a o ruch v ní se starají chlapci ve věku 4 a 6 let. Oba jsou poměrně hyperaktivní, podle rodičů dokonce ničitelé všeho, co jim přijde pod ruku. Klienti tak chtěli vytvořit interaktivní, růžně členitý prostor s dostatečnými úložnými prostory. Barevně pestrý, kontrastní, nejlépe z materiálů, které budou odolávat někdy tvůrčím dovednostem, jindy zas ničivým počinům obou chlapců. Významným požadavkem rodiny byla i ekonomická stránka realizace, což také ovlivnilo celkový design a použité materiály.

Každý dětský pokoj se snažíme navrhovat jako variabilní prostor, který nejlépe vystihuje heslo hra – studium – relaxace. Záměrem bylo rovněž vytvořit prostor, který je dynamický a dětem bude sloužit a bavit je po celou dobu až do puberty. Děti bývají velmi aktivní a většina vyrůstá v neustálém pohybu, proto by i jejich osobní prostor měl být alespoň částečným odrazem jejich osobnosti.

Členitostí a víceúrovňovým uspořádáním postelí jsme docílili úspory místa pro lůžka. Zároveň se pod nimi otevřely možnosti pro ukládání různých předmětů. Pod horním lůžkem širokým 110 centimetrů se nachází prostor, který je uzavřený dvířky. Za nimi je místo pro zaparkování dvou výsuvných košů nebo kontejnerů na hračky. Na zdi jsou praktické police. Prostor je po vysunutí kontejnerů ideální pro bunkrové hry. Také přízemní postel má ve výklenku úložný prostor, který může sloužit pro ukládání knih či plyšových hraček. Výsuvná zásuvka pod postelí je v takovém pokojíku samozřejmostí. Zásuvkové prostory, do kterých lze uložit hračky nebo prádlo, jsou také ve schodech k hornímu lůžku. Šatní skříň, knihovna a regálek pro věci do školy jsou umístěny na jediné rovné zdi v této malé místnosti. Knihovna pak plynule navazuje na jednoduchý pracovní stůl s centrálním zásuvkovým kontejnerem.

Podlahu jsme volili tak trochu na úkor ekonomičnosti. Vybrali jsme přírodní linoleum (obchodní značka Marmoleum nebo Marmorette). Je to přírodní materiál, který má vynikající vlastnosti a tepelný komfort. Osvětlení jsme řešili centrální zářivkové s přímou složkou (4krát 18 W) a nepřímou složkou s mléčným difuzérem (2krát 18 W), který zajišťuje měkčí světlo. Doplňkovými svítidly jsou lampičky.

Dbali jsme na to, aby některé prvky byly výškově nastavitelné. Klient nechtěl investovat do nábytku, který by takzvaně rostl s dětmi, a tak jsme různými konstrukčními fintami dosáhli toho, že se stůl zvyšuje. Také židle se vybíraly ze standardní nabídky kancelářského vybavení. Z hlediska bezpečnosti jsme respektovali temperament dětí, proto vznikla řada nutných opatření. Naprosto jsme se vyvarovali úchytek a madel, které by vyčnívaly do prostoru. Skříňky a zásuvky se otevírají za vyfrézované otvory. Díky tomu se dítě, které je při hře uzavřené ve skříňce, nemůže přidusit. Lana, která jsou zavěšena na stropu, jsou fixována chemickou kotvou, aby nedošlo k jejich vytažení a případnému úrazu. Oka v rastru lan jsou tak velká, aby dítě v pohodě vyvléklo hlavu a aby se při případném pádu z horní postele do nich nezachytilo. Všechny rohy nábytku byly následně zaobleny. Materiál odolává vodě, barvám a ve většině případů i mechanickému poškození. Hygienické a bezpečnostní požadavky hrají vždy u dětského nábytku důležitou roli, takže a kupující, tedy rodič, by je měl mít stále na paměti.

Návrh pokoje č. 2: Každý pěkně ve svém
Ve druhé zakázce se jednalo o případ, kdy měl klient v rodinném domku pro děti pokoje dva. Také věkový rozdíl dětí dvou potomků opět mužského pohlaví byl mnohem větší. I tak byl projekt zajímavý, protože také zde se jednalo o relativně malý prostor a požadavek na ekonomické řešení. Pokojík adolescenta, u kterého se již počítalo s potřebami budoucího studenta, musel reflektovat jeho měnící se životní styl, studijní nároky, zálibu v audio-video technice a případné návštěvy slečen. Vzhledem k tomu, že mladík je sportovně založený, museli jsme počítat s větším množstvím sportovního náčiní, a tedy i s prostory pro jeho skladování.

U pokoje pro studenta se již nesmí opomenout dostatečně velký prostor pro notebook a jeho příslušenství, Hi-fi a DVD. Do pokoje jsme dali vestavět skříň, do níž se schovaly všechny rozměrné oděvy a sportovní náčiní. Na jedněch dveřích skříně je zrcadlo, které pokoj opticky zvětšuje. Televizor a police na komponenty jsou na dřevěném panelu, který dovoluje zabudovat dráty tak, aby interiéru esteticky nepřekážely. Za televizním panelem je pak vestavná skříň pro druhý pokoj. Tím jsme kluky i akusticky oddělili. Lůžko je široké 140 centimetrů, takže v případě nečekané nebo účelové návštěvy se na něm pohodlně vyspí i dva lidé. Podlaha je propojena se zahradou, takže se na ni klade nárok vyššího zatížení, proto je zde položen vysoce odolný laminát. Koberec v podobě kusového prvku zatepluje nejbližší okolí postele a dokresluje celkovou atmosféru.

Pro studenta je také nezbytný dostatečný prostor pro ukládání knih a učebních pomůcek, proto je vedle pracovního stolu otevřená knihovna, která studijní prostor zvětšuje. Knihovna zároveň slouží jako dělicí prvek mezi dvěma zónami. Osvětlení pokoje je řešeno centrálně sdruženým souborem svítidel. Doplňkové je pak svítidlo u pracovního stolu a lůžka, kde se vyskytuje pás LEDek zabudovaných do dna skříněk nad postelí. Také zde se pod postelí nacházejí zásuvky, které nabízejí další možnost ukládání předmětů.

TEXT: Milan Vrbík
SUPERVIZE: FINEZZA design
NÁVRH: tým viewART

 

Kategorie: Rekonstrukce domu
Tagy: bydleni Dětské komody dětský nábytek dětský pokoj Dětský stůl rodinny dum
Sdílejte článek

Diskuze

  • Dobrý den méla bych zájem o navrhnutí detského pokoje pro 12letou a 16 letou sleçnu jedná se o prostor v byté 3+1moc díky Lucka

    Lucie Hranáčová