A jak bydlí vaše auto?
Stále lepší a dokonalejší laky dovolují parkovat auta celoročně venku. Samozřejmě je pro vůz lepší a majitele praktičtější, pokud jsou pod střechou. Standardní součástí zahrad se tak stávají přístřešky na auto. Co dolů? Co nahoru? […]
Stále lepší a dokonalejší laky dovolují parkovat auta celoročně venku. Samozřejmě je pro vůz lepší a majitele praktičtější, pokud jsou pod střechou. Standardní součástí zahrad se tak stávají přístřešky na auto. Co dolů? Co nahoru? Na tyto dvě otázky by šel zjednodušit výběr přístřešku pro auto. Vlastníci se musejí především rozhodnout, čím a jak zpevní parkovací plochu. A také co použijí na její zastřešení. V obou případech existuje několik variant. Parkování na zelené trávě Jeden z důvodů, proč majitelé nahrazují klasické garáže pouze krytým či zpevněným stáním, je – kromě mnohem nižší ceny – také fakt, že v zahradě nezabírají tolik místa a lépe splynou s okolím. To můžete podpořit ještě výběrem vhodné dlažby. Nejméně nápadné jsou samozatravňovací dlaždice – vyrábějí se jak betonové, tak plastové – , a to v několika různých tvarech. Doporučují se osít parkovou travní směsí, která bývá odolnější než zahradní, vhodný je druh s nižšími rostlinami. Dbejte také na to, že pod přístřeškem bude tráva pravděpodobně více ve stínu, proto jsou sem vhodné stínomilné druhy. Oba typy dlažeb se kladou pouze do drenážní vrstvy, což zjednodušuje jejich pokládku. Důležité je dbát na to, abyste podklad dobře zhutněly, a také aby žádná z dlaždic nevyčnívala. Vadila by při sekání trávy a zbytečně byste si poničili nože sekačky.
Dlažba v mnoha podobáchMnozí však z mnoha důvodů dají přednost betonové dlažbě, která se dělá v mnoha tvarech, barvách a podobách. Na parkovací stání jsou vhodné dva druhy – zámková a zátěžová. Název zámková nemá nic společného se zámeckými nádvořími, ale jméno dostala podle toho, že jednotlivé dlaždice do sebe zapadají na takzvaný zámek. Spoj pomáhá roznášet působení tlaku, tedy i hmotnosti vozidla, proto je ideální právě na pojezdy a parkovací stání. Její odolnější variantou je ta zátěžová. Jde vlastně o betonovou zámkovou dlažbu o tloušťce osm centimetrů, pokud se klade do pevného podkladu snese zátěž dokonce až tři a půl tuny. Betonové kostky lze také pokládat suchou cestou. Pokud má stání vydržet váhu auta, je třeba kopat základy do větší hloubky, nejméně 35 centimetrů, pečlivě je udusat do roviny a zasypat několika zhutněnými vrstvami drceného kameniva – od nejhrubšího k jemnějšímu.Na úpravu parkovacího místa skvěle poslouží i žulové dlažební kostky. Pokud bude plocha sloužit skutečně jen pro auto a nikoli k chození, pro něj není ani pohodlná ani bezpečná, lze si stání vytvořit z kamene, který si sami nasbíráte. Nemusíte ho ani dávat na pískové lože, stačí ho vhodně umístit do půdy a případně do meziprostoru zasít trávu. Takové stání bude vypadat v zahradě přirozeně a auta ho nerozjezdí. Materiálů, z nichž lez stání vytvořit, je ovšem více. Vždy pamatujte na to, že podlaha přístřešku by měla být pevná, mrazuvzdorná, vodopropustná a odolná vůči olejům i solím. Střecha nad střechouPokud má být auto chráněné před deštěm, sněhem ale třeba i padajícími větvemi, je nutné stání také zastřešit. Zpravidla se k tomu používají dřevěné konstrukce, které se jen málo liší od zahradních altánů, majitelé moderní domů mohou sáhnout po oceli nebo hliníku.
Dřevěné přístřešky se zpravidla vyrábějí z lepeného vrstveného dřeva, které je oproti klasickému masivu stabilnější a vydrží jen s minimální údržbou celá léta. Firmy zpravidla nabízejí jak různé druhy dřevin, tak několik variant zastřešení. Díky tomu si můžete vybrat materiály, aby přístřešek co nejlépe ladil s s dalšími stavbami v zahradě nebo exteriérem domu.
Kovové přístřešky se vyrábějí nejčastěji ze zinkovaných ocelových nebo hliníkových profilů. Ty jsou mimořádně odolné, s téměř neomezenou životností, stálobarevné a bez jakýchkoli nároků na údržbu. U jednotlivých modelů si lze zvolit různé barvy kovové konstrukce, majitelé však dávají nejčastěji přednost stříbrné, šedé nebo bílé. Podle umístění je vhodné přístřešek doplnit například i podpůrnými sloupky, bočnicemi či plachtami proti větru. Výhodou je i neomezená rozšiřitelnost spojením dvou a více přístřešků do různě velkých a uspořádaných sestav. Zelená z každé stranyVybírat si můžete i různé typy zastřešení. Dřevěné konstrukce se zpravidla doplňují lehkými krytinami, například asfaltovým šindelem nebo plechovou krytinou, univerzální je polykarbonát, který lze různě barvit a tónovat. Lehké kovové konstrukce firmy nabízejí zakryté také plechem nebo plachtami. Oproti střešním taškám mají velkou výhodu – poměrně jednoduše se tvarují. Jen na vás tedy záleží, zda zvolíte zastřešení rovnou, šikmou nebo například ve tvaru oblouku. Nejen zatravňovací dlažba umí začlenit parkovací stání do zahrady. Dokáže to i střecha. Takzvané zelené střechy jsou stále oblíbenější, jednodušší a levnější typ – takzvané nepochozí – jsou vhodné i na garážová stání. Rostliny se zde vysazují jen do nízké vrstvy speciálního substrátu. Vrchní vrstvu tvoří živý zelený koberec z nenáročných suchomilných rozchodníků. Rostliny náležící do čeledi tlusticovitých oplývají silně dužnatými listy, v těch uchovávají značné množství vody a to jim umožňuje přečkat letní žár a období sucha i bez soustavné péče.
- umožňují větší pro cirkulaci vzduchu
- chrání auto před UV zářením
- chrání ho před teplotními šoky
- zabírají méně místa
- jejich velikost lze snadno přizpůsobit
- nižší náklady na pořízení
- jsou lehce smontovatelné a snadno udržovatelné
- jsou odolné a vzhledově vyhovující
Nejdřív měř… Pokud chcete na zahradě parkovat pohodlně, myslete i na dostatečnou velikost stání. Auta se neustále zvětšují, což byste měli zohlednit i při plánování přístřešku. Není nic neobvyklého, že současné vozy mají šířku až dva metry. K tomu si připočtěte prostor nutný na otevření dveří a pohodlné vystupování a nastupování. Zjistíte, že doporučená velikost pět metrů na délku a hlavně tři na šířku je nedostačující. Platí tedy, že vždy si raději auto změřte, aby se vám mezi sloupy vešlo. redakce, foto Shutterstock a profimedia.cz Více informací se nachází v záříjovém vydání z roku 2016, které si můžete zakoupit za zvýhodněnou cenu zde.Save