Pohodlné parkování u domu
Kromě květin, keřů a stromů, terasy či zahradního domku je třeba na zahradě najít místo i pro parkování auta, případně dvou aut. U novostaveb je to dokonce podmínkou, kterou po vás vyžadují úřady. Variant, jak […]
Kromě květin, keřů a stromů, terasy či zahradního domku je třeba na zahradě najít místo i pro parkování auta, případně dvou aut. U novostaveb je to dokonce podmínkou, kterou po vás vyžadují úřady.
Variant, jak zaparkovat vůz na zahradě máte několik: někdo si vystačí jen se zpevněnou plochou, jiní dopřejí autu přístřešek nebo dokonce garáž. Každá z těchto variant má své klady i minusy.
Zpevněná plocha
Přejete-li si parkovací místo, které jen minimálně ovlivní podobu zahrady, stačí část pozemku zpevnit zatravňovací dlažbou. Potřebujete dokonale připravený podklad, který by mělo tvořit podloží složené z kameniva a štěrku v poměru jedna ku jedné, a zeminy. Tu smíchejte se štěrkem v poměru čtyři ku jedné. Obě vrstvy od sebe oddělte geotextilií. Na takto připravený podklad přijde zatravňovací dlažba, kterou osejte speciálními travními směsmi určenými právě na parkovací místa – obsahuje méně náročné druhy, které snesou i vyšší zátěž.
Další možností je klasická dlažba: vybírat můžete mezi betonem nebo přírodním kamenem, nejčastěji žulou. V prvním případě je třeba zvolit zátěžovou nebo zámkovou, u níž do sebe jednotlivé prvky zapadají pomocí zámku, který pomáhá rozložit zátěž, tedy hmotnost vozidla na větší plochu, kostky tak neprasknou. Preferujete-li přírodní materiál, vhodné jsou klasické žulové dlažební kostky.
VÝHODY:
nejméně naruší podobu zahrady, zatravňovací dlažba téměř vůbec
nezastiňuje přilehlý pozemek
jde o nejlevnější variantu
NEVÝHODY:
auto je vystaveno dešti, sněhu i slunci, i když podle výrobců současné laky už toto zátěž snesou
plochu jen těžko využijete k jinému účelu
Přístřešek
Velmi často se vedle domů objevují přístřešky pro auta, která jsou kompromisem mezi parkovacím stáním a garáží. Nevypadají tolik mohutně jako uzavřená garáž, proto je lze postavit i větší a parkovat pod ním dvě či tři auta. Přístřešky mohou stát hned vedle domu – pak je dobré je střechou propojit se vstupem, abyste v dešti mohli přecházet v suchu – i volně v prostoru.
Jejich konstrukce je srovnatelná s pergolou, nejčastěji se setkáte s těmi dřevěnými, méně pak hliníkovými. Ty první se stavějí ze smrkových hranolů nebo kulatiny, které zaručují odolnost proti povětrnostním vlivům a zároveň se hodí do zahrad. Do betonových patek se usazují pomocí kovových kotev. K zastřešení můžete zvolit například polykarbonátové desky v různém provedení, vhodné jsou i lehké střešní krytiny. Jestliže se rozhodnete pro hliníkový přístřešek, získáte konstrukci, která je mimořádně odolná, stálobarevná a zcela bezúdržbová. Jednoduchý vzhled pak vhodně doplňuje opět střecha z polykarbonátu. Na výběr máte i zde různé barevné varianty.
VÝHODY:
auto je chráněno před deštěm i sněhem, který nemusíte v zimě odstraňovat z oken
lze vytvořit přístřešek pro více aut
pokud u domu chybí úložné prostory na nářadí a zahradní techniku, lze sem umístit uzamykatelný sklad
NEVÝHODY:
zvolíte-li si konstrukci ze dřeva, nevyhnete se pravidelnému natírání a impregnování
hliníkové kosntrukce jsou sice bezúdržbové, ale drahé
Garáž
Garáž je sice nejsložitější a nejdražší, nabízí však nejvíce možností využití. Zvlášť u novostaveb se stává i skladem nářadí, technickým zázemím domu a podobně. Variant, jak ji získat, máte několik.
Nejméně námahy stojí prafabrikovaná, pro níž musí majitel připravit jen základové pásy. Firma pak doveze na pozemek hotovou garáž včetně podlahy, vrat, omítek i střešní krytiny. Výrobci standardně dávají vybrat z několika typů střech a samozřejmě si lze vybrat i typ vrat nebo barvu omítky.
Garáž lze samozřejmě postavit i na míru – zděnou či dřevěnou – tak, aby ladila s domem. Dřevěné bývají vyrobené například z profilovaných, čtyřstranně hoblovaných prken přibitých na nosném rámu. Pokud se rozhodnete pro zděnou, nejste omezeni co do její velikosti ani tvaru a může maximálně kopírovat vzhled domu. V naprosté většině mají šiknou střechu.
VÝHODY:
tento prostor je vhodný k uskladnění sportovních potřeb, nářadí, techniky – lze k tomu využívat různé háky a držáky.
do garáže si můžete nechat přivést vodu, udělat odpad a instalovat umyvadlo, pak ji využijete i na takzvané špinavé práce jako je mytí zeleniny, údržba zahradního náčiní a podobně.
NEVÝHODY:
garáž, zvlášť pro dvě auta doplněná dílnou zabere na pozemku spoustu místa
jde o nejdražší řešení
pokud nebude garáž správně odvětraná, ve vlhkém prostředí bude auto rychleji korodovat – lepší než zavírací okna jsou stále otevřené větrací průduchy
Tip redakce
Stavbu parkovacího přístřešku i garáže byste měli ohlásit na stavebním úřadě, případně zde požádat o stavbení povolení. U objektů s plochou větší než 25 metrů čtverečních je to povinností.
Stavba přístřešku krok za krokem
Přístřešek pro auto lze koupit v hobbymarketech jako skládačku, kterou si zvládnete postavit na zahradě sami. Při samotné stavbě je důležité se řídit podle plánu nebo návodu, který je přiložený v balení. Standardní délka pro jedno auto je pět metrů, šířka tři metry a výška 2,7 metru. Rezerva by měla být přibližně jeden metr délky a šířky.
Nejdříve se zasadí do země kotvy – pokud přístřešek stavíte na dlažbu, lze vyjmout stávající dlaždice nebo kostky a vyhloubit otvory pro základ do hloubky osmdesát centimetrů.
Kotvy se zavěsí do vyhloubených otvorů, které se vylijí betonem. Po zaschnutí se do nich umístí dřevěné sloupy a upevní se pomocí šroubových svěrek. Přišroubování se provede až později.
Pomocí napnutého zednického provázku a hadicové vodováhy se sloupky nahoře označí a propojí. Pokud má totiž stavební plocha sklon, je nutné některý sloupek zkrátit – to se provede na jeho spodním konci.
Když jsou všechny sloupy správně usazeny, lze na čepové spoje namontovat výztužné pásky.
Na připravené sloupy se položí vaznice a shora se přišroubuje. Dlouhé vaznice se skládají z několika dílčích úseků, které se spojí našikmo.
Po namontování vaznic se konečně sloupky přišroubují ke kotvám na pevno, poté se odstraní svěrky. Na vaznice se položí vodorovné krokve a přišroubují se. Vždy namontujte dvě krokve vedle sebe, s menším rozestupem, který je potřeba dodržet podle návodu, aby následně přidělané konstrukční díly dobře seděly.
Doprostřed mezi tyto dvě krokve namontujte střešní vazníky. Ty se nejprve upevní pomocí svěrky a poté se přišroubují závitovou tyčí. Na vazníky se přidělá vrcholová vaznice.
K montáži se připraví šikmé střešní krokve, na které se vyfrézuje upevnění pro žlabové háky pro odvod vody ze střechy. Připravené krokve přišroubujte nahoře k vrcholové a potí k dolní vaznici. Na druhé straně udělejte totéž a pod krokve ještě upevněte vzpěry, poté lze namontovat žlabové háky.
Střešní zakrytí sestává z jedné vrstvy šalovacích prken a bitumenových tašek. Šalovací prkna se přišroubují na střešní krokve, jejich konce po obou stranách přesahují a vytváří tak štít střechy. Po dokončení šalování se na obě dvě strany štítu, do zákrytu se šalovacími prkny, přišroubují dřevěné hranoly.
Bitumenové tašky se hřebíky přibijí k šalovacím prknům na vyznačených místech. Po dokončení obou dvou stran střechy přijdou na řadu ještě tašky na štít. Ty lze přiříznout ze stávajících bitumenových tašek. Na štíty střechy se namontují zástěny svádějící vodu do odvodového žlabu.
Nabídku parkovacích přístřešků najdete na www.hornbach.cz
Magdaléna Krajmerová, foto Shutterstock a archiv firem