Design – anglické slovo, vyslovuje se [dyzajn], pochází z latinského designare, tj. označit. Postupně se dostalo do povědomí lidí i ve významu „navrhovat“ a „návrh“.

Unikátní dům, který kličkuje mezi stromy

Unikátní dům, který kličkuje mezi stromy

Základním požadavkem investorů tohoto unikátního domu bylo zachovat na pozemku původní vzrostlé kaštany. Pozemek na místě pradávného vinohradu, vhodný spíše pro sáňkování než výstavbu, navíc s přirozeně rozmístěnými velikány, tradiční architektuře nepřál. Na druhé straně – i díky tomu vznikl originální dům, který nabízí výhledy do okolí jako úžasně proměnlivé umělecké dílo.

Koupelna ve stylu vintage

Koupelna ve stylu vintage

Historický, výběrový, klasický. I takové ekvivalenty má slovo vintage. Kromě mnoha jiného se za ním skrývá i styl zařizování interiéru, který si nachází své místo v mnoha našich domácnostech. Najdete se v něm i vy?

Pražský loft v minimalistickém designu

Pražský loft v minimalistickém designu

Náročný klient + přísný architekt = bydlení bez kompromisů. Dostali jsme možnost navštívit další z pražských loftů – a radovali se z každého čtverečního metru. Konečně se i u nás dají najít byty, které si nezadají s těmi ze zahraničních časopisů. I když – autorem tohoto pražského je slovenský ateliér Cakov and Partners…

Design

Pojem „design“ se poprvé objevil v 19. století v souvislosti s průmyslovým rozmachem. Tradiční řemeslné postupy vytvářející produktové originály byly v tomto období vystřídány unifikovanými průmyslovými výrobky, které sice stlačily cenu na minimum, ale scházela jim estetická stránka původních originálů. Proti průmyslovému schematizmu vzniklo anglické hnutí bojující za obnovu řemesel.

Na základě zmíněných faktů je proto třeba význam slova design vnímat ze dvou hledisek, a to z hlediska sémantického a odborného. Z pohledu sémantiky lze slovo „design“ vyložit jako překlad anglického slova, tedy jako návrh, nákres, náčrt, kresba, plán, forma, styling, někdy je možné jej chápat i jako model anebo vzor. V čistě odborném smyslu je design název oboru, zabývajícího se navrhováním výrobků určených pro opakovanou výrobu identických předmětů.

Desatero dobrého designu (Dieter Rams):

design

  • Dobrý design je inovativní.
  • Dobrý design zvyšuje užitečnost výrobku.
  • Dobrý design je estetický.
  • Dobrý design respektuje logiku (vytváří lehce pochopitelný produkt).
  • Dobrý design je nevtíravý.
  • Dobrý design je poctivý (nepředstírá, že je z diamantu).
  • Dobrý design je trvalý.
  • Dobrý design je důkladný do posledního detailu (nic neponechá náhodě).
  • Dobrý design je ekologický.
  • Dobrý design je minimalistický.

Tři stadia tvorby designu

Lidé mají tendenci používat slovo „design“ až svévolně. Ve skutečnosti musíme rozlišovat mezi třemi základními fázemi designu, aby bylo možné ho pochopit. Každá za zmíněných fází je stejně důležitá a investovat je nutné do každé z nich.

Slovo designu se objevuje ve třech hlavních významech:

  1. produktový design, nazývaný též design výrobku,
  2. mezičlánek mezi produktovým a vizuálním designem,
  3. vizuální design.

Produktový design

DesignCílem produktového designu je vytvářet produkt s důrazem na jeho funkce, které by mohly být přínosné pro jeho uživatele. Produktový designér tráví svůj čas přemýšlením o potřebách uživatelů, to znamená, že dělá vše proto, aby produkt v něčem ulehčil život a byl tak přínosem a přidanou hodnotou. Výstupem produktového designu jsou proto často jen nápady v podobě obrysů, esejů, které vyjadřují, jak bude funkčnost daného produktu vyhovovat potřebám uživatelů. Součástí mohou být i psychologické profily uživatelů. Produktový designér si však musí být vědom toho, že prioritou častokrát není jen spokojenost uživatele, ale i obchodní cíle společnosti, pro níž pracuje. I to je důvodem, proč své původní návrhy neustále mění a přizpůsobuje ke spokojenosti obou stran.

Mezičlánek produktového a vizuálního designu

web designCílem této fáze je podívat se blíže na návrh produktového designéra a rozebrat funkčnost produktu krok za krokem. V případě, že je výrobkem webová stránka, se důraz klade jak na uspořádání a vymezení jednotlivých prvků na hlavní stránce, tak na podstránkách, které poskytují uživatelům vstup a následující informace. Designér tohoto mezičlánku je nejvíc odpovědný za výrobu produktu, jehož funkce by měly být intuitivně použitelné, aby co největší množství lidí bylo schopno použít vše, co jim daný produkt nabízí. Vlastností dobrého designéra musí být empatie, a to proto, aby dokázal pochopit myšlení a uvažování lidí.

Vizuální design

Cílem vizuálního designu je zajištění vizuální přitažlivosti daného produktu. Výrobek by měl vyvolávat správnou emoční reakci uživatelů. Vizuální design je estetickou fází, v níž vizuální designér posiluje atraktivitu produktu danou už jen díky jeho funkcím.

Interiérový design

Interiérový design se zaměřuje především na vnitřním uspořádáním domu, bytu, ale i komerčních prostor z praktického i estetického hlediska. Interiérový design by měl navázat na architekturu stavby a odpovídat životnímu stylu uživatelů. Pracuje s materiály, barvami, stejně jako se zařízením konkrétního prostoru. V případě potřeby zasahuje i do dispozičního řešení interiéru, ale s ohledem na statiku celého objektu. Jeho cílem je vytvořit ideální životní prostředí uživatelů. Dnešní interiéroví designéři pracují s vizualizačními a animačními 3D programy, napomáhajícími klientům vytvořit si reálnější představu o konečném zařízení celého prostoru a také o jeho atmosféře. S přihlédnutím k výše uvedeným fázím je možné je použít též pro potřeby interiérového designu.

design - HOME Bydlení

  1. Interiérový designér přemýšlí o tom, jak uspořádat a zařídit bydlení svých klientů, aby bylo praktické.
  2. Krok za krokem stanoví a definuje práce a jejich množství, aby bylo dosaženo prvého bodu.
  3. Přemýšlí i nad konečným vizuálem návrhu – designu, který má na klienta působit přitažlivě a vyvolávat v něm správnou emocionální reakci.