Nejoblíbenější materiál na cesty je…
… betonová dlažba. Má téměř neomezenou životnost, odolá mrazům, mechanickému poškození i chemickým látkám. Snadno se pokládá. A vypadá tak dobře, že se pro ni často rozhodnou i ti, kdo původně uvažovali o kamenu či […]
… betonová dlažba. Má téměř neomezenou životnost, odolá mrazům, mechanickému poškození i chemickým látkám. Snadno se pokládá. A vypadá tak dobře, že se pro ni často rozhodnou i ti, kdo původně uvažovali o kamenu či přírodnímu dřevu.
Desítky rozměrů, tvarů i barev naleznete ať už v klasických stavebninách nebo na e-shopech, pokud si zadáte do vyhledavače slova betonová dlažba. Někdy dokonce máte pocit, že se někde stala chyba, protože se před vámi objeví krásná dřevěná prkna či štípaný pískovec. I takový vzhled dokážou dát výrobci betonu. Při tom betonové dlažba původně vznikla jen jako levnější náhrada za žulové kostky.
Zdařilé imitace
Proč volit imitaci přírodních materiálů a nekoupit si na stavbu chodníku či terasy přímo dřevěná prkna či trámy? Výhodou těch betonových je vysoká odolnost, dlouhá životnost, v zahradě vydrží desítky let. A také jednoduchá pokládka a nízká cena, což platí i pro imitaci přírodního kamene. Ještě větší je nabídka různých barevných variant. Dávno neplatí, že beton musí být co do vzhledu nudný, firmy ho dnes probarvují do mnoha odstínů. Ale základní šedá barva v různých odstínech je opět v módě, což souvisí s trendy ve stavitelství. Architekti rádi pracují s minimalistickým vzhledem, bílou či šedou barvou. A beton se pak stává nejlepším materiálem pro úpravu okolí a stavbu cest, parkovacích ploch, teras nebo plotů. Ovšem spoustě lidem se tento trend nelíbí, proto podle výrobců a prodejců patří k nejoblíbenějším dlažby v teplých zemitých odstínech krémové, hnědé, červené, okrové ale třeba také černá. Oblíbené jsou i různé kombinace barev, takzvané colormixy. Zaujmou a rozčlení hlavně velké plochy. Podobné je to s velikostmi dlaždic. Lidé však častěji volí menši velikosti, neboť se s nimi jednodušeji pracuje třeba proto, že se nemusejí řezat. Trendy ovšem přejí velkým formátům, široká nabídka je v rozměru 60 x 60 centimetrů, kdy minimum spár nechává vyniknout barvu a povrch – i ten se dá volit z několik variant. Některé nabízejí všichni výrobci, jiné jsou patentované a seženete je pouze u konkrétních značek.
Nejčastěji se setkáte s těmito povrchy:
Tryskaný – je jemně zdrsněný a tím získává hebkou strukturu a hedvábně matný vzhled.
Otloukaný – při výrobě se jednotlivé kameny o sebe navzájem otloukají, čímž dostávají určitou patinu, které je u každého trochu jiná.
Vymývaný – tryskáním se odkryjí kousky drobného kameniva, cesty a terasy tak získají přirozený vzhled a intenzivní lesk.
Strukturovaný – připomíná kámen, působí přirozeně, k čemuž přispávají i úmyslně vytvořené mírné výškové rozdíly.
Perla – použitím speciální technologie dochází k odkrytí přírodního kameniva, povrch má proto jemné barevné odlišnosti a odlesky.
Výrobci betonových dlažeb zároveň k nim zároveň nabízejí velkou řadu doplňků, například obrubníky, palisády, žlábky pro odvod vody, schodové prvky, bloky pro zpevnění svahů nebo třeba bazénové lemy. Proto lze zpevněné plochy sladit do jedné barvy a stylu, což vždy vypadá lépe než když použijte různé materiály na chodník a jiné na parkovací místo.
Aby dlouho vydržel
Pokud si vyberete barvu a povrch dlažby, ještě je třeba si ověřit, kam je určená – tedy zda z ní lze postavit jen pochozí chodníky a cesty nebo jestli na ni můžete i zaparkovat auto. To poznáte podle tloušťky jednotlivých prvků, protože ta zpravidla určuje únosnost. Obecně lze říci, že čím je větší, tím vyšší zatížení snese. Šesticentimetrové a nižší jsou vhodné pouze jako pochozí. Na parkovací plochy by měla být tloušťka aspoň osm centimetrů a předpokládáte-li vyšší zátěž – třeba budou-li v místě stát dvě a více aut, dodávka a podobně – doporučuje se aspoň deset centimetrů.
Nosnost dlažby pak může zvýšit tvarem jednotlivých dílů, jak si mnozí ověřili u takzvané zámkové dlažby. Ta své jméno dostala nikoli podle toho, že by se používala u historických objektů, ale protože kostky jsou doplněny zámky, díky nimž se zasazují do sebe, a tak se zatížení rozkládá i na sousední díly. Zvyšuje se tak nosnost a odolnost betonu.
Pro jednoduchou údržbu
Betonová dlažba se řadí mezi materiály s vysokou nasákavostí a vlhkost v pórech podporuje růst mechů, které na chodníku či terase nejenže nevypadají pěkně, ale také způsobují další zadržování vlhkosti a snadno se na nich uklouzne. Ideálně lze beton vyčistit vysokotlakým čištěním, zpravidla se při něm nepoužívá žádná chemická čistidla a mastné skvrny i mech zmizí, aniž by netrpěly okolní rostliny. Pokud si chcete tuto práci ušetřit, natřete poté beton hydrofobizačním nátěrem, který pronikne do pórů betonu. Nemění tedy jeho povrchový vzhled, ale zamezuje pronikání vody nebo mastnoty.
Magdaléna Krajmerová, foto Shutterstock