Proč si pořídit přívěsný vozík
Hlína, mulč, sazenice, zahradní traktor, stavební materiál – potřebujete často převážet velké množství věcí a materiálu? Lepší než zavazadlový prostor auta, který snadno ušpiníte a jehož objem bývá omezený, je přívěsný vozík. Moderní vozíky mají […]
Hlína, mulč, sazenice, zahradní traktor, stavební materiál – potřebujete často převážet velké množství věcí a materiálu? Lepší než zavazadlový prostor auta, který snadno ušpiníte a jehož objem bývá omezený, je přívěsný vozík.
Moderní vozíky mají podstatně lepší jízdní vlastnosti než ty staré, které často špatně vedly stopu, houpaly se a různě poskakovaly. Koupíte-li si nový homologovaný přívěs, můžete s ním jezdit rychlostí až sto třicet kilometrů za hodinu. Ale pozor, u starších, kde byl limit osmdesát kilometrů, nelze tuto rychlost dodatečně změnit.
Praktické výhody
Než se pro vozík do prodejny vydáte, rozmyslete si, k čemu ho budete využívat a jak často. Firmy je často nabízejí ve třech kvalitativních provedeních – hobby, standard a profi. Tomu odpovídá nejen cena, ale i kvalita komponentů. Když potřebujete něco převézt jen občas a na krátkou vzdálenost, klidně si vystačíte s hobby kategorií, pokud však máte velkou zahradu a počítáte s tím, že budete pravidelně přepravovat zeminu, posečenou trávu a jiný materiál, raději si připlaťte.
Jestliže s ním budete jezdit každý víkend z města na chalupu, jistě vás potěší, že vozík nepotřebuje vlastní dálniční známku ani u něj nemáte povinnost měnit pneumatiky za zimní. Ovšem nevyhnete se STK – u brzděného musíte na první kontrolu po čtyřech letech a pak každé dva roky, u nebrzděného je tento interval šest a čtyři roky. Povinné ručení se platí jen v symbolické výši. Podstatnější je, abyste jej měli kde parkovat. Nechráněné vozíky se často kradou.
Výběr podle typu
Přívěsné vozíky se dělí na nebrzděné a brzděné. Mezi ty první se řadí základní lehké modely, zpomalování obstarává samotný automobil, ke kterému jsou připojeny. U brzděných modelů zpomalování obstarává teleskopická oj, která ovládá lanka brzd. Při snížení rychlosti se lanka napnou a spínají brzdový systém vozíku. Díky tomu smějí převážet daleko těžší náklad. Pozor, oproti těm prvním vyžadují pravidelný servis, při němž je třeba měnit brzdové obložení, někdy i tlumiče. Poškodit se může při manipulaci i elektrická zásuvka, ztratit můžete také nájezdové ližiny. Proto se vyplatí nekupovat bezejmenné výrobky, u kterých jen těžko seženete potřebné komponenty. A zároveň se už při výběru vozíku ptejte na ceny dílů, abyste za ně nezaplatili skoro více než za celý nový vozík.
Podívejte se také, z čeho je vozík vyrobený. Odborníci například nedoporučují typy s plechovou korbou na přepravu kamení. Pokud budete často vozit například zeminu, měli byste uvažovat o sklápěčce anebo alespoň o sklopných bočnicích, které usnadňují vyložení materiálu.
Aby mu auto stačilo
Při výběru vozíku je třeba myslet i na to, zda máte auto vhodné pro tahání přívěsu. Starší koncepce pohonu zadních kol byla pro tahání vhodnější. Těžší záď vozu lépe odolávala zvedání – motor a převodovka působily jako dobrý stabilizační prvek. To u současných předokolek neplatí. Proto je třeba zvláště na kluzkém povrchu nebo na nezpevněných cestách dávat větší pozor a jet opatrně.
Vozík a zákony
Legislativu přívěsných vozíků řeší vyhláška ministerstva dopravy 341/2002 § 14. Z ní například plyne:
Pokud je nejvyšší povolená hmotnost přívěsu 750 kilogramů, což platí pro kategorii O1, a na tažném zařízení auta je psáno 450 kilogramů, jako například u Škody Fabie, smíte za ni přívěs zapojit. Ovšem okamžitá hmotnost, do níž se započítává hmotnost přívěsu a zároveň nákladu v okamžiku vážení, se musí řídit nižší hodnotou – tedy v technickém průkazu auta uvedenými 450 kilogramy.
Ani k řízení auta s brzděným přívěsným vozíkem o celkové hmotnosti nad 750 kilogramů nemusíte mít, jak se někdy tvrdí, řidičské oprávnění B + E. Stačí vám B, a to až do celkové hmotnosti 3500 kilogramů.
Radek Tichý, foto Shutterstock