Co může podle interiérových designérů zničit atmosféru domova?
Ať už tvoříte nový domov, nebo rekonstruujete ten aktuální, případně jen dekoracemi „přelaďujete na jinou sezónní vlnu“, vždy jde o velmi živý proces. Prostor ožívá nábytkovými prvky, dekoracemi, barvami, materiály... Tak jako dirigent dokáže, aby hudba pěkně zněla, o soulad v interiéru se starají interiéroví designéři, jejichž vkus a cit je obohacen o odborné informace, sledování trendů a zkušenosti.
Protože chyby při zařizování domácností nejsou ojedinělé a i maličkost dokáže „zabít“ celou atmosféru, oslovili jsme tři profesionály – interiérové designéry: Danielu Mazúrovou, Josefa Trakala a Slavomíru Ramsovou.
V jistých praktických rovinách mluví všichni tři jasnou a stejnou řečí. Na druhou stranu, přístup k návrhům a realizacím je u každého individuální a s vlastním estetickým vkladem.
Na čem závisí atmosféra v interiéru?
Když někam přijdeme a prostor nás zaujme, často si řekneme: Jak je tu příjemně! Za tímto jednoduchým konstatováním je však „alchymie“ interiérového designu. Co musíme nejdříve pochopit, když chceme takový prostor s atmosférou vytvořit? A, naopak, co může tento pocit pokazit?
Daniela Mazúrová: „Právě nevyjasněnost toho, jakou atmosféru chceme. V komerčních prostorech je cíl jasnější. U nich většinou víme, kam směřujeme a čeho chceme dosáhnout. U rezidenčních interiérů však narážíme na sebe sama, na své limity a zaběhlá přesvědčení.
I bychom to chtěli jinak, ale máme jakýsi strach vykročit jiným směrem, který by možná přinesl více změn v životě než jen samotnou rekonstrukci. Bojíme se změn a platí to i u interiérů. Proto je třeba před rekonstrukcí nebo zařizováním novostavby důkladně zvážit, co chceme a potřebujeme od interiéru a jak mě může ještě obohatit kromě praktické roviny jeho užívání.“
Josef Trakal: „Myslím si, že atmosféru může podpořit, nebo naopak úplně zničit lokalita, kde se nemovitost nachází. Dalším faktorem je nedostatek oken a denního světla. Denní světlo ovlivňuje barvy, dekory, materiály, ale i linie. Problémem bývají též nízké stropy, které navodí pocit stísněnosti. Někdy má nemovitost nevysvětlitelného genia loci, který se nedá popsat, ale cítíte ho.“
Slavomíra Ramsová: „Byty a domy buď mají úžasnou atmosféru a cítíme se tam skvěle, nebo tu atmosféru nemají. V zásadě existují dvě možnosti, kde je chyba. Zaprvé, může to být dané tím, že zařízení prostoru, konkrétně materiály, barvy, zařizovací prvky, které v něm jsou, nejsou zvoleny správně, a tedy požadovanou atmosféru nedokážou vytvořit. Zadruhé, je to vysloveně dané nemovitostí jako takovou, to znamená přímo danou stavbou, jejím půdorysem, charakterem.
Pokud vezmeme v úvahu první případ, vždy máme možnosti úprav a redesignu interiéru tak, abychom docílili správného efektu. V případě, že sami nedokážete vytvořit v prostoru atmosféru, jakou chcete, oslovte odborníka – designéra.
Zjistí, jaký typ osobnosti jste, jaký máte životný styl, co se vám líbí, čím se rádi obklopujete, dokáže tyto prvky dostat do interiéru a sladit je tak harmonicky, že ta úžasná atmosféra, kterou potřebujete, tam rázem vznikne.
Pokud je problém už přímo ve stavbě – nemá správný půdorys, má velmi nízké nebo vysoké stropy, které dělají prostor buď tmavým, nebo neosobním, může mít nějaký nepravidelný tvar, pokoje jsou malé, tmavé nebo orientované na nesprávnou stranu – je třeba přistoupit i k výraznějším stavebním změnám.
Například ke zbourání příček, změně půdorysu a funkce místností a podobně. Tyto výraznější a hlubší změny spolu s novým a harmonickým zařízením interiéru dokážou i z nevlídného prostoru vytvořit interiér úžasný.“
Triky, aby nevznikl „kočkopes“
Jaké triky použít, abychom případné chybičky krásy v interiéru nezvýraznili, ale naopak je potlačili i bez stavebních úprav?
Daniela Mazúrová: „Pokud cítíme potřebu změny interiéru, ale náš čas nebo peněženka to neumožňují, pracujeme s tím, co máme. Pokud něco v prostoru na nás „křičí“, vyřešme to jako první. Většinou je to nějaký kousek zařízení, který je třeba opravit, přemalovat nebo se ho jednoduše musíme zbavit.
Na začátku je potřeba zvážit, zda umíme tomuto nábytku a zařízení nějak pomoct – repasovat, vyměnit úchytky atd. Obzvlášť hodnotným kusům se vyplatí věnovat více, protože nás budou provázet v interiéru delší dobu než levnější a nekvalitnější kousky.
Potom se zaměřte na celkovou barevnost. Trik je v barevném ladění. Pokud máme místnost zařízenou v teplých hřejivých tónech a něco nám tento efekt kazí, podívejme se i tímto směrem. Celý dojem většinou kazí interiér „kočkopes“.
Neví se, zda je ve vintage, nebo moderním stylu, ve studených, nebo v teplých tónech. Nejhorší je kombinace těchto protipólů, když je interiér barevně a stylově nevyvážený, řekněme, že od každého trochu, nebo půl na půl.“
Josef Trakal: „Jestli řešíme celkovou rekonstrukci, tak zmíněné faktory ovlivnit můžeme. Pokud jde jen o zařizování, je nutné zkombinovat dekory tak, aby spolu ladily. Určitě není dobré kombinovat více než dva druhy dřevin. V prostoru potom vzniká optický nepořádek.
Nepřehánějme to ani s větším množstvím barev. Ne všechny se k sobě hodí. Vyhnout bychom se měli i výrazným prvkům, když s nimi neumíme pracovat. A je třeba myslet i na to, že práci bychom měli svěřit ověřeným a šikovným řemeslníkům. Nespokojit se s průměrem.“
Slavomíra Ramsová: „Při zařizování interiéru je důležité nepostupovat chaoticky, ale mít přesný plán, buď ve formě moodboardu, nebo koláže nábytkových prvků, případně už přímo vytvořené vizualizace.
Pokud máme takový plán a vidíme na papíře svůj cíl, nestane se nám, že nakoupíme věci, které se nám právě v té chvíli v obchodě líbí nebo nás na nich láká dobrá cena. Potom nábytek a doplňky přineseme domů a zjistíme, že nám to spolu v jednom prostoru neladí.
To bývá i nejčastější problém, proč si ode mne klientky objednávají konzultaci. Nakupovaly totiž bez plánu, bez dopředu ujasněné koncepce, a koupily sice pěkný nábytek i doplňky, ale v jednom prostoru tyto věci spolu vůbec neladí.
Jestli zařizujeme, respektive redesignujeme prostor, ve kterém nějaký původní nábytek musí zůstat, pro laika to bude trošku větší výzva. Je třeba brát v úvahu všechny prvky, které se musí v interiéru ponechat.
A zase máme dvě možnosti. Buď jim přizpůsobíme výběr nového nábytku a barevnosti tak, abychom celý prostor krásně spolu sladili, nebo původní nábytek a doplňky projdou nějakou recyklací, redesignem. Určitými vizuálními změnami můžeme i ze starého nábytku udělat nové originální kousky, které do nového konceptu lépe zapadnou.
Dnes jsou trendy různé techniky natírání nebo tapetování staršího nábytku, který můžeme doplnit i nějakými dekoračními prvky, jako jsou lišty, nové úchytky a různé zajímavé detaily, díky čemuž z něho vytvoříme velmi originální prvek.
Určitě bych však v interiéru nedělala tu chybu, že by se v něm kombinovalo více různých vzájemně nekompatibilních stylů. Například nekombinujte mnoho druhů dřevodekorů a nevybírejte různé a velmi výrazné struktury a vzory, které navzájem neladí. To by znamenalo, že by v jednom prostoru vznikla směs nábytku různých stylů.“
Krásný kus nábytku, ale…
Vkusně a podle vlastních představ zařízený prostor domu či bytu nám dělá radost, poskytuje zázemí, skutečně si tu odpočineme. Jak se vyhnout prvotním chybám při výběru nábytku a doplňků?
Daniela Mazúrová: „Tak, že ho nekoupíme na první pohled. Mantra mých klientů je, že si koupili krásný kousek zařízení. Úplně se k nim domů sám pozval. Ale když ho doma vybalili, přišlo velké zklamání. Nepasoval do jejich interiéru. Poučení?
Jestli nemáte zkušené oko nebo cit pro estetiku, nekupujte věci unáhleně. Zkuste se postavit do prostoru, kam chcete daný předmět umístit, a představte si ho tam. Nejednou zjistíte, že nebude pasovat velikostně či materiálově, stylově se bude s něčím bít a podobně.“
Josef Trakal: „Mnozí často dělají chybu v tom, že nakupují doplňky nebo nábytek bez konceptu a jednotlivě. Doma zjistí, že ta sedačka se vlastně nehodí k nábytku, že ta váza je v úplně jiném stylu, že ten dekor dřeva neladí s textiliemi atd. Až potom osloví designéra, protože jim, jak se říká, „už teče do bot“.
V tu chvíli nás však omezí, protože ty výrobky stály určité peníze a nechtějí se s nimi rozloučit. Zde bych poradil jediné – když si úplně nevěříte, směle oslovte odborníka hned. Jestli ho oslovíte až po pár chybách, dovolte mu pracovat od začátku. Smiřte se i s tím, že původní věci, pokud se skutečně do interiéru nebudou hodit, případně předáte.“
Slavomíra Ramsová: „Abyste neudělali hned na začátku chyby, které vás mohou stát hodně peněz i nervů, je důležité uvědomit si, co právě vybíráte, jakou to bude mít funkci a jaký máte vy sami životný styl.
Řeknu příklad. Pokud zařizujeme reprezentativní moderní dům, klient má odrostlé děti a potrpí si na glamour styl, tak podle toho budeme vybírat i materiály. Jestli zařizujeme prostor v paneláku, například třípokojový byt pro rodinu se třemi malými dětmi, kde bude obývák ještě dlouho i hernou, určitě nebudeme vybírat materiály, které jsou háklivé na opotřebení a potřebují neustálou údržbu. V překladu to znamená, že tam nevybereme například skleněné stolky, které je třeba neustále leštit.
Takže vždy jde při výběru o to, abychom si dopředu určili své požadavky, priority a abychom si zároveň uvědomili, jaký máme životní styl. Zda máme raději snadno udržitelné praktické materiály, nebo jsme ochotní pro krásu mít častěji v ruce hadr a materiál udržovat.
Při výběru se proto vždy poraďte s odborníky, který materiál má jaké vlastnosti, jak je o něj třeba se starat a jakou má životnost.“
Profily interiérových designérů
Daniela Mazúrová
Design vnímá jako kreativitu se strategií. Každým návrhem se v podstatě podílí na lidském štěstí, protože podle jejích slov interiér musí pohladit nejen oko, ale i duši. Navrhuje a konzultuje rezidenční i obchodní prostory a dbá na to, aby nesly originální otisk klienta, jeho hodnot a vizí. Tvoří online kurzy i webináře k tématu interiérového designu. Je autorkou i designérkou vlastní linie interiérů DANIELA SUMMER luxury.
Celý dojem většinou kazí interiér ‚kočkopes‘. Neví se, zda má vintage, nebo moderní styl, zda je ve studených, nebo v teplých tónech.“
Josef Trakal
Navrhování je pro něho životným stylem. Vystudoval design a aktuálně se mu věnuje ve vlastním ateliéru. Spolupracuje s architekty, projektanty, grafiky či řemeslníky. U klienta naslouchá jeho přáním a potřebám. Interiér mu šije doslova na míru. Vždy však musí být funkční, vizuálně estetický a s příjemnou atmosférou. Oboustranná spokojenost a radost z originálních řešení jsou při práci jeho největším potěšením.
Denní světlo ovlivňuje barvy, dekory, materiály, ale i linie.“
Slávka Ramsová
Věří, že krásně vyladěný a harmonický prostor nás nabíjí pozitivní energií. Praktičnost a krása interiéru jsou podle ní dvě spojité nádoby. Jedna bez druhé nemá význam. Jako interiérová designérka založila i Akademii kreativity a designu. V kurzech ženy učí, jak si mohou správně zařídit domov i samy. Prostřednictvím prémiového akreditovaného studia designu na této akademii pomáhá talentovaným ženám, které nejsou v práci spokojené, rozběhnout jejich vysněnou kariéru v interiérovém designu.
Abyste neudělali hned na začátku chyby, které vás mohou stát hodně peněz i nervů, uvědomte si, co právě vybíráte, jakou to bude mít funkci a jaký máte životný styl.“
Fotogalerie
Text: Evka Vašková
Foto: archiv Josefa Trakala, Shutterstock
Zdroj: časopis HOME