Dřevěná židle s opěrkou: Zhmotnění nábytkářského důmyslu i elegance

Dřevěná židle s opěrkou, kterou americký architekt Norman Cherner navrhl v roce 1958, představuje zhmotnění nábytkářského důmyslu i elegance.
Reklama

Židle, která do učebnic designu vstoupila pod názvem Cherner Chair, představuje vrcholné číslo stylu „mid-century modern“, tedy modernistické produkce vznikající v poválečném období hospodářsky vzkvétající Ameriky. Židle se dá snadno poznat podle jedinečného obrysu: v místě, kde sedadlo přechází do opěradla, je zúžená, takže působí, jako by měla korzetem stažený pas.

Norman Cherner (1920–1987) americký architekt

Norman Cherner (1920–1987) americký architekt

Autorem nápaditě tvarované sedadlové skořepiny je Norman Cherner. Podobně jako další jeho kolegové, kteří v USA působili po druhé světové válce, i on rozvinul svou praxi ve zlaté éře: trh prahnul po pohodlném a dostupném bydlení, takže bylo na architektech, aby co nejrychleji přinesli řešení. Chernerovou specialitou byly prefabrikované rodinné domy. Navrhoval je v souladu s myšlenkami o generaci starších funkcionalistů, tedy tak, aby co nejlépe splňovaly praktickou stránku každodenního provozu. Jejich vnitřek zaplňoval levným, ale dobře navrženým nábytkem a část z něj – jedinečné dřevěné židle – dokonce navrhl sám. Využil při tom soudobou inovaci, technologii ohýbané překližky. Tvarované překližkové skořepiny byly tehdy hitem – využil je Charles Eames v slavném křesle Eames Lounge Chair, George Nelson v „preclíkové židli“ či architekt Arne Jacobsen na opačné straně Atlantiku. Ohýbaná překližka, tedy sendvič navrstvených dřevěných dýh, umožnil autorům dosahovat neobyčejně ladných linií nábytku a současně ušetřit dřevěný materiál. Chernerův nápad posunul technologii o kousek dopředu. Pro výrazné zúžení sedadlové skořepiny ji musel v místě největšího zatížení zpevnit – pět vrstev překližky na okraji zvýšil na patnáct, takže tloušťka sedadla se postupně mění. Čtyři jednoduché pevné nohy a loketní opěrka, která se vine kolem židle jako stuha, doplňují celek v bezchybné harmonii.

Reklama

Příběh židle však není jen ukázkou radostného modernismu či amerického snu. Poznamenaly ho i etické mrzutosti. Design Normana Chernera z roku 1958 vznikl v dílnách massachusettské firmy Plycraft na popud jejích představitelů, kteří architekta najali, aby vyvinul pevný, snadno sestavitelný model. Cherner přišel s několika prototypy, vedení Plycraft je však zavrhlo jako nerentabilní. Nemilé překvapení čekalo architekta o tři roky později, když objevil svou židli vystavenou v jednom newyorském obchodním domě. Plycraft návrh okopíroval a začal jej produkovat pod obchodním jménem Bernardo. Norman Cherner firmu zažaloval, soudní spor vyhrál a s nábytkáři, kteří měli dokonale zvládnutou technologii ohýbané překližky, se dohodl na podílu ze zisku.

V 70. letech, kdy překližka vyšla z módy a lidé upřednostňovali plast, nábytkářské oddělení Plycraft i s výrobou židle zaniklo.

Ikonický model Cherner Chair se opět začal vyrábět až na sklonku tisíciletí. Normanovi synové založili v roce 1999 rodinný podnik a designérské dědictví otce rozvinuli do rozsáhlé kolekce židlí. Díky důsledně věrné výrobě a spolehlivé kvalitě Made in USA tak nadále přetrvává odkaz „mid-century modern“.

FOTO Cherner Chair Company

FOTO Cherner Chair Company

ORIGINÁL 1958

PŮVABNÁ KRÁSKA Cherner Chair – židle, která se vyrábí ve více rozměrových obměnách, vznikla přesně před 60 lety jako vize architekta Normana Chernera o dostupném nábytku. Cherner Chair Company

Pokračovatelé

FOTO Fritz Hansen

FOTO Fritz Hansen

1957

VŠESTRANNÁ GRAND Prix je třetí ze série proslulých překližkových židlí dánského architekta Arneho Jacobsena – z trojice tou nejméně známou. Podobně jako dva autorovy dřívější návrhy (Sedmička a Mravenec) i Grand Prix využívá tvaroslovné možnosti ohýbaného překližkového sedadla upevněného na čtyřech dřevěných nohách. Jeho silueta má však o poznání ostřejší rysy. Oceňovaný model již 60 let produkuje firma Fritz Hansen.

FOTO Arper

FOTO Arper

2013

OBRATNĚ VYTVAROVANÁ ŽIDLE Saya má s ikonou tohoto článku společný útlý pas. Zatímco klasická „šernerovka“ je zúžená ve spodní části překližkové skořepiny, moderní model od španělských designérů Lievore Altherr Molina se zužuje o něco výše. Vizuálně úderný tvar vychází z úsilí o snadno rozpoznatelný znak inspirovaný kaligrafií. Židle opravdu vypadá, jako by byla rychlými tahy zhmotněná v prostoru. Vyrábí Arper.

FOTO Pedrali

FOTO Pedrali

2018

I POHODLNÁ ŽIDLE Fox (anglicky „liška“) staví svou výjimečnost na skořápce rázně vykrojeného tvaru, který plyne v kontrastních organických liniích. Na rozdíl od viditelného povrchu ohýbané překližky na ostatních židlích z této dvoustrany je „lištička“ oděná v přiléhavém úboru z pevné kůže. Komfort při sezení umocňuje průběžná linie područek. Židli navrhl Francouz Patrick Norguet pro Pedrali.

TEXT MICHAL LALINSKÝ
FOTO ARPER, CHERNER, FRITZ HANSEN, PEDRALI
ZDROJ časopis HOME

Reklama
Reklama

Komentovat