Nevšední dům s vodopádem
I když tento argentinský dům má zajímavě scénograficky komponované průčelí, při pohledu zpředu všechny nejatraktivnější finesy skrývá. Kdo by v nevelké vile očekával vodopád? Vidí ho jen sousedé ze severní strany a z několika domů na druhém břehu jezera, […]
I když tento argentinský dům má zajímavě scénograficky komponované průčelí, při pohledu zpředu všechny nejatraktivnější finesy skrývá. Kdo by v nevelké vile očekával vodopád? Vidí ho jen sousedé ze severní strany a z několika domů na druhém břehu jezera, který je co by kamenem dohodil. Nejkrásnější pohled na vodopád se však naskýtá z domu.
Není vyloučeno, že architekt Andrés Remy začal návrh od inspirace oblou zátokou jezera v buenosaireské čtvrti Las Glorietas. Představil si v prvním poschodí nádrž, která by na něj navázala tak, že v pohledu z okna by vodní plochy splynuly. Tento efekt bylo škoda odsunout do odpočinkové části domu. Architekt si přál, aby byl na očích v proměnlivém světle od svítání do soumraku. Řešením musela být rošáda – ložnici umístil do přízemí a za magií vody se vystupuje po schodech do denních místností.
Pro tento záběr, který ilustruje navázání nádrže na zátoku, se fotograf musel namočit po kolena do vody. Z oken se pohled v tomto úhlu nenaskytne. Dvanáct metrů dlouhá nádrž, obepínající obývací pokoj ze tří stran, se směrem k vodopádu dynamicky zužuje.
Průčelí je komponováno jako série čtyř překrývajících se ploch – poslední ohraničuje schodištní prostor. Kompozici doplňují dva lomené pásy – zadní nad oknem v poschodí je jakoby slabým echem pásu lemujícího vstup do domu a dřevěnou garážovou bránu. Nízké okno obývacího pokoje vytváří iluzi, že je nad ním další poschodí. | Rozsáhlá terasa ze dřeva lapacho kolem bazénu má i soukromé zákoutí u ložnice. Za rohovým oknem je v ložnici vířivka. |
Setkání tří živlů
Téměř deset metrů dlouhý obývací pokoj ze tří stran obepíná vodní plocha, k níž se obrací pásové okno s nezvyklou pointou – otevřeným ohništěm. Setkaly se zde tři živly – dřevo hoří na pozadí tekoucí vody a oblohy.
Vodopád je možné podbarvit světelnými efekty, které se dají, podobně jako mnoho funkcí v domě, řídit počítačem a též z mobilu: kromě samotného vodopádu je to klimatizace, osvětlení, topení, audio a video technika, ovládání rolet, zalévání rostlin či bezpečnostní systém.
Takto se dům jeví z pohledu nejbližších sousedů. Na nádrž v poschodí a bazén navazuje bazének před ložnicí, jejíž střešní okno je vidět na terase. Pěkným detailem je návaznost technicistického ocelového komínu na kulaté pilíře.
Více než čtyři metry široký proud vody valící se do bazénu se dá z domu pozorovat ze tří míst. Jedním z nich je terasa na střeše přízemního křídla vybavená grilem, jehož nerozčleněná stěna pro něj vytváří čisté pozadí. Na terasu se dá vystoupit venkovními schody. Pokud se k nim jde kolem bazénu, vysunutá nádrž umožní přejít pod „záclonou“ z vody a dopřát si pohled skrz ni. Zevnitř se dá na terasu s dřevěnou podlahou ze dřeva lapacho (Tabebuia serratifolia), známého též pod názvem ipe (ipe amarelho), vyjít z jídelny. Je to komfortní alternativa pro stolování.
Pohled na vodopád ze střešní terasy v poschodí. V porovnání s nižší terasou, která je vlastně prodloužením jídelny, je méně exponovaná. Přichází se sem po točitých schodech především vychutnat si pěkný výhled.
Ze střechy nad přízemním křídlem vede ocelové vřetenové schodiště ještě výše – na střešní terasu ve dvou úrovních, upravenou jako asijská kamenná zahrada. Její bariéry z profilovaného skla jsou lehkou, vzletnou a éterickou pointou fasád. Pohled zabloudí k bazénu, nabízí se však i vzdálené panorama za zátokou se čtvrtí Las Glorietas – na další části obytného komplexu Nordelta na březích a na nespočetných ostrovech čtyři a půl hektarového umělého jezera.
Orámování multimediálního centra z wenge evidentně navazuje na průčelí – zařízení domu kromě kuchyně navrhly tři architektky z ateliéru Andrés Remy Arquitectos. Akvárium ohraničující sousední jídelnu je umístěno tak, aby ho bylo vidět ze schodiště. Do jídelny s masivním stolem pro osm osob (taktéž z wenge) se volně otevírá kuchyň – tyto dvě místnosti tvoří nižší část poschodí. |
Z jídelny je vidět diametrálně odlišné prostředí kuchyně, dubová podlaha přímo sousedí s hlazenou betonovou. Autorem designu kuchyně je vedoucí architekt ateliéru. Za úsekem stěny s hodinami se vchází na skleněný můstek nad vstupním prostorem domu. Kuchyň je vybavena mimo jiné i počítačem se specializovaným programem, který například ověřuje čerstvost potravin a nabízí recepty k jejich přípravě. |
Působivý pohled na vodní sloup je zezadu, z originální místnosti s barem v přízemí, kde je dost místa na tancování u starožitného hudebního automatu a zároveň na garážování dvou aut. Skleněná stěna se dá odsunout a večírek se může rozproudit i na stupňovitých dřevěných plochách u bazénu. Po otevření třídílných dřevěných garážových vrat vznikne podobný efekt jako z okna v prvním poschodí – bazén, do něhož ústí vodopád, splyne se zátokou.
Prostorný obývací pokoj je rozčleněn na dvě zóny – multimediální centrum a posezení při otevřeném ohništi. Nízko posazená pásové okna s rytmem kulatých pilířů kompozičně dotváří mohutná odsávací šachta. Ohniště na dlouhé lavici z hlazeného betonu, poskytující značný odkládací prostor, je vyloženo žáruvzdornými cihlami.
Na zábavu a přenocování hostů má majitelka, mladá svobodná podnikatelka, k dispozici celou přední část přízemí. Jsou zde až tři pokoje pro hosty s příslušenstvím. Dva z nich, do nichž se vchází z dlouhé chodby, si však můžeme představit i jako komfortní dětské pokoje.
Postel s pohledem na nebe
Na konci chodby v přízemí, přímo proti vchodu do domu, je ložnice s koupelnou en suite, s odvážně umístěnou vířivkou v rohovém okně, na kterou venku navazuje bazének. Vířivka je osazena v konstrukci ze dřeva wenge, z něhož je i většina zařízení v domě, až na malé výjimky navržené v ateliéru Andrés Remy Arquitectos. Zajímavým detailem je stropní okno přímo nad postelí, které ústí do podlahy na terase. V případě potřeby se dá buď elektronicky zatemnit, nebo se na pokyn dálkového ovladače vysune deska, která překryje okno a scelí podlahu terasy.
Na konci kuchyně, vedle vstupu na můstek, je galerie, odkud se dá sledovat vchod do domu. Skleněné dveře v přízemí vedou do garáže s barem a místem na tancování. |
Úzké jednoramenné schodiště je nejvyšším prostorem v domě. Díky pochozí střeše nad schodištním prostorem jsou terasy v domě na čtyřech úrovních. | Z vysokého vstupního prostoru, který se otevírá na schodiště zaplavené světlem, vychází dlouhá chodba, na jejímž konci je ložnice. Na levém okraji snímku je vidět stropní svítidla v chodbě bez přímého denního osvětlení. |
Skleněný most nad kaňonem
Společenská zóna v poschodí se vyznačuje útulnou členitostí, nezvyklou v domech s otevřenými půdorysy. Přičinil se o to především značný rozdíl ve světlé výšce místností. Centrální schodiště ústí do nižší části s jídelnou a kuchyní, z jídelny se dále prochází do vysokého prostoru obývacího pokoje, rozděleného sedacím nábytkem na dvě zóny. Pásové okno umístěné ve spodní polovině stěny přispívá k tomu, že místnost, kam permanentně svítí slunce, se nepřehřívá.
V přední části garáže zařízené jako bar se opakují prvky z kuchyně: specifický černý nátěr i podlaha z leštěného betonu.
Ve stropním okně v ložnici je inteligentní bezpečnostní sklo s fólií z tekutých krystalů – pomocí dálkového ovladače se dá změnit v neprůhledné nebo uzavřít deskou, která je na spodní části omítnuta.
Kuchyň se od ostatních prostorů výrazně odlišuje designem – je v ní podlaha z leštěného betonu, detaily z oceli a nábytek s černým tabulovým nátěrem, zatímco v ostatních místnostech určují vlídnější náladu dubové podlahy, a to navzdory rezervovaně působícímu wenge i rozsáhlé betonové odkládací ploše s ohništěm. Tato odlišně laděná prostředí odděluje jakýsi kaňon, jak by se pro svou výšku přes dvě poschodí dal nazvat poměrně nevelký vstupní prostor s úzkým, jednoramenným schodištěm. Překlenuje ho skleněný můstek spojující kuchyň s multimediální zónou obývacího pokoje. Můstek je první, na co padne oko po překročení prahu; je prvním náznakem, že v Domě s vodopádem (La Casa de la Cascada) je možné vidět nevšední věci.
|
|
Přízemí 1 – terasa 2 – ložnice s koupelnou 3 – bazén 4 – venkovní schodiště na terasu 5 – šatna 6 – bar 7 – pokoje pro hosty 8 – koupelna 9 – schodiště 10 – garáž 11 – sklad 12 – WC 13 – chodba 14 – vstup do domu |
Poschodí 1 – terasa 2 – obývací pokoj a jídelna 2a – sezení při ohništi 2b – multimédia 3 – kuchyň 4 – můstek 5 – otevřený prostor – průhled na přízemí 6 – WC 7 – ohniště 8 – schody na horní terasu 9 – prádelna |
TEXT: Karol Klanic
FOTO: Alejandro Peral; Juan Raña
Odpovědná redaktorka: Zuzana Hošková