Jak zateplit šikmou střechu svépomocí?
Šikmou střechou běžně uniká přibližně čtvrtina tepla z domu. Teplo stoupá vzhůru a není v naší moci ho celé udržet v budově. I pasivní a nulové domy mají tepelné ztráty, i když jsou výrazně menší než u běžné výstavby. Jsou však případy, kdy podíl tepelných ztrát šikmou střechou může jít až k 50 % z celkových úniků tepla budovy. Špatná volba materiálů, nekvalitní provedení, netěsnosti a improvizace na stavbě, to jsou nejčastější důvody zvýšených tepelných ztrát.
Zabránit únikům tepla nám pomůže izolace podkroví. Tu je nutné provést minimálně ve 2 vrstvách, abychom přerušili tepelný most a splnili tak požadavek na minimální povrchové teploty konstrukcí. Dřevo je sice výborný přírodní materiál, vede ale teplo 4,5x rychleji než běžné izolace. Sebelepší izolant mezi krokvemi nám nezabrání „prochladnutí“ krokví, na které následně navazuje kondenzace vzdušné vlhkosti a vznik plísní.
Izolace se vkládá mezi krokve vždy větší, a to cca o 1-2 cm, aby v konstrukci dostatečně držela díky rozepření. Mezi krokve můžeme použít jak izolaci ve formě desek, tak v rolích.
VIDEO:
1. Izolaci uřízneme do požadovaného rozměru a vložíme mezi krokve. Mezi krokve můžeme použít například z kamenné vlny Isover Orsik, Orset, Uni nebo vlnu skelnou, například Isover Unirol Plus či Unirol Profi. Dle modulu krokví bychom měli volit i rozměr materiálu 1000 či 1200 mm. Materiály skelných izolací jsou oproti kamenným měkčí, díky tomu ideálně kopírují nerovnosti a minimalizují tak tepelné mosty vlivem netěsností mezi izolací a krokví.
Jako další vrstvu izolace pod krokve můžeme použít opět materiály Isover (Orsik, Orset, Uni). Modul zde volíme dle rozměru materiálu, a to 600 či 625 mm.
3. Připevnění parobrzdy Isover VARIO KM DUPL EX UV (nebo Isover Vario XtraSafe)
Jakmile jsme s izolací hotovi, připevníme parobrzdu Isover Vario. Typ Vario KM Duplex UV se připevňuje pomocí sponek, které se následně zalepí páskou Isover Vario KB1. V případě použití typu XtraSafe je systém přichycen pomocí speciálního suchého zipu.
Spoje parobrzdy Isover Vario ponecháme s přesahem 100 mm a poté přelepíme páskou Isover Vario KB1 nebo Isover Vario Xtra Tape podle zvoleného systému.
Pomocí tmelu Isover Vario DoubleFit (nebo Xtra Fit) snadno napojíme parobrzdu Vario na štítové konstrukce. Přesah fólie by měl být min. 50 mm, doporučujeme raději 100 mm.
6.Napojení parobrzdy
Napojení rohů, koutů a dalších dřevěných konstrukcí vzájemně či s fólií Vario opět pohodlně vyřešíme pomocí pásky Isover Vario MultiTape SL či Isover Vario Xtra Tape.
U prostupů přes parobrzdu musíme věnovat zvláštní pozornost vzduchotěsnému řešení. Nejprve si připravíme čtverec fólie Isover Vario s nakresleným průřezem trubky. Místo pro budoucí trubku nevyřezáváme celé, prořezáváme jednotlivé výseče tak, abychom je později mohli k trubce připevnit.
Jakmile připravený prvek fólie nasuneme na procházející trubku, tak okolní části přelepíme páskou Isover Vario MultiTape SL ( či Isover Vario Xtra Tape). Vzduchotěsnost je tím zaručena.
Po utěsnění všech spojů parobrzdy můžeme začít s montáží podkladního roštu pod parobrzdou. Jak je vidět z obrázků, spodní rošt může být jak dřevěný, tak i kovový.
10. Izolace pod parobrzdou
Dodatečná izolace pod vlastní parobrzdou je možná, ale je vždy nutno dodržet pravidlo, že poměr tlouštěk vrstev izolace pod : nad parobrzdou by měl být 1:4, lépe 1:5. Vždy je ale třeba skladbu nechat ověřit tepelně technickým výpočtem.
Podkroví je dokončeno aplikací finálního opláštění. Nejlepšího efektu lze docílit za použití modrých sádrokartonových desek Rigips.
Zdroj: PR článek divize Isover, SGCP CZ, a.s.