Češi a svícení: vedou úsporné žárovky, třetina Čechů nezhasíná
Většina českých domácností hledí při výběru osvětlení na použité typy světelných zdrojů a následné úspory. Více než 70 % jich používá úsporné žárovky. Nešvarem je naopak nadbytečně svícení – 35 % lidí nezhasíná při každém odchodu a pouze čtvrtině se nestává, že by zapomínali zhasínat. Tak hovoří data průzkumu společnosti HALLA a STEM/MARK.
Vedle úsporných světelných zdrojů šetří Češi také při výběru svítidel. 85 % dotázaných si nikdy nepořídilo svítidlo v hodnotě přesahující 5 000 Kč za kus. Přitom nejdůležitějším faktorem je při výběru osvětlení funkčnost, na niž hledí 63 % mužů a 46 % žen. Cena a vzhled se ukázaly jako méně podstatné, avšak stále relevantní hlediska, která musí jít ruku v ruce s funkčností.
60 % spotřebitelů preferuje žlutý/teplý zdroj světla, což je jeden z důvodů, proč se stále poměrně často setkáváme s klasickými žárovkami. Postupně je však začínají nahrazovat LED technologie, které vedle pestrého světelného spektra nabízí navíc vysokou životnost. Trendem se stávají také svítidla s postupnou regulací stmívání. Celkem je vlastní 25 % českých domácností. V příjmové kategorii nad 30 000 Kč dokonce 43 %.
Daniel Černý, předseda představenstva společnosti HALLA k průzkumu dodává: „Jako českého výrobce svítidel nás zajímalo, podle jakých kritérií si lidé vybírají osvětlení do domácností. Zda je pro ně prvořadá cena a vzhled svítidel, či zda řeší i kvalitu osvětlení a s tím související kvalitu svítidel a světelných zdrojů. Jak jsou v českých domácnostech využívány možnosti práce se světlem pomocí stmívání, či dálkového ovládání. A celkově, jak lidé s osvětlením zacházejí a jaké světlo je jim doma příjemné.“
Z průzkumu dále vyplynulo, že tři čtvrtiny lidí zapomínají zhasínat, a to převážně večer (ve 40 % případů). Mezi místnosti, v nichž se nechává nedopatřením svítit, patří převážně koupelny/wc a kuchyně, v nichž zapomíná zhasínat přes 20 % dotázaných. Nezhasnuté světlo je mnohdy předmětem hádek – pravidelně se kvůli němu dohaduje čtvrtina domácností, nejčastěji lidé ve věku 15-29.
ZDROJ: PR článek společnosti HALLA, a.s.