Škola interiérového navrhování VII: Textil v návrhu interiéru
Pokud se předem dobře seznámíte s tím, co vám textilní materiály umožňují a jaké vizuální proměny nabízejí, máte šanci, že budete mít tu správnou látku na správném místě.
Často se setkáváme s názorem, že textilní doplňky v interiéru jsou jenom zbytečnými lapači prachu. Zkusme zaměnit slovo „zbytečnými“ za „užitečnými“ a podívat se, jak to funguje. Nijak nedokážeme zabránit tomu, aby jemný prach a popílek z venku pronikal do interiéru, usazoval se na nábytku nebo se při pohybu vzduchu vířil. Jestliže ale na okna pověsíme záclony nebo závěsy, máme reálnou šanci, že se na nich malé částečky prachu zachytí a zabrání jim, aby pronikaly dále do místnosti. Textilie pak stačí jednou za čas vyprat a usazeného prachu se tak zbavit. Tolik na obhajobu zatracovaného textilu, kterému nejsou příliš nakloněni návrháři současných moderních interiérů.
Pokud vás takový minimalistický koncept láká, a dokonce jej i realizujete, možná budete mít časem pocit, že vašemu domovu něco chybí. Postrádáte pocit útulna, bezpečí a často máte v takových interiérech problém s akustikou. Vždyť i průkopníci funkcionalismu používali v interiérech kvalitní perské koberce a hedvábné závěsy na okna (například Müllerova vila od Adolfa Loose). Textil má zkrátka moc zabydlet interiér. Vnáší do místností pohodlí, teplo, soukromí, barevnost, strukturu a dekorativnost. „Textil je také mnohem flexibilnější zařizovací prvek v obměnách – nejen sezonně, ale i trendově. Za relativně nízké pořizovací náklady dokážete během okamžiku změnit vzhled celého interiéru,“ říká textilní designérka Lenka Mašková.
Textilní návrháři dnes navrhují ucelené kolekce potahových látek, závěsů, a dokonce i tapet. Pak se vám nemůže stát, že při jejich výběru pochybíte. | |
Bez obav můžeme kombinovat i nékolik vzorů najednou. Jednotícim prvkem by ale měla být barva. |
Umělé a přírodní textilie
Zelená je dnes hodně trendy a stává se novou neutrální barvou. Svěží limetkový tón interiér doslova rozzáří. |
Voály – textilie velmi nízké gramáže nebo řídké plátnové vazby. Vyrábějí se jak z čisté bavlny, tak ve směsi s polyesterem v různých barevných odstínech nebo s potiskem. Používají se na záclony, popřípadě jako nebesa. Lněný voál krásně vypadá na skládaných římských roletkách. Organza – velmi řídce tkané plátno z lesklého polyesterového vlákna. Organza je vzdušná, lehká, má lámavý lesk, vyrábí se v mnoha různých barvách. Architekti ji rádi používají do moderních interiérů, protože si dobře rozumí s chromem, sklem a plastem. Taft – hladká textilie téměř šusťákového vzhledu. Tvoří ji také plátnová vazba, kdy osnova je třikrát jemnější než útek a je odlišné barvy. Taft tím získává jinobarevný lesk a v drapérii vytváří hluboké lomy světla. Hedvábný taft je poněkud dražší. Kvalitní a levnou náhražkou je polyesterový taft. Skvěle vypadá v ležérních dekoracích, jako jsou volné prověsy a vázané uzle. Uplatní se také u bohatých závěsů s vnitřním rounem a podšívkou. Rips – velmi příjemná konzistentní textilie s jemným proužkem ve struktuře, probíhajícím ve směru útku. Obecně je to materiál pevnější a stabilnější. Hodí se jak na japonské zástěny, římské roletky, tak i na funkční řasené závěsy. Základní ripsová vazba může být doplněna dekoračním potiskem s trendy vzory. Kreš – technologie vychází z klasického plisování látek. Materiál se natlačí do kovové formy a teplem se zafixuje do požadované struktury. Jako výchozí materiál se tak nejčastěji používá polyester, který nejlépe drží tvar i po několika vypráních. Nejvíce se tato technologie využívá na záclonové a dekorační textilie. Žakár – textilie, u které se vzor vytváří různou strukturou vazeb. Klasickým příkladem je damašek, kde je vzor vytvořen kombinací hladké saténové vazby a hrubší matné struktury plátna. Efekt žakárové textilie lze podpořit použitím barev, ale pak už mluvíme o goblénových tkaninách. Klasické goblénové tkaniny se používají převážně na čalounění nebo dekorační polštáře. Dvoubarevné žakárové textilie jsou vhodné pro použití na závěsy, japonské zástěny i římské roletky. Mají velkou výhodu v tom, že rubová strana je stejně vizuálně hodnotná, pouze je v převrácené negativní barevnosti. Samet – materiál s vetkávaným jemným vlasem orientovaným jedním směrem, stejně jako srst zvířat. Podle gramáže se dělí na čalounický a dekorační. Krásně vypadají sametové závěsy v kontrastu k high-tech materiálům. Změkčují atmosféru a zároveň dokážou udržet potřebné moderní napětí v prostoru. Black-out – technologicky velice zajímavá textilie. Při správném použití dokáže v interiéru vytvořit téměř dokonalé zatemnění. Přestože se vyrábí v mnoha barevných variantách, stále se nejvíce používá jako zatemňovací podšívka k běžným závěsům. |