Dávate přednost nakupování nábytku a interiérových doplňků online?

Nakupujete nábytek a interiérové doplňky online z pohodlí domova nebo raději v kamenných obchodech?
Reklama

NE

„Nejraději si všechno osahám, vyzkouším, proměřím. Mnoho obchodů s nábytkem nabízí inspirace, jak nábytek sladit v konkrétním interiéru.“

Veronika je na rodičovské dovolené a částečně pracuje z domova. S manželem a čtyřmi dětmi žije v menším třípokojovém bytě.

Nákup nábytku dělávám průběžně podle životních situací (stěhování, nový člen rodiny, růst dětí…). Paradoxně nemám tolik času, abych ho strávila prohlížením internetu. V kamenném obchodě vidím na jednom místě veškeré zboží, nemusím rozklikávat jednotlivé položky a číst si o nich. Navštěvujeme osvědčené obchody, kde si mohu jednotlivé kusy před jejich zaplacením důkladně prohlédnout. Stalo se nám, že jsme se při nákupu setkali s lidmi, kteří nám dali recenzi na nakupované zboží přímo osobně a nespoléhali jsme se na žádná vymyšlená doporučení.

V prodejně si vždy mohu být jistá, že dostanu opravdu to, co jsem si vybrala. Sice ztratím čas při cestě do obchodu, ale ušetřím ho, protože nemusím zboží vracet, reklamovat. Nemusím platit za poštovné a balné. Na zboží nečekáme, pokud si ho nezvládneme odvézt sami, prodejce nám ho přiveze nejpozději druhý den. Některé obchody nám dávají možnost vidět sestavený nábytek v reálném prostoru, je to lepší než na jakémkoliv obrázku. Kamenné pobočky také nabízejí okamžité poradenství. Nemusím kontrolovat, zda je prodejce zapsán v obchodním rejstříku apod. Také se vyhneme nákupu napodobenin za cenu značkových věcí. Mnoho obchodů rovněž nabízí k prodeji vystavované zboží za sníženou cenu, což je jedna z možností, jak ušetřit.

ANO

„Na e-shopech je výrazně větší nabídka zboží, vždy najdu to, co hledám.“

Anna se společně s manželem věnuje realizacím interiérů a zahrad. S pěti dětmi žijí oba v rodinném domě v malé vesničce.

Přestože bydlíme v blízkosti poměrně velkého okresního města, ne vždy jsem v kamenném obchodě našla přesně to, co jsem hledala. A tak jsem začala stále častěji hledat na e-shopech, kde byla nabídka zboží větší. Postupně jsem se naučila odfiltrovat nekvalitní nabídku na nespolehlivých (často dokonce předražených) e-shopech. K tomu mi pomohlo nejen studium různých materiálů, ale zejména zkušenosti s konkrétními značkami.

Když zkouším nový e-shop, vždy si nejprve prostuduji recenze na stránku, podmínky plateb a vrácení zboží a přečtu si zkušenosti jiných nakupujících. Nikdy neplatím platební kartou, ale zvolím si možnost platby na dobírku. V případě zahraničního e-shopu používám službu paypal, a tím mám jistotu ochrany karty a vrácení peněz, pokud by náhodou šlo o podvodný e-shop. Přiznávám, měla jsem už i pár nevydařených nákupů.

Nikdy jsem však neměla problém s vrácením zboží. Právě možnost vrácení zboží (a vrácení peněz) je pro mě velký benefit. V kamenných obchodech s tím byl často problém. Další výhodou je, že si košík mohu doplňovat postupně, v klidu a nemusím nikam cestovat. Internet mi také dává možnost důkladně si porovnat produkty různých firem a jejich ceny na jednom místě. Na nákupy přes internet prostě nedám dopustit.

„Každý můj nákup na e-shopu je dobře promyšlený. Nestává se mi, že bych nakupovala impulzivně, jak to občas bývalo v případě kamenného obchodu.“

Jste nespokojeni se zbožím? I online nákup lze reklamovat

Nákupy přes internet jsou stále populárnější. Přes internet nakupujeme už téměř všechno. Jak je to však s reklamací zboží z e-shopů? Poradíme vám, jak postupovat.

Právo na reklamaci vám vzniká, pokud na výrobku nebo službě dojde k chybě, která znemožňuje další použití. Reklamace se řídí evropskými pravidly. I při nákupu online platí dvouletá záruka a prodejce má povinnost reklamaci vyřídit do 30 dnů.

Kdy se mít při nákupu na pozoru

Základním cílem každého dobrého obchodníka je spokojený zákazník. Všechny kvalitní e-shopy uvádějí na svých webových stránkách základní informace, jakými jsou obchodní a reklamační podmínky, možnosti dopravy či způsoby platby. Kontaktní údaje, telefon a e-mail by měly být samozřejmostí. „Pokud vám jako zákazníkovi chybí informace nebo potřebujete s čímkoliv poradit, obraťte se přímo na e-shop. Rychlost jeho reakce, jeho ochota i přístup vám leccos napoví. Pokud se tyto informace na stránkách e-shopu nenacházejí, svůj nákup si raději rozmyslete,“ radí manažer zákaznického servisu obchodního rádce Heureka Jan Kriegel.

Pokud se stane, že vámi zakoupené a již zaplacené zboží nedorazí v daném termínu, okamžitě daný e-shop kontaktujte. Pokud prodejce nereaguje či neřeší vzniklou újmu, je důležité, abyste podali podnět na Českou obchodní inspekci. Tento postup se sice může zdát sáhodlouhý, ale v konečném důsledku je nejefektivnější.

Jak postupovat při reklamaci zboží zakoupeného online

  • Pokud reklamujete zboží z internetového obchodu, je třeba jej poslat zpět na adresu obchodu, ve kterém jste jej zakoupili. Následnou povinností prodejce je zajistit bezplatnou opravu, výměnu zboží, vrácení kupní ceny zboží či uplatnění slevy na zboží. Prodejce má však právo na odstoupení od smlouvy či zamítnutí reklamace.
  • Reklamované zboží pořádně zabalte a přiložte k němu průvodní dopis s odůvodněním, kontaktními údaji a dokladem o zaplacení či záručním listem. Vždy trvejte na písemném potvrzení o reklamaci, kde bude uvedena chyba a přesně popsána požadovaná náprava – oprava, výměna, uplatnění slevy nebo odstoupení od smlouvy (vrácení peněz). Pokud reklamujete stejnou chybu třikrát po sobě, máte nárok na vrácení peněz automaticky. Ten vzniká i v případě, že reklamujete čtyřikrát různé chyby nebo tři různé chyby najednou.
  • Účtenku nepotřebujete, pokud jste schopni koupi výrobku dokázat jiným způsobem, například výpisem z účtu, v krajním případě čestným prohlášením. S účtenkou si však můžete být jisti, že proces proběhne jednodušeji. Pokud zboží odešlete s doručenkou, dostanete přesnou informaci, kdy si obchodník zboží převzal, a můžete si zkontrolovat 30denní lhůtu.
  • V případě reklamace zkuste kontaktovat i přímo e-shop, mohou vám poradit, jak nejlépe přistoupit k vaší žádosti. Dobrou zprávou je, že zboží můžete vrátit v každé pobočce e-shopu. Původní obal ani krabici nepotřebujete, protože obal není považován za součást zboží. Obal si musíte uschovat pouze v případě, že je nedílnou součástí produktu nebo je produkt bez obalu neprodejný.
  • Pokud vám e-shop reklamaci uzná, hradí i poštovné, ale týká se to nejnižších nutných nákladů. Jestliže se zboží rozhodnete vrátit do 14 dnů bez udání důvodu, náklady na dopravu platíte sami. Pokud jste zboží nakoupili ve slevě, na vašich spotřebitelských právech to nic nemění. Nelze však zboží reklamovat ze stejného důvodu, pro který byla snížena cena.

Kdy právo na reklamaci neplatí

Reklamační právo má však i výjimky, které se vztahují na zboží vyrobené na objednávku, stejně jako na tiskoviny, filmy a DVD. Výjimka se týká i potravin, jež podléhají rychlému procesu kažení. Reklamovat nelze chyby, které vznikly běžným opotřebením nebo nesprávným použitím. Reklamací se neprodlužuje záruční lhůta – pokud nebylo zboží vyměněno, nezačíná nová dvouletá lhůta, ale pokračuje předchozí.

Heureka je největší nezávislý rádce a porovnávač cen. Zahrnuje miliony produktů z tisíců internetových obchodů. Heureka působí na trhu od roku 2007. Snaží se, aby bylo nakupování přes internet co nejjednodušší a bezproblémové. I proto nabízí několik nástrojů pro zjednodušení nákupů přes e-shopy. Například služba Ověřeno zákazníky ukazuje, které obchody jsou důvěryhodné, spolehlivé a bezpečné.

PŘipravila: Katarína Paukeje
Redakčně upravila: Martina Paulová
Foto: isifa/shutterstock
Zdroj: časopis HOME

Reklama

Komentovat