Dřevěná židle s opěrkou: Zhmotnění nábytkářského důmyslu i elegance
Dřevěná židle s opěrkou, kterou americký architekt Norman Cherner navrhl v roce 1958, představuje zhmotnění nábytkářského důmyslu i elegance.
Židle, která do učebnic designu vstoupila pod názvem Cherner Chair, představuje vrcholné číslo stylu „mid-century modern“, tedy modernistické produkce vznikající v poválečném období hospodářsky vzkvétající Ameriky. Židle se dá snadno poznat podle jedinečného obrysu: v místě, kde sedadlo přechází do opěradla, je zúžená, takže působí, jako by měla korzetem stažený pas.
Autorem nápaditě tvarované sedadlové skořepiny je Norman Cherner. Podobně jako další jeho kolegové, kteří v USA působili po druhé světové válce, i on rozvinul svou praxi ve zlaté éře: trh prahnul po pohodlném a dostupném bydlení, takže bylo na architektech, aby co nejrychleji přinesli řešení. Chernerovou specialitou byly prefabrikované rodinné domy. Navrhoval je v souladu s myšlenkami o generaci starších funkcionalistů, tedy tak, aby co nejlépe splňovaly praktickou stránku každodenního provozu. Jejich vnitřek zaplňoval levným, ale dobře navrženým nábytkem a část z něj – jedinečné dřevěné židle – dokonce navrhl sám. Využil při tom soudobou inovaci, technologii ohýbané překližky. Tvarované překližkové skořepiny byly tehdy hitem – využil je Charles Eames v slavném křesle Eames Lounge Chair, George Nelson v „preclíkové židli“ či architekt Arne Jacobsen na opačné straně Atlantiku. Ohýbaná překližka, tedy sendvič navrstvených dřevěných dýh, umožnil autorům dosahovat neobyčejně ladných linií nábytku a současně ušetřit dřevěný materiál. Chernerův nápad posunul technologii o kousek dopředu. Pro výrazné zúžení sedadlové skořepiny ji musel v místě největšího zatížení zpevnit – pět vrstev překližky na okraji zvýšil na patnáct, takže tloušťka sedadla se postupně mění. Čtyři jednoduché pevné nohy a loketní opěrka, která se vine kolem židle jako stuha, doplňují celek v bezchybné harmonii.
Příběh židle však není jen ukázkou radostného modernismu či amerického snu. Poznamenaly ho i etické mrzutosti. Design Normana Chernera z roku 1958 vznikl v dílnách massachusettské firmy Plycraft na popud jejích představitelů, kteří architekta najali, aby vyvinul pevný, snadno sestavitelný model. Cherner přišel s několika prototypy, vedení Plycraft je však zavrhlo jako nerentabilní. Nemilé překvapení čekalo architekta o tři roky později, když objevil svou židli vystavenou v jednom newyorském obchodním domě. Plycraft návrh okopíroval a začal jej produkovat pod obchodním jménem Bernardo. Norman Cherner firmu zažaloval, soudní spor vyhrál a s nábytkáři, kteří měli dokonale zvládnutou technologii ohýbané překližky, se dohodl na podílu ze zisku.
V 70. letech, kdy překližka vyšla z módy a lidé upřednostňovali plast, nábytkářské oddělení Plycraft i s výrobou židle zaniklo.
Ikonický model Cherner Chair se opět začal vyrábět až na sklonku tisíciletí. Normanovi synové založili v roce 1999 rodinný podnik a designérské dědictví otce rozvinuli do rozsáhlé kolekce židlí. Díky důsledně věrné výrobě a spolehlivé kvalitě Made in USA tak nadále přetrvává odkaz „mid-century modern“.
ORIGINÁL 1958
PŮVABNÁ KRÁSKA Cherner Chair – židle, která se vyrábí ve více rozměrových obměnách, vznikla přesně před 60 lety jako vize architekta Normana Chernera o dostupném nábytku. Cherner Chair Company
Pokračovatelé
1957
VŠESTRANNÁ GRAND Prix je třetí ze série proslulých překližkových židlí dánského architekta Arneho Jacobsena – z trojice tou nejméně známou. Podobně jako dva autorovy dřívější návrhy (Sedmička a Mravenec) i Grand Prix využívá tvaroslovné možnosti ohýbaného překližkového sedadla upevněného na čtyřech dřevěných nohách. Jeho silueta má však o poznání ostřejší rysy. Oceňovaný model již 60 let produkuje firma Fritz Hansen.
2013
OBRATNĚ VYTVAROVANÁ ŽIDLE Saya má s ikonou tohoto článku společný útlý pas. Zatímco klasická „šernerovka“ je zúžená ve spodní části překližkové skořepiny, moderní model od španělských designérů Lievore Altherr Molina se zužuje o něco výše. Vizuálně úderný tvar vychází z úsilí o snadno rozpoznatelný znak inspirovaný kaligrafií. Židle opravdu vypadá, jako by byla rychlými tahy zhmotněná v prostoru. Vyrábí Arper.
2018
I POHODLNÁ ŽIDLE Fox (anglicky „liška“) staví svou výjimečnost na skořápce rázně vykrojeného tvaru, který plyne v kontrastních organických liniích. Na rozdíl od viditelného povrchu ohýbané překližky na ostatních židlích z této dvoustrany je „lištička“ oděná v přiléhavém úboru z pevné kůže. Komfort při sezení umocňuje průběžná linie područek. Židli navrhl Francouz Patrick Norguet pro Pedrali.
TEXT MICHAL LALINSKÝ
FOTO ARPER, CHERNER, FRITZ HANSEN, PEDRALI
ZDROJ časopis HOME