Ekonábytkový bonton
Co jsme vtouze po pohodlí za dlouhá léta pokořování přírody vypustili do ovzduší, řek amoří, to se vznáší ve vzduchu, nasákla tím půda imy sami. Na respekt kpřírodě jsme na několik desetiletí zapomněli anyní jen můžeme věřit, že nám zůstal čas na pokoru. Oohleduplnost kpřírodě se dnes snaží iarchitekti, designéři, výrobci nábytku abytových doplňků. Někdy jde jen oproklamované úsilí držet krok smódními ekotrendy, jindy oskutečnou zodpovědnost za recyklovatelnost výrobků, minimalizaci odpadu či spotřeby energie během výroby, ale ipo dožití věcí, jimiž si zaplňujeme domovy.
Vybrali jsme pro vás několik ekoinspirací zdomova ize světa, od významných značek, ale iod mladých tvůrců, jimž teprve začíná kariéra aživot svědomím, že budou součástí doby, která musí splácet dluh za nenasytnost 20. století. Důležitější bude pro ně nadčasové aekologické myšlení než extravagance za každou cenu. Je vůbec možné vdobách diktátu trhu, který provokuje ke koupi nepřetržitým zahlcováním novými materiály, tvary abarvami, mluvit oekologickém smýšlení výrobců akonzumentů? Zatím pečeť ekologické kvality staveb, nábytku aspotřebičů uspokojuje unás jen menší skupinu lidí. Zda se ekohorečka stane nakonec nejen módou, ale iběžnou normou, záleží na originalitě návrhů, ceně výrobků, ale především na našem postoji kvýběru vhodného nábytku.
Při „zeleném“ výběru se dává přednost nábytku, který byl vyroben zrecyklovaných materiálů, vdražší verzi zmasivního dřeva ošetřeného vosky aoleji nebo zdřevotřískových desek MDF vyrobených bez použití lepidel. Pokud dřevo pochází zlesa, okterý se starají podle sociálních aekologických pravidel, potom by nábytek měl mít certifikát FSC (Forest Stewardship Council). Ve Skandinávii patří kekologickému bontonu výrobců textilií, nábytku adoplňků ucházet se oocenění Nordil Swan Ecolabel (atím iopunc kvality), které mohou získat jen výrobky kompletně recyklovatelné avyrobené podle přísných ekologických norem. Na tradiční stockholmské výstavě nábytku se vduchu trvale udržitelného rozvoje uděluje prestižní cena Green Furniture Award. Mimo jiné se unábytku přihlíží ike způsobu, kvalitě apůvodu povrchové úpravy. Rozpouštědlové nátěry na bázi polyuretanů, akrylátů anitrátu celulózy ustupují povrchovým úpravám tzv. green chemistry, vytvořené na bázi přírodních amodifikovaných olejů avosků, UV laků, přičemž roste zájem ovodou ředitelná pojiva. Předpokládá se, že iunás se ekologická značka výrobku stane konkurenční výhodou výrobců podobně, jak je tomu už více než čtyřicet let vcivilizovaném světě.
Vkvětnu se zaplnil výstavní prostor bratislavské Design Factory cyklistickým tématem. Kromě návrhů nových tvarů azlepšení tohoto bezmotorového dopravního prostředku se recyklovalo. Vtipným výpletem nás zaujal prototyp taburetu zcykloduší od Goofa van Beeka. |
Silvia Bárdová vytvořila vrámci projektu Kreativní sbírání vateliéru inovace na Katedře designu Technické univerzity vKošicích, který vede doc.Ing.Tibor Uhrín, ArtD., kontejnerky na šperky. (foto: Martin Vysoký) |
Vateliéru inovace na katedře designu Technické univerzity vKošicích vznikl pod rukama mladého návrháře Pospíšila stolek zkartonových válců vystlaný míčky. | Křeslem, které bylo upleteno zrecyklovaných kabelů kpočítačům na Pforzheim University vateliéru SodA, se určitě nechají zlákat nadšenci pro IT. Autorství si na milánské výstavě vZone Tortona připsala Liesl Hazelton. (foto: Petra Jaschke) |
Umělá tráva aocelová konstrukce tvoří Wowen Chair od Anny Mileny Hell zateliéru SoDA. Ten vrámci projektu Reciprocity spolupracuje smanufakturou ve Stuttgartu, která zaměstnává lidi stělesným nebo duševním postižením. (foto: Christine Ludeke) | Křesla Lamino navrhl už před půlstoletím Yngve Ekström. Získala ocenění za nejlepší švédský design nábytku 20. století, které kromě vzhledu afunkčnosti zohledňuje iekologický aspekt. Tři roky se vyrábí ve verzi Lamini. (foto avýrobce: Swedese, prodává: Scandium) |
Ručně vyrobená stínidla na lampy zlistel zfinské břízy navrhl interiérový architekt Seppo Koho pro značku Secto. (foto avýrobce: Secto, prodává: Scandium) | Nový kus nábytku Collect ze sympatického mixu starých zásuvek různých stylů ukázal, že mladý švédský design má schopnost přisoudit starým věcem nejen funkčnost, ale inovou estetickou dimenzi. Tento kousek se podařil Josefu Frankovi ze studia Wis Design. (foto: Wis Design a výrobce: Schönbuch) |
TEXT: Marína Ungerová
FOTO: archiv firem