Zdroj: P Automobil Import s.r.o.

Dobrá zpráva pro majitele fotovoltaiky: cena elektrovozů padá

10. 12. 2024 Sdílet

Máte fotovoltaickou elektrárnu? Pak možná máte i wallbox. Ten si totiž často pořizovali klienti v rámci dotačního programu Nová zelená úsporám, přestože elektromobil zatím nevlastní.

Tito předvídaví zákazníci evidentně myslí na budoucnost, jejíž budou elektromobily neodmyslitelnou součástí. Ač to zatím tak nevypadá, elektromobilita v Česku kvete a nahrává tomu i pokles pořizovacích cen a navyšování dojezdu elektromobilů. Příkladem jsou vozy francouzská automobilky Peugeot. Její dva nejprodávanější elektromobily Peugeot 208 a Peugeot 2008 jsou o několik tisíc korun dostupnější než při jejich uvedení před čtyřmi roky.

Peugeot 3008

Peugeot 3008 Zdroj: P Automobil Import s.r.o.

Vysoká pořizovací cena elektrických vozů byla vždy brzdou rozvoje elektromobility. Dobrou zprávou je to, že elektromobily se stávají čím dál dostupnější. Důkazem je atraktivní městský hatchback Peugeot e-208. Když byl v roce 2020 uváděn na český trh jeho nejdostupnější elektrická verze se u nás prodávala za 810 000 korun. Dnes pořídíte elektrický Peugeot e-208 o stejných parametrech a se srovnatelnou výbavou o jedenáct tisíc korun levněji.

Podobným cenovým vývojem prošlo i elektrické městské SUV Peugeot e-2008. Model 2008 je už skoro deset let suverénně nejprodávanějším peugeotem v Česku. A stejně je na tom i jeho elektrická verze, která je u nás nejžádanějším elektromobilem značky už od svého uvedení v roce 2020. Tenkrát byste za něj zaplatili o patnáct tisíc víc než dnes. Současná cena je 860 tisících korun.

Peugeot 2008

Peugeot 2008 Zdroj: P Automobil Import s.r.o.

Možná vám pokles ceny o jedenáct či patnáct tisíc nepřijde nijak zásadní, je ovšem třeba vzít v úvahu celkový cenový růst na českém automobilovém trhu. Zatímco dvěstěosmička s benzínovým motorem se v roce 2020 prodávala za 325 000 korun, dnes se srovnatelná verze prodává za 399 000 korun, což je skoro o čtvrtinu víc. V tomto srovnání vyjde cenový vývoj elektrické verze velmi příznivě.

Navzdory poklesu ceny se dojezd elektromobilů příjemně zvýšil. U standardní verze Peugeotu 208 oproti roku 2020 narostl u o 22 kilometrů na současných 362, a u Peugeotu 2008 o 32 kilometrů na 342. Navíc si můžete připlatit za vyšší dojezd. Za zhruba 40 tisíc korun navíc dostanete vůz, který ujede na jedno nabití přes 400 kilometrů, což je o pětinu víc než před čtyřmi roky.

Peugeot 5008

Peugeot 5008 Zdroj: P Automobil Import s.r.o.

Nicméně značka Peugeot nabízí i větší elektrické modely, u kterých je dojezd ještě mnohem vyšší. Jedná se zejména o atraktivní elektrické SUV Peugeot 3008, které ujede na jedno nabití až 700 kilometrů. Jeho větší bratr, prostorný sedmimístný Peugeot 5008, jich zvládne 664. Touto kombinací sedmi míst a obřího dojezdu je Peugeot 5008 dokonce unikátem v rámci evropského trhu. Žádná jiná značka takový vůz v tomto segmentu nenabízí.

Obě esúvéčka, jak 3008, tak 5008, se dodávají v několika elektrických variantách: 210, 320 nebo 230 k, s dvěma úrovněmi dojezdu a jako dvoukolka či čtyřkolka. Baterii o kapacitě 96,9 kWh v rychlodobíječce dobijete z 20 na 80% za pouhých 27 minut. Lepší a levnější je ovšem dobíjet doma. Zejména jste-li majitelem fotovoltaických článků. Obří baterie auta totiž dokáže pojmout až desetkrát víc energie než běžná domácí úložiště. To oceníte hlavně v létě, kdy auto spolyká přebytek sluneční energie, který by jinak zbůhdarma přetekl do energetické sítě. S takovou zásobou elektřiny jezdíte bez problémů celé jaro, léto i začátek podzimu zadarmo. I když ale fotovoltaiku nemáte a nakupujete energii za plnou částku, stále jezdíte přibližně pětkrát levněji než na benzín či naftu.

FOTOGALERIE

Zdroj fotek: AP
Autor: Radka Matthey
Zdroj: PR článek P Automobil Import s.r.o.

Kategorie: Spotřebiče
Tagy: auto
Sdílejte článek