Dobrá zpráva pro majitele fotovoltaiky: cena elektrovozů padá
Máte fotovoltaickou elektrárnu? Pak možná máte i wallbox. Ten si totiž často pořizovali klienti v rámci dotačního programu Nová zelená úsporám, přestože elektromobil zatím nevlastní.
Tito předvídaví zákazníci evidentně myslí na budoucnost, jejíž budou elektromobily neodmyslitelnou součástí. Ač to zatím tak nevypadá, elektromobilita v Česku kvete a nahrává tomu i pokles pořizovacích cen a navyšování dojezdu elektromobilů. Příkladem jsou vozy francouzská automobilky Peugeot. Její dva nejprodávanější elektromobily Peugeot 208 a Peugeot 2008 jsou o několik tisíc korun dostupnější než při jejich uvedení před čtyřmi roky.
Vysoká pořizovací cena elektrických vozů byla vždy brzdou rozvoje elektromobility. Dobrou zprávou je to, že elektromobily se stávají čím dál dostupnější. Důkazem je atraktivní městský hatchback Peugeot e-208. Když byl v roce 2020 uváděn na český trh jeho nejdostupnější elektrická verze se u nás prodávala za 810 000 korun. Dnes pořídíte elektrický Peugeot e-208 o stejných parametrech a se srovnatelnou výbavou o jedenáct tisíc korun levněji.
Podobným cenovým vývojem prošlo i elektrické městské SUV Peugeot e-2008. Model 2008 je už skoro deset let suverénně nejprodávanějším peugeotem v Česku. A stejně je na tom i jeho elektrická verze, která je u nás nejžádanějším elektromobilem značky už od svého uvedení v roce 2020. Tenkrát byste za něj zaplatili o patnáct tisíc víc než dnes. Současná cena je 860 tisících korun.
Možná vám pokles ceny o jedenáct či patnáct tisíc nepřijde nijak zásadní, je ovšem třeba vzít v úvahu celkový cenový růst na českém automobilovém trhu. Zatímco dvěstěosmička s benzínovým motorem se v roce 2020 prodávala za 325 000 korun, dnes se srovnatelná verze prodává za 399 000 korun, což je skoro o čtvrtinu víc. V tomto srovnání vyjde cenový vývoj elektrické verze velmi příznivě.
Navzdory poklesu ceny se dojezd elektromobilů příjemně zvýšil. U standardní verze Peugeotu 208 oproti roku 2020 narostl u o 22 kilometrů na současných 362, a u Peugeotu 2008 o 32 kilometrů na 342. Navíc si můžete připlatit za vyšší dojezd. Za zhruba 40 tisíc korun navíc dostanete vůz, který ujede na jedno nabití přes 400 kilometrů, což je o pětinu víc než před čtyřmi roky.
Nicméně značka Peugeot nabízí i větší elektrické modely, u kterých je dojezd ještě mnohem vyšší. Jedná se zejména o atraktivní elektrické SUV Peugeot 3008, které ujede na jedno nabití až 700 kilometrů. Jeho větší bratr, prostorný sedmimístný Peugeot 5008, jich zvládne 664. Touto kombinací sedmi míst a obřího dojezdu je Peugeot 5008 dokonce unikátem v rámci evropského trhu. Žádná jiná značka takový vůz v tomto segmentu nenabízí.
Obě esúvéčka, jak 3008, tak 5008, se dodávají v několika elektrických variantách: 210, 320 nebo 230 k, s dvěma úrovněmi dojezdu a jako dvoukolka či čtyřkolka. Baterii o kapacitě 96,9 kWh v rychlodobíječce dobijete z 20 na 80% za pouhých 27 minut. Lepší a levnější je ovšem dobíjet doma. Zejména jste-li majitelem fotovoltaických článků. Obří baterie auta totiž dokáže pojmout až desetkrát víc energie než běžná domácí úložiště. To oceníte hlavně v létě, kdy auto spolyká přebytek sluneční energie, který by jinak zbůhdarma přetekl do energetické sítě. S takovou zásobou elektřiny jezdíte bez problémů celé jaro, léto i začátek podzimu zadarmo. I když ale fotovoltaiku nemáte a nakupujete energii za plnou částku, stále jezdíte přibližně pětkrát levněji než na benzín či naftu.
FOTOGALERIE
Zdroj fotek: AP
Autor: Radka Matthey
Zdroj: PR článek P Automobil Import s.r.o.