Garáž před zimou
Služby, které nám a našemu autu plní garáž, oceníme zejména při špatném podzimním a potažmo zimním počasí. A zatímco autu mnoho z nás věnuje před zimou zvláštní pozornost a péči, garáž samotná zůstává stranou pozornosti. […]
Služby, které nám a našemu autu plní garáž, oceníme zejména při špatném podzimním a potažmo zimním počasí. A zatímco autu mnoho z nás věnuje před zimou zvláštní pozornost a péči, garáž samotná zůstává stranou pozornosti. Jen málokdo si uvědomuje, že je sice fajn, pokud auto v garáži po mrazivé noci není potřeba dlouho rozmrazovat, a dokonce bez problémů hned napoprvé „naskočí“, ale pokud se neotevřou namrzlé dveře garáže, je nám bezchybný stroj uvnitř k ničemu.
I zde platí, že čím sofistikovanější řešení, tím větší pozornost bychom garáži a zejména jejím vratům měli věnovat. „Za svoji praxi jsem se setkal s vraty, na kterých se pravidelná údržba neprováděla několik let, a vrata byla přesto stále plně funkční. Pokud jste se výběru garážových vrat věnovali dostatečně, pravděpodobnost, že vám vrata vydrží řadu let, je vysoká. Pokud však chcete vytěžit maximální užitek z kvalitního produktu a užívat ho v souladu se zásadami bezpečnosti co nejdéle, věnujte velkou pozornost nejenom výběru dodavatele/výrobce, ale také pokynům v servisních knížkách, které podrobně popisují způsoby a frekvence úkonů pravidelné údržby,“ říká Libor Bárta ze společnosti Altoma, zabývající se prodejem a instalací garážových vrat. Přitom stačí jen několik málo minut věnovaných pravidelně povrchu i mechanismu vrat a jejich životnost se zbytečně nezkrátí.
Základní péče
Pro zachování vlastností povrchu je nutné pravidelné čištění nejméně jednou za 3 měsíce (vnější strana vrat, těsnění). Oblast skluzu za bočním utěsněním je nutné udržovat trvale čistou a klouzavou. Paradoxně ale přehnaná snaha někdy i škodí – odborníci se nezřídka setkávají s poškrábáním tabulí prosklení sekčních vrat v důsledku nesprávného čištění. Návod na vhodnou péči přitom poskytují výrobci přímo ve svém manuálu.
Pokud jde o základní údržbu, nejjednodušší je začít s čistou vodou. Částice nečistot a prachu nejprve důkladně smyjte proudem vody a je-li třeba, vyčistěte poté vrata ještě měkkým, čistým hadrem namočeným v teplé vodě s pH-neutrálním mycím prostředkem (na mytí nádobí). Pozor! Válcové vložky zámků se nesmí čistit prostředkem obsahujícím olej ani mazat olejem – používejte pouze speciální prostředky z odborných obchodů, nepoužívejte olej ani grafit.
Nejrůznější vlivy okolního prostředí (např. kyselé deště, posypová sůl, znečištěné ovzduší) mohou vyvolat nutnost dalších ochranných nátěrů povrchu vrat.
Kontrola a údržba
Zatímco běžnou očistu zvládne i laik, kontrolu mechanismu garážových vrat bychom měli svěřit do péče odborné firmě. „Vaše auto také raději zavezete do značkového servisu, kde vám dají pocit jistoty, že je o ně odborně a s garancemi postaráno. Stejné je to s garážovými vraty – jejich prohlídku se vyplatí svěřit odborné firmě, která má odpovídající osvědčení a zkušenosti,“ doplňuje z vlastní zkušenosti Libor Bárta. Tyto práce by se měly provádět nejméně jednou za rok, a pokud vrata používáme více než padesátkrát denně, pak každých šest měsíců!
Je potřeba si uvědomit, že lano sekčních vrat je napjaté (stejně tak pružiny) a že poškozená lana nebo pružiny mohou způsobit těžká zranění. Výměně poškozených lan nebo pružin by mělo předcházet zajištění proti nekontrolovaným pohybům. Pružinu před prasknutím chrání blokovací západka a pevné usazení západkového kotouče. Výměnu poškozených lan či pružiny ale opět nechejte na odborné firmě.
Vyvážení hmotnosti
Nemusíte zrovna neodborně „vrtat“ do mechanismu vrat, abyste přišli k úhoně. Není-li správně nastaveno vyvážení hmotnosti sekčních vrat, mohou se nekontrolovaně spustit a sevřít osoby nebo předměty. Jednoduchou kontrolu si můžete udělat sami: otevřete vrata ručně do poloviční výšky – vrata se musí v této poloze udržet. Pokud zjistíte závadu, určitě dveře neopravujte sami. Odborná firma přezkouší napětí torzních pružin a zajistí potřebnou opravu.
U rolovacích vrat se kontroluje přítlačná kladka, vratná kladka, čep a ocelová lana. Namažte čep vratné kladky kapkou běžného mazacího oleje a vadná ocelová lanka nechte vyměnit odborníkem. Důležitá je i kontrola napětí řetězu, který v případě potřeby seřídí opět odborná firma.
Další nedostatky
Pokud jste instalovali sekční vrata do starší, nekvalitně provedené garáže, může se stát, že se konstrukce „pohne“. Proto je potřeba zkontrolovat, zda jsou pevně dotaženy všechny upevňovací body na vratech a na garáži, a v případě potřeby je dotáhnout. Všechny otočné body výklopných vrat namažte běžným mazacím olejem (nepoužívejte tuk). Vodicí kladky a vodicí kolejnice sekčních vrat se musí při zavřených vratech snadno otáčet. Je-li třeba, vyčistěte vodicí kolejnice (nemažte je tukem!) a závěsy a držáky kladek namažte olejem.
Nová barva
Pokud chcete vrata s ocelovou výplní přelakovat jinou barvou, je nutný renovační nátěr nebo ochranný nátěr navíc. Plochy lehce přebruste jemným brusným papírem (min. zrnitost 180), očistěte vodou, osušte, odmastěte a poté je natřete bezrozpouštědlovým dvousložkovým epoxidovým základovým lakem a běžným venkovním lakem z umělé pryskyřice. Oba nátěry musí být vzájemně přizpůsobené.
U dvoustěnných a tepelně izolovaných vrat se vyhněte tmavým barevným odstínům. Výrazně tmavé odstíny u dveří s dvojstěnnými lamelami s PUR pěnou (obzvláště pokud je garáž orientovaná na jižní stranu) způsobují, že se panely zahřívají a dochází k propínání lamely (zejména u širokých vrat). Lamela vrat se pak může propnout až do oblouku a dochází k oddalování vrat od překladu a tedy k jejich nedotěsnění. Vrata s dřevěnou výplní jsou ve výrobě ošetřena barevně neutrálním základním nátěrem a tím impregnována proti modré hnilobě a škůdcům dřeva. Dřevěné profily natírejte jen v suchém stavu při maximální vlhkosti dřeva 20 %. Konečný nátěr proveďte běžnou pigmentovanou lazurou na dřevo nebo vhodným malířským krycím lakem ze všech stran.
Elektronika
I když je český kutil schopen opravit opravdu cokoli, je lepší ponechat nastavení dálkového ovládání na odborníka. Primární péčí je výměna baterek v ovládání, což by ale při normálním provozu v rodinném domě nemělo být častěji než jednou za 2–3 roky. Pokud ale dodržíte pouze elementární pravidla čištění a údržby těch nejdůležitějších částí vrat, bude vás vaše garáž poslouchat opravdu na slovo. Nebo spíše na stisk dálkového ovladače.
TEXT: Lukáš Novotný s použitím materiálů společnosti Hörmann
FOTO: Archiv firem
Odborná spolupráce: Libor Bárta, Altoma
ZDROJ: časopis HOME Jaga Media, s.r.o.