Na úpatí Jizerských hor stojí stavení, které se od ostatních liší. Je totiž spojením estetiky, ekonomičnosti a minimalismu a zcela vyvrací všechny stereotypy klasického bydlení tak, jak jsme na ně zvyklí.
Tělo domu tvoří dřevěné panely SIP – strukturální izolační panel, složený ze dvou OSB desek a vyplněný vnitřní izolací. Architekt do návrhu ovšem zakomponoval pouze celé díly, nikoli výřezy, čímž zamezil vzniku odpadu a prodražení stavby. FOTO Alexandra Timpau (www.alextimpau.com)
Na počátku byl nápad. Nápad vytvořit takový dům, který by si mohl člověk de facto sestavit sám, za minimální dobu, s minimálními vstupními a následně i provozními náklady. Na jaře roku 2011, kdy Japonsko postihla vlna tsunami, byl prototyp takového domu zamýšlen jako dar japonským obyvatelům, zasaženým ničivou katastrofou. Protože se ale nakonec tento původní záměr nepodařilo realizovat, vznikl o několik let později v Jizerských horách Zen-houses na náklady svého architekta Petra Stolína.
Čtvercové prosklené okenní plochy o rozměru 2,5 m jsou umístěny symetricky z obou stran objemů, čímž přivádějí dostatek světla dovnitř a zároveň vyvolávají dojem propojenosti s venkovním prostorem. FOTO Alexandra Timpau (www.alextimpau.com)
Stavební panely, široké 21 cm, pokrývá sklolaminátový plášť, který přiznává samotnou konstrukci domu a chrání ho před deštěm, větrem a v létě před sluncem. FOTO Alexandra Timpau (www.alextimpau.com)
Není dům jako dům
Formu a atributy klasického domu bychom u Zen-houses hledali těžko. Filozofie tohoto stavení, které na konci roku 2016 vyhrálo první místo v soutěži Česká cena za architekturu, totiž spočívá v naprostém zjednodušení pojmu bydlení. Ačkoli je prostor uvnitř určen pouze obvodovými stěnami objektů a klasickou, uzavřenou místnost postrádá, vnitřní prostor je důmyslně členěn, každý kout má svůj účel a není v něm nouze o soukromí. Rozdělená je ale především funkce obou objektů. Zatímco dům s bíle natřeným vnitřkem je ateliér a slouží k práci, objekt s černým interiérem je obytnou částí, sloužící k odpočinku. Tedy dva doplňující se prostory, dvě doplňující se i opačné síly jin a jang.
Obyvatelé mají vzájemný vizuální kontakt i mezi oběma kvádry. Prostor mezi nimi nabízí skryté místo, vhodné k relaxaci a třeba i k promítání filmů na široké plátno. FOTO Alexandra Timpau (www.alextimpau.com)
Objekty nestojí přímo na zemi, ale jsou založeny na betonových mikropilotách, což jim i zvenku dodává lehký, až levitující dojem. FOTO Alexandra Timpau (www.alextimpau.com)
Každý z domů nabízí necelých šedesát čtverečních metrů podlažní plochy. Zatímco zvenku jsou téměř k nerozeznání, uvnitř se diametrálně liší. Bíle natřený interiér poskytuje neutrální, čisté pozadí na práci. FOTO Alexandra Timpau (www.alextimpau.com)
Ve druhém poschodí bílého domu se nacházejí další dva pracovní prostory na každé straně kvádru, propojené ochozem. Výška kvádru zajišťuje dostatečný prostor pro pohyb v obou patrech. FOTO Alexandra Timpau (www.alextimpau.com)
Prostor, vzduch, světlo
I když by se mohlo zdát, že vnitřek, mající šířku necelé 3 m, bude stísněný, opak je pravdou. Prostory v obou objektech působí vzdušně a čistě, bez zbytečného zatížení masivními prvky nebo nábytkem. Zároveň díky velkým okenním plochám bez rámů navazují na exteriéry a okolní krajina jako by prostupovala celým domem.
Černě vymalovaný obytný dům koresponduje se svým bílým protějškem, ale tlumené tmavé barvy působí v kombinaci s krbovými kamínky tepleji. FOTO Alexandra Timpau (www.alextimpau.com)
Všechno uvnitř domu je transparentní. V otevřených kovových policích vyniká jejich obsah, stejně jako se bez okolku přiznává vodovodní potrubí u dřezu a umyvadel. FOTO Alexandra Timpau (www.alextimpau.com)
Podobně jako v ateliéru se do druhého patra v obytném domě dostáváme po šikmém kovovém schodišti, křehce působícím, na jehož konci se odkrývají dvě plošiny, sloužící jako ložnice. FOTO Alexandra Timpau (www.alextimpau.com)
Inspirace Asií
Ačkoli se zatím prototyp domu japonské půdy nedotkl, duch Asie se zde i přesto promítl. Především v podobě sklolaminátové fasády, která udává finální vzhled domu a jejíž poloprůsvitná jemná vrstva, připomínající rýžový papír, odkrývá hmotu. Ale také celkovou atmosférou, která z domu sálá. Atmosférou klidu, duševní rovnováhy a harmonie.
Prostor na spaní je umístěn ve vyvýšeném prostoru, čímž se sice snižuje strop, ale vzhledem k účelu tohoto místa to nijak nevadí. FOTO Alexandra Timpau (www.alextimpau.com)
Kovové zábradlí využívají majitelé z části také jako věšák na šaty. Vyřešen je tím jednak nedostatek úložných prostor, jednak stěna z oblečení vytváří v jedné z ložnic soukromí. FOTO Alexandra Timpau (www.alextimpau.com)
FOTO Alexandra Timpau (www.alextimpau.com)
Dům v kostce
Místo: Liberec-Ruprechtice
Autor: Ing.arch. Petr Stolín – PETR STOLÍN ARCHITEKT s.r.o. (Liberec)
Spoluautor: Ing.arch. Alena Mičeková
Investor: Ing.arch. Petr Stolín
Projekt: 2009–2011
Realizace: 08/2012–2015
Náklady: 2,2 mil. Kč
Zastavěná plocha: 75 m2
Obestavěný prostor: 412 m3
Hlavní dodavatelé: Petr Stolín, stavební Technologie: CzechPan s.r.o. – Varnsdorf
-
-
Autor: Ing.arch. Petr Stolín – PETR STOLÍN ARCHITEKT s.r.o. (Liberec)
-
-
FOTO Alexandra Timpau (www.alextimpau.com)
-
-
Kovové zábradlí využívají majitelé z části také jako věšák na šaty. Vyřešen je tím jednak nedostatek úložných prostor, jednak stěna z oblečení vytváří v jedné z ložnic soukromí. FOTO Alexandra Timpau (www.alextimpau.com)
-
-
Prostor na spaní je umístěn ve vyvýšeném prostoru, čímž se sice snižuje strop, ale vzhledem k účelu tohoto místa to nijak nevadí. FOTO Alexandra Timpau (www.alextimpau.com)
-
-
Podobně jako v ateliéru se do druhého patra v obytném domě dostáváme po šikmém kovovém schodišti, křehce působícím, na jehož konci se odkrývají dvě plošiny, sloužící jako ložnice. FOTO Alexandra Timpau (www.alextimpau.com)
-
-
Všechno uvnitř domu je transparentní. V otevřených kovových policích vyniká jejich obsah, stejně jako se bez okolku přiznává vodovodní potrubí u dřezu a umyvadel. FOTO Alexandra Timpau (www.alextimpau.com)
-
-
Černě vymalovaný obytný dům koresponduje se svým bílým protějškem, ale tlumené tmavé barvy působí v kombinaci s krbovými kamínky tepleji. FOTO Alexandra Timpau (www.alextimpau.com)
-
-
FOTO Alexandra Timpau (www.alextimpau.com)
-
-
Ve druhém poschodí bílého domu se nacházejí další dva pracovní prostory na každé straně kvádru, propojené ochozem. Výška kvádru zajišťuje dostatečný prostor pro pohyb v obou patrech. FOTO Alexandra Timpau (www.alextimpau.com)
-
-
Každý z domů nabízí necelých šedesát čtverečních metrů podlažní plochy. Zatímco zvenku jsou téměř k nerozeznání, uvnitř se diametrálně liší. Bíle natřený interiér poskytuje neutrální, čisté pozadí na práci. FOTO Alexandra Timpau (www.alextimpau.com)
-
-
Objekty nestojí přímo na zemi, ale jsou založeny na betonových mikropilotách, což jim i zvenku dodává lehký, až levitující dojem. FOTO Alexandra Timpau (www.alextimpau.com)
-
-
Obyvatelé mají vzájemný vizuální kontakt i mezi oběma kvádry. Prostor mezi nimi nabízí skryté místo, vhodné k relaxaci a třeba i k promítání filmů na široké plátno. FOTO Alexandra Timpau (www.alextimpau.com)
-
-
Stavební panely, široké 21 cm, pokrývá sklolaminátový plášť, který přiznává samotnou konstrukci domu a chrání ho před deštěm, větrem a v létě před sluncem. FOTO Alexandra Timpau (www.alextimpau.com)
-
-
Čtvercové prosklené okenní plochy o rozměru 2,5 m jsou umístěny symetricky z obou stran objemů, čímž přivádějí dostatek světla dovnitř a zároveň vyvolávají dojem propojenosti s venkovním prostorem. FOTO Alexandra Timpau (www.alextimpau.com)
-
-
Tělo domu tvoří dřevěné panely SIP – strukturální izolační panel, složený ze dvou OSB desek a vyplněný vnitřní izolací. Architekt do návrhu ovšem zakomponoval pouze celé díly, nikoli výřezy, čímž zamezil vzniku odpadu a prodražení stavby. FOTO Alexandra Timpau (www.alextimpau.com)
-
-
FOTO Alexandra Timpau (www.alextimpau.com)
TEXT: Veronika Slomková
FOTO: Alexandra Timpau
ZDROJ: časopis HOME 1-2/2017
Mě se to vůbec nelíbí, v okolí jsou vidět klasické domy a mezi ně postavit tuhle hrůzu..???..Nechtěl bych se na to každý den dívat, co teprve do jejich ložnice..obýváku. Když postavit tak úplně stranou…nerušit okolní architekturu
Ano,souhlasím.Bydlim kousek a všude okolo jsou klasické domy, nádherná kaplička a pak tahle stavba. Není to nic pěkného…
ja uz jen kdyz vidim, jak neco nebo nekdo „vyvraci stereotypy“, tak vim ze se s nejvetsi pravdepodobnosti bude jednat o naprosto aroganci, ktera je vydavana za kreativitu, nevkus vydavany za umeni, a hloupost, ktera je vydavana za pokrokovost.
Ucta k nasi zemi, k nasi historii, prirode a odkazu nasich predku je vysadou moudrych. Skoda, ze na „dila“ progresivistu se musime divat my vsichni, a bude chvili trvat, nez to nekdo normalni da na poradek.