
Maloměstský kýč nebo nečekaný návrat? Zahradní trpaslíci budí vášně i mezi designéry.
V určitém období byli trpaslíci velmi módní záležitostí českých zahrad. Určitě si vzpomenete na scénu z filmu Ať žijí duchové, kde chce Jouza v podání Lubomíra Lipského sádrové trpaslíky prodávat (načež trpaslíci ožijí a utečou) - 70. léta byla zlatá éra milovníků trpaslíků. V 90. letech ale nastala změna. Většinový vkus se k trpaslíkům obrátil zády. Prohlásil je za něco nevkusného a sádroví mužíci se přestali prodávat. Ti, co na zahradě pár skřítků měli a byli na ně pyšní, je raději uklidili, aby se vyhnuli posměškům kolemjdoucích.
Sádroví trpaslíci jsou považováni za něco typicky českého, maloměšťáckého a nevkusného. Zrovna jako ponožky v sandálech.
Jenže české není nic z toho. Pokud jde o ponožky v sandálech, to považují za součást národního koloritu i v Polsku, Německu, Rusku a mnoho dalších zemích.
Pravá česká klasika?
A trpaslíci? Ti byli odjakživa populární i v Německu nebo Švýcarsku. Matyáš Bernard Braun, který byl považován za velkého barokního sochaře, vytvořil 40 sošek na objednávku hraběte Františka Antonína Šporka (1662–1738). Šest z nich dodnes najdete na Kuksu.
V 19. století vznikají první keramické továrny, jak v Česku, tak i v Německu, které vyrábějí tisíce keramických trpaslíků, jež si nyní mohli dovolit nejen šlechtici, ale i běžní zahrádkáři.
Trpaslíky mají rádi i Američané – stačí vzpomenout na film Sněhurka a sedm trpaslíků (1937). A také Britové. Říká se, že otec předsedy vlády Johna Majora založil firmu na výrobi zahradních trpaslíků.

U trpaslíků není důležitý jen jejich vzhled, ale také umístění. Obecně není dobré je nechat trčet do prostoru. Zato ukrytý trpaslík, jehož si návštěvník všimne jen náhodou, může být vtipné překvapení. Zdroj: Shutterstock
Trpaslíci se po revoluci z českých zahrad vytratili
Proč trpaslíci upadli v minulost? Částečně za to mohou sami výrobci. Po revoluci pustili uzdu dlouho potlačované kreativitě a začali na trh chrlit skřítky ukazující zadky, trpaslice s odhalenými prsy a další hrůzy.
Keramické výtvory zářily pouťovými barvami, ale lidé na konci 90. let začali tušit, že není všechno hezké, co září sytě růžovou, žlutou a oranžovou do širokého okolí. To je také důvod, proč tak rychle vyšel z módy styl hanlivě nazývaný podnikatelské baroko.
Antické sochy jako náhrada?
Trpaslíci se začali z českých zahrad rychle vytrácet. Lidé ale chtějí mít na svém pozemku nějaké dekorace, takže hledali náhradu. Našli ji v různých pseudoantických sochách a sloupech.
Oproti trpaslíkům působí tyto prvky připomínající starověký Řím nebo Řecko vizuálně důstojněji a decentněji. Ale, je to opravdu lepší varianta?
Jedna z definic kýče říká: Kýč je takový výtvor, který se snaží působit umělecky, ale postrádá hloubku, originalitu a autenticitu, působí nepatřičně a podbízí se lacinými efekty.
Otázka je taková: působí antická socha na zahradě rodinného domu někde na vesnici v Čechách na Moravě autenticky, patřičně?
Mají nostalgický a kreativní rozměr
Takový trpaslík může působit na zahradě vkusně. Tento názor sdílí mnoho architektů a zahradních designérů. Autorka zahradního blogu Three Dogs in a Garden říká, že trpaslík se perfektně doplňuje s okolní zelení, zvláště když je vyroben z přírodního materiálu. Respektovaný web Architectural Digest přidává, že trpaslíci mají nostalgický a kreativní rozměr, nesou vzpomínky na dětství.
My dodáváme: navíc jsou trpaslíci alespoň v českém prostředí autentičtí. Přece jen, jsou tady už zabydlení celá staletí.
Možná by nebylo na škodu vzít trpaslíky zpět na milost.
Text: Marek Konvalinka
Foto: Shutterstok
Zdroje: https://epochaplus.cz/fenomen-zahradnich-trpasliku-zrodil-se-oblibeny-kyc-v-cesku
https://www.architecturaldigest.com/story/garden-gnome-home-decor
https://threedogsinagarden.blogspot.com/2011/05/garden-gnomes-cute-or-tacky_03.html