
Dvě třetiny Finů pijí kávu z těchto hrníčků. Jak se líbí vám? Důvody, proč jsou populární
Známe pojmy národní jídlo, národní sport nebo národní strom. Ale národní hrnek? To mají snad jen Finové. Podle průzkumu finské obchodní společnosti S-Group vlastní 69 % lidí alespoň jeden ze série hrnků s Mumínky.
Hrnky vyrábí společnost Arabia. Ač se to podle názvu nezdá, je to tradiční finská firma, která byla založena už roku 1863 v Helsinkách. Původně se zaměřovala na nedekorované keramické produkty typu fajáns a servírovací soupravy, dnes vyrábí i designové nádobí. V 90. letech získala licenci na výrobu nádobí s motivem Mumínků.
Hrdinové, které zná celý národ
Co znamenají pro Finy Mumínci, to je snad zbytečné vysvětlovat. Je to totéž, co jsou večerníčkovské postavy pro Čechy.
Příběhy o skřítcích podobných malým hrošíkům psala spisovatelka Tove Janssonová. Vznikla celá série knih a dokonce i komiksových stripů. Tento fenomén můžeme srovnat snad jen se Šmouly, ovšem příběhy Mumínků mají více vrstev. Nejsou jen humorné, ukrývají také dost poetiky, filozofie a pozorný čtenář v nich najde i alegorie na vážná témata. Třeba na válku – vždyť první příběhy Mumínků vznikly ve 40. letech 20. století.
Ale zpět k hrnečkům. Firma Arabia se s nimi trefila do černého – u dospělých zahrála na nostalgickou strunu, u dětí hrnečky probouzejí fantazii. Nádobí tvoří pocit domova a Finové – a nejen oni – chápou hrnečky s Mumínky jako něco, co tvoří neoddělitelnou součást domácího inventáře.

Mumínek nachází na obrázku poklad, Finové za poklad považují ranní šálek dobré kávy. Zdroj: Openverse
Čtvrtina lidí má doma více než 11 hrnečků
A u mnohých rovněž probouzí sběratelskou vášeň. Podle průzkumu S-Group celá čtvrtina vlastníků hrnečků s Mumínky má doma více než 11 kusů.
Statistiky rovněž ukazují, že zákazníci se neřídí barvou hrnečku. Rozhoduje více postava. Největší oblibu mají Majka (v originále Pikku Myy) a Šňupálek (Nuuskamuikkunen). Ovšem kdykoli Arabia na trh dodá novou edici hrnečků s některou vedlejší postavou, je o novinku rovněž velký zájem.
Populární jsou i spíše negativní postavičky. To je velká výhoda Mumínků – jednak i takovým postavám autorka Tove Janssonová propůjčila neodolatelný vzhled, jednak v knihách mají všechny postavy vrstevnatou osobnost.
Příkladem je třeba strašidelná Morana (Mörkö), která kolem sebe rozsévá chlad a všichni se jí bojí. Ve skutečnosti jde o smutnou bytost pociťující nekonečnou samotu, takže i taková postava si u mnoha fanoušků Mumínků získává pochopení a sympatie.
Text: Marek Konvalinka
Foto: iStock, Openverse, autorův osobní archív
Zdroj: https://www.iltalehti.fi/sisustus/a/2999869a-0db6-4d66-90be-9e6c620d7f32