Zdroj: Shutterstock

Co vědět, než dětem koupíte Labubu pod stromeček? Fenomén, který ovládá dětské pokoje i peněženky rodičů

Za necelý měsíc se budou ukrývat v mnoha a mnoha vánočních dárečcích napříč celým Českem. Řeč je o Labubu, malých ušatých příšerkách, které pobláznily celý svět. Cílí především na dětské publikum, ale oslnily také Taylor Swift, Rihannu nebo Janu Maláčovou, která ji ve svém předvolebním videu slibovala všem Čechům. Co jsou ti Labubu zač?

Hračky jsou spotřební zboží, které podléhá trendům více než cokoli jiného. Možná jen oblečení jim může konkurovat, ale jeho životnost je přece jen delší. Už odvržené svršky najdou nové majitele alespoň v second handových obchodech.

Stává se často dokonce, že módní trend se stane znovu in, a to se pak znovu vracejí široké kalhoty do zvonu, kožené motorkářské bundy nebo boty na platformě.

Hračky to mají jinak. Jakmile jednou dětská komunita shledá, že je hračka „uhozená“, už  nikdy se na vrchol žebříčku popularity nevrátí. Byly snahy znovu vrátit do oběhu céčka nebo fidget spinnery, ale vždy pohořely.

Jsou samozřejmě trvalky, jako je LEGO nebo Barbie, ale i ty musí v průběhu let neustále aktualizovat svůj design, aby „držely prst na tepu doby“.

Přívěsek Labubu zavěšený na elegantní černé kabelce s geometrickým vzorem.

Labubu se stává módním doplňkem, který nosí nejen děti, ale i dospělí sběratelé. Zdroj: Shutterstock

Mončičáci jako inspirace? Kdepak

Jenže Labubu tady vlastně už jednou bylo. V 70. a 80. letech svět obdivoval podobné hračky. Dostaly se také do Československa: říkali jsme jim mončičáci. Labubu je jako přes kopírák, jen roztomilý obličejíček zajíčků nebo kocourků vystřídal zlomyslný úšklebek.

Tvůrce Labubu se jmenuje Kasing Lung, který podle dostupných zdrojů nikdy nepřiznal, že by se mončičáky inspiroval. Hongkongský tvůrce měl představu světa zalidněného příšerkami, které nazýval The Monsters.

Náměty sbíral z folklóru a mytologie. Překvapivě ne té čínské, ale evropské. Lung chtěl, aby každý tvor měl vlastní příběh a podíl na celkovém dění. Monsters ani nebyli určeni pro děti, ale pro dospělé milovníky designu, ilustrací a mytologií. 

Jenže se to nějak zvrtlo. Hlavně proto, že se o projekt začala zajímat firma Pop Mart. Společnost s velkým výrobním a distribučním zázemím přeměnila původní umělecký projekt v globální sběratelský fenomén.

Ostatní příšerky ustoupily, protože spotřebitel rozhodl, která postavička je ta nejzajímavější – je to Labubu. Mimochodem, toto slovo neznamená vůbec nic. Autor jej vybral prostě proto, že mu dobře znělo.

Gigantická nafukovací figurka Labubu plovoucí v hongkongském přístavu.

bří Labubu v Hongkongu ukazuje, jak hluboko postavička pronikla do popkultury i veřejného prostoru. Zdroj: Shutterstock

120 milionů lidí vášnivými sběrateli Labubu

Klíč k úspěchu Labubu samozřejmě spočívá v propracovaném marketingu. Důležitým aspektem je prodej v takzvaných blind boxech. Tuto strategii dobře známe z věhlasných kinder vajíček – uvnitř je dáreček, ale dokud neotevřeme vajíčko, nevíme, co jsme to dostali.

Holčička s nadšeným výrazem otevírá krabičku s figurkou Labubu na pohovce.

Dětská radost při rozbalování blind boxu ukazuje, proč Labubu vyvolává tak silné emoce překvapení. Zdroj: Shutterstock

Takto fungují i Labubu. U uživatele jsou vyvolány emoce nejistoty a překvapení. Může získat novou hračku, kterou ještě nemá. A může získat také extrémně vzácnou. Samozřejmě není ojedinělá ani emoce zklamání – zase ta stejná příšera, kterou mám už dvakrát. Dítě pak naléhá na rodiče, aby koupili nový model.

To Labubu, respektive společnosti Pop Mart, generuje fantastické zisky. V roce 2024 zaznamenala zisk 1,8 miliardy dolarů. Na celém světě prý eviduje 120 milionů sběratelů. Jako by celé Německo fanaticky sbíralo plyšové hračky.

Ale pokud uvažujete koupi Labubu pro vaše děti nebo vnoučata na letošní Vánoce, doporučujeme toto rozhodnutí zvážit. Labubu se drží na vrcholu popularity už poměrně dlouho – celosvětově asi pět let.

Přečtěte si také:
8 věcí do domácnosti, které byste měli přestat dávat jako dárky

Někteří experti soudí, že dál už Labubu dlouho růst nemůže. Možná už v příštím roce přijde ústup ze slávy. Pak tyhle příšerky následují osud céček, fidget spinnerů i už zmíněných starších brášků – mončičáků.

Galerie:

Text: Marek Konvalinka
Foto:
Shutterstock
Zdroje:

Kategorie: Trendy
Tagy: Vánoce vánoční dárky vánoční trendy

Diskuze