Design přátelský k přírodě

11. 10. 2010
Diskuze (0)
Sdílet

Pokud jde o domov, zelená se pomalu stává jeho novou normou. Mluví se také o jakési ekologické inteligenci (EQ). A snažení designérů jde příkladem! V posledních letech se myšlení designérů a výrobců nábytku stává stále […]

Pokud jde o domov, zelená se pomalu stává jeho novou normou. Mluví se také o jakési ekologické inteligenci (EQ). A snažení designérů jde příkladem!

V posledních letech se myšlení designérů a výrobců nábytku stává stále „zelenějším“, přátelštější k přírodě jsou i architekti. Ekologické domy jsou dnes technicky propracovanější a hlavně mnohem přitažlivější než ty, které vznikaly ještě donedávna. Jen dvě dekády nazpět by přívlastek zelený design spíše popíral než rozvíjel dnešní význam tohoto slova. A aktuální zelená nit se přirozeně táhla i letošními mezinárodními salóny nábytku.

Skandinávský příklad

Bydlení a příroda jsou hlavními tématy skandinávských umělců už od doby působení Alvara Aalta, a jejich pokorný odkaz na úctu k člověku i krajině se úspěšně interpretuje dodnes. Finsko na své architektuře a uvážlivém přístupu k designu dokonce založilo svou národní identitu. Severská architektura vychází z místa, kultury, typografie, historie i mytologie. Dnes se i u nás stále hlasitěji dostává ke slovu ekologie, racionalismus, regionalismus a sociální odpovědnost, které už odedávna představují základní východiska lidské činnosti. Obnošený je narcistický názor, že to, co vytváříme, je nesmrtelné, věčné a významnější než život sám. Poctivé a jednoduché předměty dnes rozvíjejí nový program designové dokonalosti.

Myslete na budoucnost – saďte stromy

Výsledek svého pokrokového smýšlení předvedla na letošním milánském veletrhu italská značka Riva 1920. Péče a zájem o zdravé životní prostředí jsou základem jejich firemní filozofie – Riva 1920 nejen produkuje nábytek ze dřeva, garantuje také, že každý pokácený strom, který se použil na výrobu nábytku této značky, bude nahrazen stromem novým tak, aby nebyl narušen životní cyklus lesa. Při výrobě se eliminovaly syntetické nátěry, dřevěné povrchy nábytku jsou ošetřeny kvalitními přírodními oleji. Navíc každý, kdo si koupí nábytek z kolekce R1920, dostane dárek v podobě sazenice stromu vypěstované ve speciální školce. Adaptovaná sazenice se tak stává kompenzací za dřevo použité na výrobu vašeho nábytku.

Jako kávový stolek nebo stylové sedadlo může sloužit dřevěný objekt s názvem Venere. (Riva 1920) Chaise longue jako ergonomicky tvarovaná dřevěná skulptura z produkce Riva1920. Design Pininfarina (Riva 1920)

Tradiční techniky, recyklované materiály
Na milánském výstavišti Fiera jste letos mohli narazit i na objekty newyorského designéra Stephena Burkse, který se spojil se známou italskou značkou Cappellini při realizaci projektu Cappellini Love. Kolekce zahrnuje vázy a misky vyrobené z malých fragmentů skla a také soubor nízkých stolků vyhotovených z recyklovaného papíru. Projekt vznikl v Jižní Africe a jeho cílem bylo integrovat inovativní cestou tradiční ruční techniky do struktury designu a najít mezinárodní distribuci. Stolky jsou vyhotoveny z pásů skartovaných časopisů (designér použil staré tituly časopisů Wallpaper a Domus) spojených technikou „papier maché“, podobnou kašírování. Povrch byl nakonec ošetřen netoxickým lepidlem a ztužovačem.

Kolekce Cappellini Love Američana Stephena Burkse zahrnuje i dekorační předměty (vázy a misky) slepené z úlomků skla. (Cappellini) Cappellini Love je soubor nízkých stolků vyhotovených z recyklovaného papíru. (Cappellini)

Ekologicky, ne lhostejně
Ani mladí designéři dnes neváhají zúčastňovat se projektů, které poukazují na ekologické problémy. Skvělým příkladem je holandská skupina Droog Design, která vyhlásila „Climate Competition“ – soutěž upozorňující na jedno z nejdiskutovanějších témat: změny klimatu a jejich následky. Soutěže se zúčastnili mladí designéři z celého světa, mezi finalisty se dostal a nakonec získal nejvíce hlasů český designér Jan Čtvrtník. Jeho Droog Aalto váza odkazuje na slavnou vázu Alvara Aalta z roku 1937 – tvar původní vázy je inspirován konturami finských jezer, vlivem klimatických změn však jezera vysychají a jejich tvar se mění. Jan Čtvrtník navrhl aktualizovanou verzi, která koresponduje se současným stavem.

Droog Aalto – váza designéra Jana Čtvrtníka, odkazující na svou slavnou předchůdkyni od Alvara Aalta z roku 1937. Houpací křeslo Neo Country je z kolekce skandinávské designérky Ineke Hans. (Cappellini)

Nějakou dobu ještě potrvá, než se ochrana životního prostředí stane druhou přirozeností nás všech. To, co se dnes považuje za světlou výjimku či výkřik módy, bude snad u budoucích generací samozřejmým standardem.

Andrea Mičková
Foto: archiv firem
Zdroj: časopis HOME

Kategorie: Design interiérů Nábytek
Tagy: design ekologicky sazenice
Sdílejte článek

Diskuze