Tradicionalismus v moderním interiéru

Reklama

Když tradice a stará zručnost lidových řemeslníků najde společnou řeč s moderním interiérem, výsledek je víc než zajímavý. Teplá vlídnost a strohá jednoduchost vytvářejí sebevědomý kontrast jako nový rozměr a nové směřování v bytovém interiéru.

(foto: Roche Bobois)

(foto: Roche Bobois) 

Francouzský designér Fred Rieffel navrhl kolekci příručních stolků s masivním dřevěným podstavcem v syrovém stavu a tvarově přísnou, materiálově kontrastní ocelovou vrchní deskou. 

(foto: Roche Bobois)

(foto: Roche Bobois)

Stolek Bow End Table od Piks Design je z masivního dubu a lakované hliníkové desky ve tvaru tácku.  

foto: Kartell

foto: Kartell

V roce 2010 přibylo do rodiny židlí Comback chair houpací křeslo, které je stejně jako ostatní varianty odkazem na klasické anglické židle Windsor z 18. století. Na návrhu spolupracovali Patricia Urquiola a prezident společnosti Kartell Claudio Luti. 

(foto: KARL LAGERFELD)

(foto: KARL LAGERFELD) 

Novou verzi původního křesla Tre pezzi armchairs, které navrhl Franco Albini v roce 1959, oblékli do tradiční mongolské kozí kožešiny a přeměnili ve fotomodelku návrháře Karla Lagerfelda. Ten vytvořil kolekci fotek nábytkových ikon společnosti Cassina při příležitosti 85. výročí existence.

(foto: IKEA)

(foto: IKEA)

Lidový charakter zařízení vnáší do interiéru určitou dávku romantiky bez přehnaných kudrlinek. Švédští designéři a architekti rádi využívají krásu vlastní tradice − často a hrdě ji aplikují v moderních interiérech. 

(foto: KARPETT)

(foto: KARPETT)

Švýcarská značka Karpet představila na mezinárodní výstavě nábytku v Miláně plstěné ručně vyráběné koberce Shyrdaks, které vyprávějí příběhy o místě a způsobu svého vzniku. Vyrábějí je nomádské ženy v Kyrgyzstánu a výroba tu má už tisíciletou tradici. Fascinující kombinace s moderním prostorem mění chápání těchto koberců a z funkčních prvků bytu je pozvedá na umělecká díla. 

12_Karpet_team

Společnost Karpet – to jsou Noemi Haag, historička umění, která své zkušenosti s výtvarnými trendy využívá při výběru těch správných kusů koberců, a Roger Renggli, milovník autentických produktů a zážitků. Osobně znají ženy, které koberce vyrábějí, i jejich rodiny. S místním obyvatelstvem se dohodli na spolupráci a hospodářské podpoře oblasti ve smyslu trvale udržitelného rozvoje.

(foto: ARTEK)

(foto: ARTEK)

Kolekce nábytku Pirkka, kterou navrhl pro Artek Ilmari Tapiovaara už v roce 1955, je stále aktuální i podle trendů tradicionalismu.

(foto: CAPPELLINI)

(foto: CAPPELLINI)

Limitovanou edici nábytku Inflated Wood vytvořil brazilský designér Zanini de Zanini. Zaměřil se na moderní techniky tesařství se snahou využít k tomu cenného dědictví tradiční řemeslné výroby, které mu zanechal jeho otec, a snaží se vyhnout zběsilému tempu průmyslové výroby. K výrobě využívá masivní dřevo, které získává ze starých trámů, schodů a zábradlí po demolici starých domů v Brazílii. 

(foto: CASSINA)

(foto: CASSINA)

Stejně jako do architektury, také do tvorby interiérů a designu bydlení proniká trend hledání vlastních tradic. Výsledkem je snaha adaptovat inspiraci řemeslnou výrobou do světa designu s vysokou estetickou hodnotou. I pohovka od známého designéra Philippa Starcka přijala jako svěží doplněk masivní dřevěné stolky s tradičním duchem. 

Jednoduché dřevěné příruční stolky bychom snadno našli v dřevěnicích našich babiček, ale v moderním prostoru vyniknou ještě více a dodávají mu lidské teplo.

Mnozí designéři hledají inspiraci v tradiční lidové řemeslné výrobě nábytku a bytových doplňků své země. Hledají kvalitu poctivé ruční práce, která se jaksi ztrácí při rychlovýrobách, a snaží se ji zkombinovat s moderním interiérem.

(foto: Marchetti)

(foto: Marchetti)

Dřevo se vrací do našich interiérů, ti odvážnější mohou hledat krásu i v jeho nedokonalosti.

Tradiční materiál – dřevo ve své holé podstatě, ale v moderním tvaru – zajímavý odkaz na krásu kvalitního lidového řemesla. 

(foto: Marchetti)

(foto: Marchetti)

Tradiční interiérové prvky transformované do současného interiéru se objevují hlavně v moderních stavbách v horských oblastech. Nejde přitom o kopírování ornamentálních tvarů a vzorů nebo jejich tvrdohlavé a zastaralé používání, ale o hledání tradičních linií a materiálů v moderních souvislostech. 

(foto: LETTI & CO)

(foto: LETTI & CO)

V moderním interiéru vynikne i jednoduchá dřevěná židle z lakovaného amerického ořechu. 

(foto: NORMANN COPENHAGEN)

(foto: NORMANN COPENHAGEN)

Designér Simon Legald kombinuje v pohovce Onkel jednoduchost moderního designu s měkkými křivkami starých časů. Materiál dodává nádech smyslnosti s odkazem na tradiční skandinávský design. 

Dřevo bylo nejdostupnějším a nejrozšířenějším materiálem využívaným v minulosti k výrobě velkého množství výrobků a mnoho původních tradičních technologií se využívá při výrobě nábytku i dnes

(foto: CAPO d‘OPERA)

(foto: CAPO d‘OPERA)

Firma Capo d‘Opera dává nábytku novou dimenzi pomocí speciálních povrchů. Jednoduchá skříň tak může získat nový život, nový pocit a styl, který v sobě spájí luxus i tradici.

Leštěné jedlové dřevo v originálním chromovém vyhotovení

(FOTO: KARPETT)

(FOTO: KARPETT)

Zvířecí rohy, pazoury orla či zasněžené vrcholky hor. V každém plstěném koberci Shyrdak ručně vyrobeném nomádskými ženami v Kyrgyzstánu se skrývá jiný příběh.

TEXT Kamila ĎURÍKOVÁ
FOTO ARCHiV FIREM
ZDROJ časopis HOME, JAGA MEDIA, s.r.o.

Reklama
Reklama

Komentovat