Unikátní dům na břehu jezera

Výtvarnice, designérka a keramička, zakladatelka dnes už legendární finské designové značky Anu Pentik žije a tvoří uprostřed finské přírody. Její dům není jen příbytkem určeným pro bydlení a odpočinek; slouží zároveň jako keramická dílna a – to zejména – také jako nekonečná studnice inspirace.
Reklama
Soukromé molo slouží nejen pro uvazování lodiček, ale i jako originální místo pro odpočinek – mírně se pohupující terasa nad křišťálově čistou vodou.FOTO KAISA SIRÉN

Soukromé molo slouží nejen pro uvazování lodiček, ale i jako originální místo pro odpočinek – mírně se pohupující terasa nad křišťálově čistou vodou. FOTO KAISA SIRÉN

Reklama

Na poloostrov vede jen úzká cesta, která dělí pozemek podélně na dvě přibližně stejné poloviny. Po příjezdové cestě se prohání zatoulaná skupinka sobů. Na jejím konci, na krásném místě, ze tří stran omývaným chladivou vodou jednoho z tisíců finských jezer, stojí dva spojené domy.

Anu Pentik zůstává nesmírně činorodá – dodnes je hlavní návrhářkou, ale i duší a motorem firmy. FOTO KAISA SIRÉN

Anu Pentik zůstává nesmírně činorodá – dodnes je hlavní návrhářkou, ale i duší a motorem firmy. FOTO KAISA SIRÉN

„Pokud se ti něco líbí, někomu jinému se to bude líbit také. Takto je to jednoduché.“

Ložnici, na naše poměry neobvykle otevřené do krajiny, vévodí široká postel. Její čelo tvoří unikátní indický prvek – původně dřevěný strop jednoho z tamních obydlí. Nechybí výhledy na jezero obklopující soukromý poloostrov Anu Pentik. FOTO KAISA SIRÉN

Ložnici, na naše poměry neobvykle otevřené do krajiny, vévodí široká postel. Její čelo tvoří unikátní indický prvek – původně dřevěný strop jednoho z tamních obydlí. Nechybí výhledy na jezero obklopující soukromý poloostrov Anu Pentik. FOTO KAISA SIRÉN

Ložnici, na naše poměry neobvykle otevřené do krajiny, vévodí široká postel. Její čelo tvoří unikátní indický prvek – původně dřevěný strop jednoho z tamních obydlí. Nechybí výhledy na jezero obklopující soukromý poloostrov Anu Pentik. FOTO KAISA SIRÉN

FOTO KAISA SIRÉN

Sílu tohoto místa pocítíte dřív, než do domu vstoupíte. Není divu, že si jej Anu Pentik tolik oblíbila. „Původně zde stál jen srub, chata, která sloužila ruským podnikatelům jako místo pro leckdy bujaré večírky,“ vysvětluje Anu. „Chatu jsme prakticky celou přestavěli. Já potřebuji pro práci více světla, které je zde na severu poměrně vzácné, proto bylo jasné, že budeme muset postavit dům nový, kde o něj není nouze.“ Výsledkem je relativně velká stavba jednoduchého tvaru. Svoji výšku si může dovolit jednak kvůli tomu, že stojí na samotě, a také kvůli vysokým stromům, jejichž koruny mohutnou stavbu převyšují.

Ložnice se nachází na patře, které je kotvené do příčných zdí domu, jehož okna probíhají téměř celou výškou objektu. FOTO KAISA SIRÉN

Ložnice se nachází na patře, které je kotvené do příčných zdí domu, jehož okna probíhají téměř celou výškou objektu. FOTO KAISA SIRÉN

Vzrostlé stromy vytvářejí přirozenou optickou bariéru mezi domem a krajinou. Slouží zároveň jako slunolamy a „žaluzie“.FOTO KAISA SIRÉN

Vzrostlé stromy vytvářejí přirozenou optickou bariéru mezi domem a krajinou. Slouží zároveň jako slunolamy a „žaluzie“. FOTO KAISA SIRÉN

Stavbě dominují velkoformátová okna, propouštějící denní světlo ze dvou světových stran. Toho Anu potřebuje opravdu hodně – zde totiž vznikají nejen nápady pro další dekory oblíbené keramiky, ale některá díla se zde pod rukama sympatické umělkyně přímo rodí. Při naší návštěvě byl obývák či dílna právě centrem čilého pracovního šumu, rodily se zde originální dekorace pro jeden skandinávský hotel.

Jen předsíň a kuchyň jsou v přízemí; obývák/pracovna je vysunuta o půl patra nad úroveň terénu, ložnice pak o další půl patro. Díky tomu mohou být schodiště jen jednoramenná a krátká. FOTO KAISA SIRÉN

Jen předsíň a kuchyň jsou v přízemí; obývák/pracovna je vysunuta o půl patra nad úroveň terénu, ložnice pak o další půl patro. Díky tomu mohou být schodiště jen jednoramenná a krátká.
FOTO KAISA SIRÉN

Denní místnost, která slouží zároveň jako ateliér či odpočinková místnost pro poslech hudby. Prosvětlený prostor doplňuje jen minimum toho nejnutnějšího nábytku v exotickém duchu a umělecká díla – tradiční i moderní. FOTO KAISA SIRÉN

Denní místnost, která slouží zároveň jako ateliér či odpočinková místnost pro poslech hudby. Prosvětlený prostor doplňuje jen minimum toho nejnutnějšího nábytku v exotickém duchu a umělecká díla – tradiční i moderní. FOTO KAISA SIRÉN

Denní místnost, která slouží zároveň jako ateliér či odpočinková místnost pro poslech hudby. Prosvětlený prostor doplňuje jen minimum toho nejnutnějšího nábytku v exotickém duchu a umělecká díla – tradiční i moderní. FOTO KAISA SIRÉN

FOTO KAISA SIRÉN

Jak je to v severském designu obvyklé, i v tomto interiéru vládne jednoduchost bez okázalostí. Kontrastními prvky jsou umělecká díla z Indie, která si Anu většinou přivezla ze svých cest a která celkové vyznění zjemňují. Každopádně tím hlavním desénovým prvkem je příroda za okny – vysoké stromy, propouštějící nesmělé sluneční paprsky, či naopak krájející severskou mlhu na měkké vatové chomáčky. Třpytivá hladina jezera probleskující mezi břízami a vzrostlými jehličnany dokresluje seversky klidnou, ale nesmírně vitální atmosféru unikátního domova.

Kuchyň s jídelní částí jsou zařízeny moderně a účelně. Jelikož většinou zde jedí jen manželé Pentikkainenovi, tvoří nejmenší část domu. Ke stolu se ale vejde i širší rodina „Pentiků“. FOTO KAISA SIRÉN

Kuchyň s jídelní částí jsou zařízeny moderně a účelně. Jelikož většinou zde jedí jen manželé Pentikkainenovi, tvoří nejmenší část domu. Ke stolu se ale vejde i širší rodina „Pentiků“. FOTO KAISA SIRÉN

Kuchyň s jídelní částí jsou zařízeny moderně a účelně. Jelikož většinou zde jedí jen manželé Pentikkainenovi, tvoří nejmenší část domu. Ke stolu se ale vejde i širší rodina „Pentiků“. FOTO KAISA SIRÉN

FOTO KAISA SIRÉN

TEXT MATEJ ŠIŠOLÁK
FOTO KAISA SIRÉN
ZDROJ časopis HOME

Reklama
Reklama

Komentáře

Komentovat