Vše o garážových vratech

Reklama

Už jste postavili dům a zařídili si s vybraným vkusem interiér domova? Všechno se ubírá správným směrem, jen ta garážová vrata jaksi ne a ne doladit s ostatními výplněmi stavebních otvorů… Vstupní dveře do domu i okna se nabízely samy, dokonce i představa o zabezpečení proti nevítaným hostům je samozřejmá, ale jak se postarat o bezpečný přístřešek pro čtyřkolového oře a přitom neurazit architektonický vzhled domu?

Móda, ale i rozumný důvod vyplývající z touhy po soukromí obrátily většinu novostaveb rodinných domů společenskou částí do zahrad. Tak se stalo, že garážová vrata nejenže zabírají výraznou část stěny, ale nejednou i dominantní místo na fasádě domu. Nemyslet včas na podobu a funkčnost vstupních dveří do garáže může přinést ve výsledném vzhledu rodinného domu kuriózní architektonické počiny improvizujících majitelů, které nemají nic společného s původním záměrem architekta. S výběrem vhodných dveří to není jednoduché, zvláště když ještě uvážíme, že by měly odolat pokusům o vloupání, neblahým vlivům počasí a rozhodně by neměly iritovat domácí složitým nebo nedej bože labilním systémem otevírání. 

Z čeho se vyrábějí?

Hliník a ocel jsou v oblibě, především pokud jejich povrch výrobce pozinkoval a ošetřil kvalitní práškovou barvou. Tak dlouhodobě odolávají korozi.

Někteří majitelé domů si jiná než dřevěná vrata neumějí představit. Bez impregnace dřevěného povrchu či úpravy v podobě pigmentové lazury by však vrata hůře odolávala vlhku a UV záření. Při výběru materiálu najdete v nabídce smrkové dřevo nebo dřevo z ořechu, borovice, v luxusnějším provedení také vrata z exotických dřevin. Garážová vrata barevně upravená a s přiměřeným dezénem (plná, lamelová, kazetová nebo i zčásti prosklená) mohou citlivě – v architektonických souvislostech – doplňovat vzhled celého objektu.


Přívržencům přírodních materiálů jsou k dispozici vrata z dř
evěného masivu z buku, dubu, smrku či meranti, případně levnější varianta z lisovaného dřeva se vzorem struktury dřeva. Hmotnost sekčních vrat eliminují jako protizávaží torzní pružiny.

Několik rad k montáži
• Zeptejte se dodavatele na termín dodání garážových vrat. Podle typu výrobku a možností dodavatele to může trvat jeden až šest týdnů.
• S dodavatelem si předem dohodněte rozměry stavebního otvoru na montáž vrat (šířku, výšku, tvar ostění, druh překladu).
• Omítka v garáži musí být hladká a vyzrálá.
• Před montáží vrat musí mít garáž definitivní podlahu.
• Pokud jste investovali do vrat s automatickým otevíráním, před jejich montáží nezapomeňte zabezpečit elektrickou zásuvku na 220 V.
• Na místě montáže musí být funkční elektrická přípojka se střídavým proudem 230 V/50 Hz, aby bylo možné používat ruční elektrické nářadí.
• Nezapomeňte, že i u nejmodernějších typů vrat je třeba čas od času promazat jejich pohyblivé části.

Příklad vrstev izolovaných vrat (Olymps Door)

Systém otevírání

Dveře, vrata či brány – výrobci vždy mluví o jednom: o vstupu do garáže. Podstatné je spíše to, pro jaký systém otevírání se rozhodnete.

Výklopná vrata
O plynulost chodu křídla v širokém stabilním rámu se stará pružinový mechanismus, který křídlo vyklopí po celé ploše a současně zasune do vodorovné polohy pod strop garáže. Na vyklopení stačí 10 cm rozdíl výšky v prostoru mezi stropem a překladem rat. Výhodou je tichá a snadná manipulace i v garážích s omezenými prostorovými možnostmi. Takový systém se osvědčil i u rekonstrukcí garáží ve starších domech.

Systém výklopných vrat podle firmy Hörmann jednoduchá montáž pomocí upevňovacích a plynule nastavitelných kotev čtyřbodové upevnění, pozinkovaná bloková zárubeň a vodorovné zpevnění křídla zabezpečují stabilitu garážové brány


 

Panelová výplň ocelových výklopných vrat Hörmann s drážkou ve stylu rybí kost

Výhodou výklopných vrat je snadná manipulace. Při otvírání však potřebují o něco více prostoru. (Alurol)

Tepelně izolovaná brána
Zateplit garážovou bránu polystyrenem nebo polyuretanem se už dávno nepovažuje za luxus. Výrobky s koeficientem prostupu tepla U = 1,3 až 1,8 W/(m2 . K) (množství tepla, které uniká přes plochu jednoho metru čtverečního materiálu při konkrétním rozdílu teplot) nejsou výjimkou. U tak velké plochy, jakou zabírají v obvodové zdi garážová vrata, může bez jejího zateplení narůst únik tepla až na hodnotu U = 6,5 W/(m . K). Neizolovaná vrata si můžete dovolit snad už jen v nevytápěné, samostatně stojící garáži.

Sekční vrata
Jednotlivé lamelové nebo kazetové sekce jsou navzájem spojené panty. Kolečka umístěná ve vodicích kolejnicích po stranách garážového otvoru umožňují pohyb sekcí. Ty se při otvírání překlápějí do vodorovné polohy a postupně přesouvají pod strop. Kolejnice (dráhy) se montují do stěny garáže pomocí hmoždinek a šroubů. Dveře se otevírají díky mechanismu torzní pružiny umístěné nad garážovým otvorem. Ve stísněných prostorech zabezpečí pohodlné mechanické otevírání tažné pružiny umístěné vedle vodicích kolejnic. Před montáží musí vedle garážového otvoru zůstat volných 10 až 15 cm a nad otvorem 20 až 30 cm. Tato vrata se montují zevnitř otvoru. Mezery mezi lamelami či kazetami vyplňuje pěna, která zároveň izoluje. Výhodou je velikost systému – nezasahuje do prostoru garáže. Potěší i variabilita: na běžné výšky garážových vstupů stačí pět sekcí vysokých kolem 50 cm. Běžná šířka brány může být 2 až 6 m, výška 2 až 3 m. Jako součást vrat se mohou nainstalovat dveře. Poslouží, aniž by se musela otevírat celá garážová vrata.

Malý detail – asymetricky umístěná klika – dokáže kompletně změnit tradiční design garážových vrat. Oceníte zejména v případě, kdy je garáž součástí domu. (Alurol)

Rolovací vrata
Hliníkové úzké lamely (10 až 13 cm) se při otevírání garážových vrat o šířce i 10 m pohybují po vodicích lištách a postupně se rolují do navíjecího boxu. Ten lze instalovat před stavební otvor, za něj nebo přímo do otvoru. Výška boxu souvisí s výškou brány, a proto není ničím výjimečným, bude-li u vyšších vrat i větší výška překladu (od 40 do 65 cm). Montáž nevyžaduje žádné speciální zásahy do stropu nebo podlahy, a tak vrata s rolovacím systémem vyhovují nárokům na dodatečnou instalaci u rekonstrukcí garáží. Pohyb vrat většinou zabezpečuje elektrický pohon.

Křídlová vrata
Přestože takováto garážová vrata zabírají při otevírání mnoho prostoru, naleznou někdy své uplatnění tam, kde tvarově korespondují se vzhledem budovy. Křídla jsou ukotvena ve stěně garáže pomocí pantů.

vislé panely v šedém odstínu tvoří výplň ocelové výklopné brány, a tak elegantně doplňují koncepci architektury rodinného domu. (Hörmann)

Ovládejte je
Mechanicky nebo automaticky otevřete výklopná, sekční i křídlová vrata – rozhodnutí samozřejmě závisí na vašich finančních možnostech. Mechanické otevírání sekčních vrat funguje díky systému torzních nebo tažných pružin. Vrata zavřete klikou se zámkem. Elektrický a automatický pohon lze nainstalovat i dodatečně. Klíčem se zamyká v případě manuálního zavírání, jinak vrata zamkne samosvorný pohonný mechanismus. Ti náročnější si obstarají dálkové ovládání s elektrickým pohonem – ovladač pracuje na principu rádiových vln, což umožní otevřít garáž i přímo z auta ze vzdálenosti minimálně 30 m. Ovládání vrat je zdokonaleno kódovacím systémem. 

Co všechno může zvýšit bezpečnost garážových vrat
• mechanický dvojbodový zámek s bezpečnostní vložkou FAB
• dálkový ovladač
• výstražné majáky v okolí vstupních bran
• nouzový zámek, který slouží k odblokování elektrického pohonu a k otevírání vrat manuálně
• fotobuňky
• čtečka magnetických karet, která slouží pro přístup autorizovaných osob do určených prostorů.

TEXT: Marína Ungerová
FOTO: archiv firem
Zdroj: časopis HOME , JAGA MEDIA, s.r.o.
{R1}

Reklama
Reklama

Komentovat