Moderní pohodlí při zachování maximální autentičnosti: Secesní byt v Karlíně
Do Prahy se zamiloval, už když ji viděl poprvé v roce 1984, i když to pro něj byl zpočátku kulturní šok. Pak se do tehdy ještě zaprášeného a okopaného města pravidelně vracel, až se sem přesunul natrvalo.
Prahu zná jak své boty
Architekt Alberto di Stefano prošel od svého přesídlení do Prahy v roce 1994 mnoha byty v různých koutech Prahy. První bylo bydlení ve Vysočanech v blízkosti zeleně, následoval prostor bývalé hospody na Žižkově, secesní vila Helenka na Malvazinkách, až zakotvil v rušném Karlíně, který se v posledních letech čile probouzí k novému životu. V rozlehlém secesním bytě žije se svým přítelem malířem Eugeniem Percossim a bydlení si pochvaluje. Vzhledem k tomu, že hodně času oba tráví na svém zámku v Třebešicích, ruch centra města mu nevadí. Jako bonus vnímá velké množství dobrých restaurací a kaváren, které vznikly v reakci na proměnu čtvrti v administrativní uzel.
Byt ho okouzlil nejen svou polohou, ale i velikostí a tím, že nebyl rekonstruován. Na podlaze byly původní parkety, sice natřené příšernou šedou barvou, ale jinak v dobrém stavu, originální dveře zůstaly dokonce zachovány ve stejném stavu, tedy s výraznou patinou, kterou má Alberto rád. „Ta patina je na tom nejhezčí. Sebelepší nový nátěr stejně není dokonalý, dřevo začne pracovat, a tak jsem dal přednost autentické omšelosti“, říká majitel. Stejnou radost způsobuje i původní malba v tyrkysové a růžové barevnosti, která je zachována v ložnici. Zkrátka obrovskému prostoru zůstala starobylá secesní duše, kterou omladily mladistvé nápady.
Eklekticismus a sběratelství
Alberto sám o sobě říká, že je vášnivý sběratel. Kupuje krásné věci, aniž předem ví, kam je umístí. Nakonec si často přirozeně najdou své místo, kam zapadnou. Stejně tak to bylo i s tímto pražským bytem. Z velké secesní vily se přestěhovalo pár secesních komod a pánská šatní skříň z masivního dřeva, která si svého majitele získala nejen promyšleností vnitřního prostoru, ale i nádhernou kresbou dřeva. Spolek doplňuje jídelní stůl ve stylu Art Deco, německé židle ze sedmdesátých let a lehounká svítidla vyrobená z plastu nebo plexiskla a silonových vláken ze šedesátých a sedmdesátých let.
Majitel nám také pyšně ukazuje židli od secesního architekta Josefa Hoffmanna. Stejný model byste mohli najít i v Uměleckoprůmyslovém muzeu v Budapešti. Protože jsou Alberto i Eugenio silně umělecky založení, nechybí ani sochy. Socha Ježíše Krista pochází pravděpodobně z barokní dílny jednoho ze žáků Matyáše Bernarda Brauna, druhá, představující Svatého Rocha, je výsledkem italské lidové tvorby. Nechybí ani moderní umění v podobě tří pláten, jejichž autorem je Eugenio a která harmonicky korespondují s posvícenými sádrokartonovými panely zakrývajícími část zdi v ložnici. Protože prostor bytu je větší, než jaký by dva lidé potřebovali, padlo rozhodnutí udělat v přední části bytu dva samostatné mikro byty s vlastní koupelnou pro návštěvy.
Martinin pohled
Byt je příkladem, jak se dá při zachování maximální autentičnosti prostoru dosáhnout moderního pohodlí. Líbí se mi lehkost a nenucenost, s jakou přistupovali majitelé k zařízení bytu. Dokázali vedle sebe poskládat zdánlivě nesourodou armádu věcí, které ale jedna druhé neubírají pozornost ani prostor. Naopak se zdá, že koexistují v souladu samy se sebou i s majiteli bytu. Alberto a Eugenio se mistrně vyhnuli zažitým klišé, když ke stropům secesního bytu zavěsili místo obligátních secesních lamp šedesátkové plasťáky. Neotřelé, inspirativní a tak akorát chaotické bydlení je pro umělecký naturel obou domácích jako stvořené.
činžovní dům
dispozice 4+kk
plocha 180 m²
lokalita Praha Karlín
TEXT: MARTINA PAULOVÁ
FOTO: JH STUDIO
ZDROJ: časopis HOME