Vyplatí se investovat do originálního kvalitního designu?
Přijít s originálním nápadem, který posune celé odvětví dopředu, není snadné, už jen proto, že se na první pohled zdá, že svět už všechno zná a všechno viděl. Je tedy zřejmé, že na začátku celého složitého procesu je nápad, který má obrovský potenciál.
Nápadu často předchází nedostatečnost trhu nebo osobní znechucení nad nenápaditostí produkce.
O designérech je známo, že jsou ve velké míře zvídaví hračičkové, kteří se nespokojí jen tak s něčím, ale stále přemýšlejí, usilují a jdou si za svým cílem. Protože to jsou, alespoň podle svědectví osob blízkých vcelku společenští tvorové, dokážou se spojit s ostatními, vytvořit kreativní tým a jít za svým cílem s nakažlivou přesvědčivostí.
Zde se dostáváme do bodu, kdy nápad dostává za uši a jeho autor se musí smířit s tím, že ač se zdál zpočátku geniální, šťouraví kolegové na něm nacházejí mouchy.
Nejtěžší ze všeho je ale ubránit původní myšlenku před ekonomy, kteří počítají náklady a potenciální výnosy a dělají v projektech rádi škrty. Další nástrahou pak bývají mistři výroby, kteří varují, že takto se nápad rozhodně nedá realizovat a bude potřebovat celou řadu konstrukčních úprav. Ručně dělané náčrtky, po kterých v budoucnu rád chňapne marketingový tým, následují dopodrobna rozkreslované plány.
Když se zdá být vše dostatečně zdokumentováno, přistupuje se k výrobě prototypu. Ta je sama o sobě časově a finančně náročná a nemusí hned napoprvé skončit úspěchem. Prototyp je pak důkladně testován, zda splňuje všechna požadovaná kritéria a má ty správné užitné vlastnosti, tak dlouho, dokud je reálně co zlepšovat. Když se pak celý tým shodne na výrobním postupu, výrobních technologiích a konkrétním materiálu, jde novinka do výroby, aby pak ještě ušla dlouho cestu k srdcím svých majitelů.
Sami vidíte, že ještě než zhlédne výrobek světlo světa a svět bude moci úžasem vydechnout a říci povzbudivé ACH, spolkl jeho vývoj a výroba nejen spoustu času, ale i financí. Je to ale jediný způsob, jak se může zrodit originál, který okouzlí odborníky i laiky, vyvolá závist u konkurence a postupem času se stane ikonou, která bude inspirovat a která se ocitne ve sbírkách předních světových muzeí.
Kromě originality a nápaditosti však platíme také za kvalitu. Pokud si koupíte originál a nepodlehnete lákavým cenám více či méně zdařilých napodobenin, můžete si být jisti, že pohovka, židle, chaise longue nebo stolek jsou vyrobeny z kvalitních materiálů a vydrží vám dělat radost celý život. A když už je řeč o plagiátorství, je potřeba zmínit, že tomuto trendu se nemůže zcela vyhnout ani jedna ikona designu: díky internetu jsou nyní kopie ikonických kusů nábytku v nabídce všude. Jejich autorům to sice může lichotit, ale to je asi tak vše. Užitek to nepřinese ani vám, protože originál je zkrátka originál.
Stejně jako u mnoha skvělých vynálezů a nápadů přišla inspirace z nečekaného zdroje. Jednoho dne byli manželé Charles a Ray Eamesovi u natáčení jednoho z filmů Billyho Wildera, který byl jejich dobrým přítelem. Během pauzy si chtěl režisér odpočinout zdřímnout si na improvizovaných křeslech vyrobených z toho, co na scéně našel. Designérům došlo, že na trhu něco chybí. Vývoj křesla, které by poskytlo dokonalé pohodlí a pocit luxusu, trval několik let.
Cíl byl stanoven vysoko – uspokojit touhu po dostatečně vyváženém křesle, ve kterém by se snoubil luxus pohodlí s luxusem materiálu a řemeslného zpracování. Křeslo posunulo standardy na míle dopředu. Je nejen lehčí, elegantnější a modernější než konvenční klubová křesla, ale je také pohodlnější.
Kvalitní design je už naštěstí samozřejmostí. Řada značek nabízí ke své produkci pro dospělé i rozkošné dětské verze svých ikonických kusů a samozřejmě jsou i firmy, které se soustřeďují na výrobu dokonale promyšlených konceptů do dětských pokojů. Počítá se i s tím, že děti rychle rostou a nábytek by se jim měl postupně přizpůsobovat a růst s nimi. Samozřejmostí je také certifikovaný zdravotně nezávadný materiál a zpracování podle přísných norem.
Židle Tripp Trapp vznikla z nouze. Malý syn jejího autora seděl u rodinného jídelního stolu značně pod úrovní. Tak se jeho otec Peter Opsvik rozhodl, že mu musí vyrobit židli, která mu umožní se zapojit do jídla jako rovnocenný člen. Název židle našel její tvůrce v norském příběhu o třech kozlech, jejichž kopýtka vydávají zvuk, který v norštině vyjadřuje tripp trapp. Chytré a lehce zapamatovatelné jméno by ale miliony židlí neprodalo, kdyby nebyl výrobek sám chytrý, lehce použitelný a nadčasový.
Pohovka bývá jedním z nejdražších zařizovacích předmětů v obývacím pokoji. Při jejím výběru bychom neměli šetřit, ale zaměřit se na kvalitní zpracování i nadčasový design. Prestižní značky si zakládají na tom, že jejich produkty jsou vyrobeny z velice kvalitních potahových látek a kůží, ideálně anilinových, zpracovávaných za použití rostlinných olejů, které patří mezi nejkvalitnější a také nejpříjemnější na dotek, protože je zachován jejich přírodní charakter. Výplň sedáků je z kvalitní pěny s vrchní vrstvou z prachového peří a konstrukce je stabilní z masivního dřeva nebo kovu.
Designéři se věnují i venkovnímu nábytku. Ostatně k posezení venku je vzhledem ke klimatickým změnám i v našich končinách velkou část roku dostatek příležitostí a je tedy nasnadě, že hledáme krásné věci, které budou nejen dostatečně pohodlné, ale také budou schopny dlouho odolávat povětrnostním podmínkám. Při jejich výrobě jsou využívány nové materiály a technologie, takže je nábytek téměř bezúdržbový.
Pět věcí, které se můžete od designérů naučit…
Jedna
Vášni – každý designér, který ve svém oboru něco dokázal, je vášnivě zaujatý prací a dokáže o ní nadšeně mluvit a často i mlčet celé hodiny.
Dva
Vytrvalosti – nejen, že je těžké se prosadit v obrovské konkurenci, ale i jako renomovaný odborník narážíte na překážky všeho druhu, které je třeba překonat.
Tři
Sebejistotě – dobré je o dílčích krocích pochybovat, ale velmi důležité je v sebe věřit. Sebejistota se však nejlépe získává díky dokončeným úkolům.
Čtyři
Odolnosti – není lehké přijímat kritiku. Když je to kritika relevantní, má pro nás velký přínos, ale představte si, že jdete s kůží na trh a dostane se vám hloupých komentářů.
Pět
Zvídavosti – designéři jsou nejen dobří pozorovatelé, ale jsou i zvídaví a zajímají se o spoustu věcí, které s jejich oborem nesouvisí, ale v kterých nacházejí inspiraci.
5 ptačích druhů, které neexistují
Lucie Koldová
Jedna z nejúspěšnějších českých designérek se vrátila domů do Čech mimo jiné i proto, aby bylo i jejím přičiněním o České republice ve světě slyšet. My Češi máme štěstí, že se Lucie cítí doma právě tady a že tu také založila rodinu. Máme naději, že díky jejímu velkému talentu a úspěchu, za kterým stojí tvrdá práce, disciplína, ale i skromnost, se z jejích českých výrobků stanou světové ikony. Nechápeme, jak to při dvou malých dětech zvládá, ale z pod jejích rukou vycházejí nepřehlédnutelná křesla, stolky, židle a v poslední době především svítidla. Nás na Lucii fascinuje nejen to, jak je nadaná a milá, ale i to, že skutečným smyslem jejího života je láska.
Text: Martina Paulová
Foto: archiv firem
Zdroj: časopis HOME
Já si myslím, že ano.