Dětské pokoje pro sourozence
V dětském pokoji se rodí nejkrásnější sny. V dospělosti si již většinou nepamatujeme detaily interiérů, v nichž jsme celé roky žili a spávali. Zvláštní ale je, že ten z dětských časů dokážeme vidět ostře stále i se všemi jeho zákoutími, barvami a vůněmi. Život sourozenců sdílejících jeden pokoj je plný tajemství, důvěrných rozhovorů a dobrodružství. Možná hektický, s kompromisy, ale i bezstarostný.
Dopisy, v nichž nás žádáte o návrh bydlení pro sourozence ve společném pokoji, patří k nejčastějším. O optimálním řešení místnosti, která by vyhovovala potřebám rodiny s třemi dětmi, uvažuje i naše čtenářka Darina Menzová. V dopise vysvětluje, že dvě děvčata ve věku 12 a 13 let obývají společnou prostornou místnost s chlapcem-prvňákem. Představou rodičů je zařídit pokoj tak, aby vyhovovala dětem až do pozdějších studií. V pokoji by se mělo kromě tří lůžek najít místo i na uzavírací skříňky, případně prádelník a samostatnou vestavěnou skříň na oblečení. Důležitou podmínkou je umístění psacího stolu, aby mělo každé z dětí svůj vlastní studijní koutek. Až bude chlapec starší, mají rodiče v plánu zařídit mu vlastní pokoj, aby ten původní mohl zůstat oběma děvčatům.
Představu dětského pokoje zařízeného veselým, neformálním a variabilním studentským nábytkem jsme rozpracovali ve dvou alternativách.
Alternativa A
Studentská nábytková sestava je rozložená na hlavní pohledové stěně proti vstupu do místnosti. V rohu místnosti je vybudované vyvýšené prostorné dvojlůžko pro děvčata. Chlapec má lůžko „v přízemí“. Pod vyvýšenou postelí se nachází vestavěná šatní skříň s dostatkem úložných prostorů pro všechny tři obyvatele dětského pokoje. Úložné prostory v místnosti doplňují skříňky na stěně, dlouhá řada nízkých zásuvek a prádelník na protilehlé stěně. Velký stůl na učení je oválný solitér. Podél dlouhé stěny je vytvořená šedá zástěna – panel s vodicími kolejnicemi ve dvou výškových úrovních – pro postel a další přídavný stůl. Mobilním nábytkem lze vytvořit flexibilní a variabilní prostor, který je možné přizpůsobit podle situace. Nábytek doplňují různé poličky, krabičky a jiné dekorativní předměty. Modrošedá kombinace v kontrastu s červenou stěnou působí svěže a aktivizuje dětskou představivost.
Alternativa B
Druhá alternativa je variací alternativy A. Také zde se objevují vyvýšené postele a mobilní nábytkové kusy. Tentokrát je dvojlůžko ve tvaru L. Žebřík nahradily stupňovité schůdky s úložným prostorem, po nichž lze vystoupat nahoru. Lůžka jsou upevněná na skříňové sestavě, v níž najde svou samostatnou část každé ze tří dětí. Skříně mají ve spodní části zásuvky. Chlapcovo lůžko „v přízemí“ má mobilní kolečka a je opřené o žlutou stěnu. Nad ním se nachází zavěšená skříň na hračky s posuvnými dveřmi. Psací stůl je velmi rozlehlý a postačí pro všechny tři. Patří k němu kontejnery na sešity a psací potřeby. Červeno-modrou barevnost interiéru vystřídala zeleno-oranžová, která se objevuje i na stěnách a podlaze. Nábytek je ze světlého dřeva kombinovaného s šedou. Oživit ho může milý zvířecí motiv na velkých posuvných plochách.
Navržený nábytek může s menšími úpravami posloužit dětem po celé studentské období bez ohledu na to, zda budou pokoj obývat tři děti, nebo jen dvě.
Text a návrhy: Silvia Husárová