Dům inspirovaný terénem

13. 01. 2013
Diskuze (0)
Sdílet

Výstižněji ani nemohli autoři tuto stavbu pojmenovat. Je totiž domem hned několika zlomů. Na první pohled zaujmou dva největší – půdorys zalomený ve tvaru písmena L a zvýšení střechy nad společenskou zónou. Určují nejen architektonickou podstatu moderní […]

Výstižněji ani nemohli autoři tuto stavbu pojmenovat. Je totiž domem hned několika zlomů. Na první pohled zaujmou dva největší – půdorys zalomený ve tvaru písmena L a zvýšení střechy nad společenskou zónou. Určují nejen architektonickou podstatu moderní stavby, ale mají pozitivní vliv také na pohodlí jejích obyvatel. Zlomy se v akcentech objevují i v celém interiéru.

 

Díky půdorysu získala noční část domu částečně soukromí a denní zóna se zalila sluncem. Mimo to mohli autoři návrhu vysunout obytné podlaží směrem k ulici nad suterén, čímž vytvořili chráněný vstup a vjezd do domu. Fasáda ve směru do ulice tak získala subtilnější vzhled. Záměr potlačit suterén architekti ještě zvýraznili černým obkladem, s nímž ostře kontrastuje bílá omítka prvního podlaží.

Během slunečných dní preferuje celá rodina pobyt venku. Přilehlá terasa a bazén tak rozhodně nejsou jen dekorativním prvkem, ale najdou i své funkční uplatnění. FOTO: paulíny hovorka architekti

Druhým důležitým zlomem je zvýšení střechy, a tím i výšky denní části domu, která se oproti noční plynule zvedá až o jeden metr. Vyšší strop přidává obývací hale na exkluzivitě a podtrhuje přirozenou hierarchii prostorů, větší objem vzduchu má zároveň vliv na stabilitu mikroklimatu. Oba základní zlomy jsou vidět v interiéru i v exteriéru a doplňují je další – zlomový motiv se opakuje například na kuchyňském pultu, některých zaskleních či nábytku.

Všechny obytné místnosti v Domě zlomu jsou orientovány do společné zahrady, což domu dává výrazně rodinný charakter. V létě žijí jeho obyvatelé převážně na letní terase a hojně využívají venkovní bazén. V tomto období dům působí relaxačním až lázeňským dojmem. FOTO: paulíny hovorka architekti

Dům zlomu je harmonický a svou velikostí přiměřený lokalitě i potřebám jeho uživatelů. FOTO: paulíny hovorka architekti
 
Málo schodů a hodně slunce

Takový byl požadavek investorů – mladých manželů dnes už se třemi malými dětmi, kteří předtím žili v panelákovém bytě. Ten ale začal být rozrůstající se rodině příliš těsný. Základní požadavky na nový domov byly v první řadě praktické – dostatečný počet místností a jejich propojení (například kuchyň spojená s obývací halou či dětské pokoje oddělené šatní skříní). Důležitým kritériem bylo i to, aby vzhledem k dětem nemuseli v domě překonávat během běžného provozu schody. Manželé navíc toužili po prostoru zalitém slunečními paprsky, a to nejen pro dobrý pocit, ale i kvůli tepelné bilanci stavby. Posledním požadavkem bylo postavit dům na relativně malém svahovitém pozemku na okraji obce.

V interiérech je bílá barva zastoupena nejen atypickým nábytkem s vysokým leskem, ale i precizně provedenými sádrovými omítkami. FOTO: paulíny hovorka architekti

Růže mezi trny

Ves, kde dům stojí, nabízí nádherné výhledy do okolí. Oblast v těsné blízkosti domu je však podle jeho autorů velkým hendikepem: „Všude kolem vyrostla současná živelná architektura, která je typická pestrými tvary a pastelovými barvami. Každý dům je jinak velký, mnohé jsou jako pevnosti – skryté za vysokým oplocením. Dům zlomu tak má paradoxně blíže k domům nacházejícím se naproti, na druhé straně cesty. Jsou to takzvané kostky z období socialismu, které s ním dokážou svou strohostí vést určitý disciplinovaný dialog,“ popisuje architekt Martin Paulíny z architektonického tandemu, jenž dům navrhoval.



Veškerý nábytek kromě sedačky, židlí a jídelního stolu je atypickým řešením na míru podle návrhu architektů. FOTO: paulíny hovorka architekti

Všechny místnosti jsou orientovány do zahrady, velká zasklení poskytují velkorysé výhledy přímo z postele. FOTO: paulíny hovorka architekti

Inspirace terénem

Při vytváření konceptu domu byly prioritou a inspirací architektů zadání investora a parametry lokality, na níž měla stavba stát. Vysněný dům manželů měl být tedy jednoposchoďový, nejlépe bez schodiště a co nejvíce prosluněný. Poloha a tvar parcely ale požadavkům dvojice příliš nenahrávaly – pozemek je svahovitý a od ulice roste do kopce. Architekti však terén šikovně využili ve prospěch věci a dům prostě zalomili do tvaru písmena L. Vstup s garáží zčásti zapustili do země a bez nutnosti větších terénních úprav tak vytvořili dostatečný základ pro velkou, jednopodlažní obytnou část. Díky tomu se obyvatelé domu, kromě momentu vstupu do interiéru, pohybují podle svých představ na jedné výškové úrovni, a to i při vstupu do zahrady.

Vrchní část příčky mezi ložnicí a koupelnou je prosvětlená matným sklem, které doplňuje přirozené osvětlení koupelny. FOTO: paulíny hovorka architekti Strop v chodbě noční části tvoří v celém rozsahu zasklený světlík, sluneční paprsky tu vytvářejí vždy jinou atmosféru. FOTO: paulíny hovorka architekti

Respekt vůči okolí

Všechny obytné místnosti jsou velkými zasklenými stěnami spojeny se zahradou a s terasami při jižní a západní fasádě, čímž autoři návrhu zabezpečili jejich maximální proslunění. Dům se musí vždy do jisté míry přizpůsobit terénu a lokalitě, ve které stojí. Terénní úpravy jsou možné jen v určité míře. „Neradi budujeme rozsáhlé opěrné zdi, neradi terén zásadně ‚znásilňujeme‘. V tomto případě jsme nemuseli opěrné zdi budovat vůbec. Dům díky zvolenému konceptu zcela přirozeně splynul se svahovitým pozemkem. Jeho základní myšlenku jsme ‚dopověděli‘ redukovaným minimalistickým vzhledem, který je nám blízký. Neskrývá totiž prázdnost architektury za berličky ‚ornamentální trendovosti‘. Čisté tvarosloví preferujeme i proto, že nechá dostatečně vyniknout základním koncepčním vlastnostem a ničím obyvatele zbytečně neruší,“ vysvětluje architekt Paulíny.



Velké rohové okno v pracovně, využitelné i jako pokoj pro hosty, umožňuje panoramatický výhled do okolí. FOTO: paulíny hovorka architekti

Slunce je vítaný spolubydlící

Obytné podlaží tvoří dva bloky. Denní část je svou delší stranou rovnoběžná s ulicí, což domácím díky dlouhému pásu oken umožňuje kontrolovat vstup na pozemek. Je tu obývací hala s kuchyní, komora a pracovna využitelná i jako pokoj pro hosty, kteří mohou využívat menší koupelnu. Noční část je orientována výhradně do zahrady. Je v ní ložnice rodičů, dva menší dětské pokoje, které se mohou v případě potřeby přestavbou nábytku změnit na jeden velký, a hygienické zázemí.

Zajímavým momentem v této části stavby je chodba prosvětlená střešním světlíkem otočeným na jih; chodba tak má v každý okamžik dne jinou atmosféru, měnící se spolu s pohybem slunce na obloze. V celém interiéru použili architekti převážně atypický nábytek v neutrální bílé barvě s vysokým leskem, který působivě reaguje na dopadající sluneční paprsky i promyšlené umělé osvětlení. „K bílé barvě inklinovali naši klienti a my proti ní nic nemáme, takže jsme ji rádi využili, i když naše první představa byla trochu víc ‚dřevěnější‘. Myslím, že obliba bílé souvisí i s touhou majitelů po slunci, protože právě tato barva dobře odráží sluneční paprsky,“ říká Martin Paulíny.

Dětské pokoje jsou odděleny oboustrannou šatní skříní. V budoucnosti se dá v případě potřeby snadno přestavět a přemístit ke stěně jednoho z pokojů, čímž vznikne jedna velká místnost. Protože v době projektování měli domácí dvě děti, jsou tu jen dva dětské pokoje. FOTO: paulíny hovorka architekti

Odděleně, a přece spolu

Jednopodlažního provozu si pracovně vytížení rodiče velmi cení – nikdo z rodiny není „v exilu“ v poschodí a všichni mají rovnocenný přístup do společných prostor. Když se vzácně doma všichni sejdou, tak jsou skutečně spolu. Uvnitř i venku. Trávit čas společně je pro ně důležitý rituál. Přímý kontakt denní části se zahradní terasou zabezpečují nadrozměrné posuvné dveře. Okolí Domu zlomu je odpočinkové, kromě zatravněné či dřevěné terasy mu dominuje bazén a prostor s grilem. 

Půdorys přízemí:
01 obytná hala s kuchyní a jídelnou
02 komora
03 denní hygiena
04 pracovna / pokoj pro hosty
05 chodba se schodištěm
06 dětský pokoj
07 dětský pokoj
08 ložnice rodičů
09 koupelna
10 toaleta
Zahradní objekt:
11 sklad
12 vinný sklípek
13 venkovní sprcha
14 exteriérový bazén
15 strojovna
Půdorys suterénu:
01 garáž
02 sklad
03 kotelna, prádelna
04 vstupní zádveří
05 šatna
06 schodiště

 

Technické zpracování

Terasa s bazénem: 156 m²
Nosné konstrukce: suterén – monolitický železobeton, přízemí – zděné stěny, POROTHERM 30 cm v kombinaci s železobetonovými stěnami, železobetonové pilíře, ocelový sloup před zasklenou fasádou, železobetonové monolitické stropy
Zateplovací systém s minerální vlnou a s omítkou: Baumit Nanopor
Větraný fasádní obkladový systém s kompaktními deskami: Fundermax
Venkovní povrchy: omítky, obklady z kompaktních desek, izolační sklo s protisluneční ochranou, exteriérové žaluzie
Plochá střecha: PVC fólie, štěrk
Hliníkové zasklené stěny, okna a světlík: systém Reynaers
Hydroizolační PVC fólie: SIKAP
Polymerová hydroizolace spodní stavby: Bostik Aquablocker (Atro)
Velkoplošná betonová dlažba: Renit
Stěny a stropy: sádrové gletované omítky Rigips

Dům zlomu v číslech

Pozemek: 1 100 m², svahovitý, převýšení 7,67 m
Celková užitná plocha domu: 238,9 m²
Užitná plocha – suterén: 73,7 m²
Užitná plocha – obytné podlaží: 165,2 m²


Autoři návrhu

Martin Paulíny, Branislav Hovorka – Ateliér PHA, www.pha.sk, pha@pha.sk
Oba vystudovali FA STU v Bratislavě a v roce 1998 v Banské Bystrici společně založili architektonický ateliér PHA. S dlouholetými zkušenostmi v oblasti tvorby reprezentačních firemních budov, exkluzivních rezidenčních staveb, rodinných domů a vil ve vysokém standardu mají ambice zaujmout především náročnou klientelu. Mezi jejich nejvýznamnější díla patří například centrála firmy Phoenix Zeppelin v Banské
Bystrici, která získala několik cen, nebo rodinný dům Niva v Dobré Nivě.

TEXT: Mária Ďurčeková
FOTO: paulíny hovorka architekti
ODPOVĚDNÁ REDAKTORKA: Dominika Záveská
ZDROJ: časopis
HOME, JAGA MEDIA, s.r.o.

Kategorie: Návštěvy domů
Tagy: rodinny rodinný dům
Sdílejte článek

Diskuze