Moderní stodola v Českém ráji, skrz niž je vidět naskrz
Původní stodola byla již v sedmdesátých letech minulého století citlivě přestavěna na rekreační objekt. Investoři však potřebovali modernizovat prostory, a tak vyhledali podle referencí v časopise architektku Gabrielu Kaprálovou, aby jim pomohla s úpravou.
Nejdříve sice mělo jít jen o stavební úpravy, ukázalo se však, že vhodnější bude komplexní rekonstrukce tohoto objektu.
První prohlídka domu ukázala cestu
„Při počáteční obhlídce domu jsme získali dva velmi cenné poznatky, které nás vedly celým procesem navrhování až k vytčenému cíli. První o tom, že majitelé domu mají velký rozhled, estetické cítění a rozumějí moderním technologiím, což bylo znát i na původním stavu domu. Druhý o tom, že je třeba dům přeorganizovat tak, aby měl bezprostřední kontakt se zahradou, a vytěžit maximum z výškových rozdílů terénu i stropů. Vzpomněli jsme si tedy na ʼRAUMPLANʻ Adolfa Loose, klasika moderní architektury, představitele architektonického purismu,“ vysvětlují autoři proměny jejich první dojmy.
Bez kontaktu s přírodou
Podobně jako staré hospodářské usedlosti na Slovensku a v Čechách i tato v původním stavu sestávala z několika hospodářských objektů, konkrétně kromě samotné dominantní hmoty stodoly k ní patřily ještě dva další. Po přeměně na rekreační objekt se logicky změnila její funkce, avšak provozním nárokům současných majitelů už nevyhovovala. Hlavním problémem byl fakt, že obytné prostory – kuchyň, obývací pokoj, ložnice – byly situovány v prvním patře a neměly přímý kontakt se zahradou. Naopak, přízemí zabíraly místnosti, které vůbec nepotřebovaly kontakt s přírodou – velká kotelna, garáž, vstupní hala a koupelna.
Průzor centrální částí
Hlavním úkolem architektů G. Kaprálové a R. Horníka bylo tedy vizuální a fyzické propojení domu se zahradou. Rekonstrukce proto znamenala radikální zásah do funkčního a prostorového uspořádání celého objektu, a je jasné, že stavební úpravy by nestačily. Přízemí, inspirované motivem velké brány, která nechyběla žádné vesnické stodole, je velkoryse otevřené do obou stran zahrady. Nacházejí se zde obývací pokoj, kuchyň a zimní zahrada. Vznikl tak velmi zajímavý efekt, a sice průzor skrz naskrz centrální částí domu. Také je třeba připomenout výškový rozdíl zahrad, což je přibližně 50 centimetrů. Tento rozdíl se odráží i na gradaci celého přízemí směrem k východní svažité zahradě.
Svědci historie
To však stále nebylo všechno. Dalším úkolem architektů bylo propojit dvě úrovně 1. patra tak, aby zůstaly zachovány takzvané pruské klenby stropu v severní části domu. „Členitý prostor, takzvaný ʻraumplanʼ v obou patrech pracuje s různými světlými výškami jednotlivých částí domu. Z podkroví je umožněn pohled do okolní krajiny podélným vikýřem po obou stranách sedlové střechy a prostorem kryté terasy, ze které je impozantní výhled na středověký hrad,“ vysvětluje řešení druhého problému architektka Gabriela Kaprálová.
Exteriér v souladu s přírodou
Vnější podoba domu je viditelně inspirována archetypem stodoly se středním přechodovým traktem. Ten však díky velkorysému prosklení fasád nahradil průzor. Na vnější vzhled byly použity přírodní materiály splývající s přírodou kolem, které také komunikují s památkově chráněným hradem. Střešní krytina je ze štípaného dřevěného šindele, fasáda je z celoprobarvené omítky. Objekt jedné z přilehlých bývalých hospodářských budov byl nahrazen dřevostavbou s funkcí sauny a garáží.
Dřevostavba má fasádu ze dřeva a chodníky jsou vytvořeny z desek a pískovcových bloků.
Interiér: střízlivá kombinace současnosti a historie
Interiér je řešen ve velké míře ve smyslu původních motivů kombinovaných s novými prvky. Cílem architektů bylo najít rovnováhu mezi jednotlivými prvky, materiály a barvami. Velmi efektním řešením je skleněné zábradlí schodiště, které umocňuje průhled domem a dělá horní podlaží vzdušným a světlým. Nábytek interiéru byl realizován na míru podle návrhu architektů. Výsledkem je příjemný střízlivý, vzdušný a čistý interiér, kterému nechybějí moderní prvky a jednoduchá elegance, ale ani momenty ukazující na historii objektu.
Dům v Českém ráji
Architektonický ateliér: ASGK Design
Autoři: G. Kaprálová, R. Horník
Spolupráce: D. Daubnerová
Lokalita: Libošovice, Český ráj, ČR
Rok projektu: 2005
Rok realizace: 2007
Sabína Zavarská
foto: Vasil Stanko