Skrz-naskrz ze dřeva! Stavba z dřevěných panelů má s horskou krajinou intenzivní vztah

04. 11. 2016
Diskuze (0)
Sdílet

Stavba z pohledových dřevěných panelů má s podmanivou horskou krajinou v okolí velmi intenzivní vztah. Nejde přitom jen o pohled zvenčí, ale též o pocit uvnitř.

Do výčtu evropských zemí, které jsou známé silnou tradicí stavění ze dřeva, patří bezpochyby i Švýcarsko. Přiznání švýcarského architekta Pascala Flammera, že při projektu domu přezdívaného Stöckli měl poprvé co dočinění s dřevostavbou, zní proto téměř neuvěřitelně. Ve skutečnosti je neuvěřitelný a působivý i způsob, jakým dokázal architekt při stavbě využít danosti a přednosti poměrně nového materiálu – masivních dřevěných panelů z křížem lepeného dřeva.

Tradiční dřevo je v domě využito současným způsobem a má podíl i na působivosti originálně koncipovaných vnitřních prostor. FOTO IOANA MARINESCU A ARCHIV NOVATOP

Tradiční dřevo je v domě využito současným způsobem a má podíl i na působivosti originálně koncipovaných vnitřních prostor. FOTO IOANA MARINESCU A ARCHIV NOVATOP

Silný vztah k okolí vyjadřuje stavba už na první pohled svou jednoduchou formou a přírodním stavebním materiálem. FOTO IOANA MARINESCU A ARCHIV NOVATOP

Silný vztah k okolí vyjadřuje stavba už na první pohled svou jednoduchou formou a přírodním stavebním materiálem. FOTO IOANA MARINESCU A ARCHIV NOVATOP

Skrz-naskrz ze dřeva

Dům, který postavili v kantonu Balsthal podle návrhu architekta Pascala Flammera, zaujme na první pohled jednoduchostí: obdélníkový půdorys, sedlová střecha, skládaná střešní krytina. Na druhý pohled, a hlavně po nahlédnutí do interiéru, se návštěvníkovi odhalí jeho neobyčejnost v podobě působivého vnitřního prostoru. Dokonale provedené detaily, jaké se nevidí každý den, podtrhují bravurnost neokázalé, prosté architektury a celistvý koncept ztvárnění interiéru umocňuje kouzlo všudypřítomného dřeva, které je zároveň základním konstrukčním materiálem – v tom tkví princip a kouzlo přirozenosti křížem lepených dřevěných panelů.

Představa majitele byla jasná – chtěl jednoduchý, dobře využitelný dřevo-dům, který by se vešel do omezeného rozpočtu. FOTO IOANA MARINESCU A ARCHIV NOVATOP

Představa majitele byla jasná – chtěl jednoduchý, dobře využitelný dřevo-dům, který by se vešel do omezeného rozpočtu. FOTO IOANA MARINESCU A ARCHIV NOVATOP

I když má Pascal Flammer za sebou celou řadu realizací oceněných v prestižních architektonických soutěžích, dům Stöckli byl z určitého hlediska jeho premiérou – dřevostavbami se totiž švýcarský architekt doposud nikdy nezabýval. Nápad vytvořit dům, jehož plášť by byl dřevěný a týž druh dřeva by hrál prim i v interiéru, byl spontánní. „Prostě se mi v hlavě zrodila myšlenka,“ říká architekt.

V poschodí jsou dva typy oken: vysoká, která zabírají celou šířku štítových stěn a otevírají daleké výhledy přes louky, a v sousední stěně kruhová. Každé z oken přísluší dvěma sousedním místnostem a může (ale nemusí) být rozděleno posuvnými dveřmi. FOTO IOANA MARINESCU A ARCHIV NOVATOP

V poschodí jsou dva typy oken: vysoká, která zabírají celou šířku štítových stěn a otevírají daleké výhledy přes louky, a v sousední stěně kruhová. Každé z oken přísluší dvěma sousedním místnostem a může (ale nemusí) být rozděleno posuvnými dveřmi. FOTO IOANA MARINESCU A ARCHIV NOVATOP

Co poschodí, to originál. Úplně otevřené přízemí je hlavním multifunkčním denním prostorem domu. Poschodí je rozděleno do čtyř rovnocenných místností navzájem propojených posuvnými dveřmi. Z jedné do druhé se tak dostanete bez toho, že byste museli procházet chodbou.

Nenáhodné hry

Dům Stöckli je sice částečně podsklepený, jeho větší část však stojí na betonové základové desce zapuštěné pod úroveň terénu. Hloubka zapuštění není náhodná – architekt ji stanovil přesně tak, aby po terénních úpravách tvořily pracovní deska v kuchyni i nábytek zabudovaný podél oken jednu rovinu se zahradou. „Místnost se takto stává jediným kontinuálním prostorem, navíc – díky optické komunikaci s okolím – velmi velkorysým,“ dodává architekt.

Masivní panely z křížem vrstveného dřeva jsou použity jako konstrukční prvek, součást sendvičového pláště a zároveň jako finální povrchová vrstva v interiéru. Umožnila to volba CLT-panelů NOVATOP, které jsou specifické vyhotovením v interiérové pohledové kvalitě. Pro někoho může být dostatečně neobvyklé už to, že se obklopí místo bílých stěn dřevem, Pascal Flammer však šel ještě dále – použil tentýž dřevěný plošný materiál i na výrobu vestavěného nábytku, kuchyňské linky, dveří a polic. A úprava povrchu? Jen několikanásobné napuštění přírodním olejem s bílým pigmentem. „V minulosti se to dělalo právě takto,“ vysvětluje architekt. „Olejované dřevo vypadá pěkně a zachovává si svůj přirozený vzhled. Žádné problémy při používání dosud nebyly.“

Moderní a smysluplné. Celé přízemí tvoří jediný otevřený prostor, který slouží jako obývací pokoj, jídelna, kuchyň, herna i pracovna. Zasklené plochy na všech stranách podporují dojem vzdušnosti. FOTO IOANA MARINESCU A ARCHIV NOVATOP

Moderní a smysluplné. Celé přízemí tvoří jediný otevřený prostor, který slouží jako obývací pokoj, jídelna, kuchyň, herna i pracovna. Zasklené plochy na všech stranách podporují dojem vzdušnosti. FOTO IOANA MARINESCU A ARCHIV NOVATOP

Přínosem tohoto projektu je nalezení harmonické rovnováhy mezi izolací a otevíráním, díky níž se zvýraznil vztah bydlení a krajiny.

FOTO IOANA MARINESCU A ARCHIV NOVATOP

FOTO IOANA MARINESCU A ARCHIV NOVATOP

Stojíte na louce. Přízemí je zahloubeno 75 cm tak, že pracovní deska kuchyňské linky i vršek vestavěných skříněk, které lemují místnost, jsou v úrovni okolního terénu. FOTO IOANA MARINESCU A ARCHIV NOVATOP

Stojíte na louce. Přízemí je zahloubeno 75 cm tak, že pracovní deska kuchyňské linky i vršek vestavěných skříněk, které lemují místnost, jsou v úrovni okolního terénu. FOTO IOANA MARINESCU A ARCHIV NOVATOP

Dům, který nenudí

Výrazné výplně fasádních otvorů – s výjimkou otevíracích částí – nejsou zatíženy žádnými rámy. Možná i proto vypadají větší, než ve skutečnosti jsou. Žádná ze skleněných tabulí nemá více než osm metrů čtverečních a délka žádné nepřesáhla šest metrů, takže i manipulace s výplněmi byla poměrně snadná.

Pravoúhlost objektu narušují dva kruhové okenní otvory umístěné v delších stěnách, proti nimž se nezvykle otevírají posuvné dveře mezi dvěma sousedícími místnostmi. Na kruhový tvar oken navazuje i točité schodiště, které spojuje všechna tři podlaží. Není to nepraktické? zeptali jsme se Pascala. „Co to znamená praktické? Myslím, že přeceňování ‚praktičnosti‘, které se vetřelo do naší civilizace, je skutečnou příčinou toho, proč je většina nově vznikajících domů nudná, šedivá a prostě škaredá,“ uzavírá.

Z poschodí vidíte krajinu v dálce a vnímáte ji jako proměnlivý obraz. V přízemí jste díky jeho promyšlenému zahloubení přímo ve fyzickém kontaktu s okolím a v prostorech pod terénem nemáte s okolím kontakt žádný – mohli byste být vlastně kdekoliv na světě. FOTO IOANA MARINESCU A ARCHIV NOVATOP

Z poschodí vidíte krajinu v dálce a vnímáte ji jako proměnlivý obraz. V přízemí jste díky jeho promyšlenému zahloubení přímo ve fyzickém kontaktu s okolím a v prostorech pod terénem nemáte s okolím kontakt žádný – mohli byste být vlastně kdekoliv na světě. FOTO IOANA MARINESCU A ARCHIV NOVATOP

Dům v krajině. Venkovní vzhled domu vychází z jednoduchého tvarosloví tradičních zemědělských usedlostí v okolí. Optimální odpověď na otázky konstrukce, ekonomičnosti i vzhledu nabídl moderní stavební materiál – panely z křížem vrstveného dřeva (CLT). FOTO IOANA MARINESCU A ARCHIV NOVATOP

Dům v krajině. Venkovní vzhled domu vychází z jednoduchého tvarosloví tradičních zemědělských usedlostí v okolí. Optimální odpověď na otázky konstrukce, ekonomičnosti i vzhledu nabídl moderní stavební materiál – panely z křížem vrstveného dřeva (CLT). FOTO IOANA MARINESCU A ARCHIV NOVATOP

Půdorys přízemí

Půdorys přízemí

Půdorys poschodí

Půdorys poschodí

Dům v kostce

Soukromý dům, Balsthal, Švýcarsko

Architekt: Pascal Flammer
Období vzniku: 2007 – 2012
Materiály: dřevo, CLT panely NOVATOP, sklo

Pascal Flammer, dipl. Arch. ETH/SIA
www.architonic.com

TEXT: ING. ARCH. LUBICA FÁBRI
FOTO: IOANA MARINESCU A ARCHIV NOVATOP
ZDROJ: časopis HOME speciál podzim 2016

Kategorie: Dřevostavby Návštěvy domů
Tagy: dřevo drevostavby stavebni materialy
Sdílejte článek

Diskuze