Přístřešek pro auto může vzniknout i šikovným využitím architektury domu či daností pozemku – například svahu. Dům – nakloněný hranol ve švýcarském kantonu Vallis – navrhli Nunatak Architectes. FOTO VELUX, Francesca Giovanelli

Přístřešek, nebo garáž?

04. 11. 2014
Diskuze (0)
Sdílet

Při stavbě domu je obvykle třeba najít na pozemku i vhodné místo pro čtyřkolové členy rodiny – zda jim poskytnete jen střechu nad kapotou, nebo vyšší komfort, byste měli zvážit hned z několika hledisek.

Přístřešek má své výhody

Asi nejvíce váží cena, která je oproti garáži pochopitelně podstatně nižší. S jednoduchostí konstrukce jsou spojeny i další výhody, například rychlost realizace, kterou zručnější majitel zvládne i svépomocí.

Přístřešek přitom ochrání auto před deštěm, sněhem, letním přehříváním i intenzivním UV zářením, které je příčinou stárnutí laku. Výhodou oproti garáži je, že auto není vystaveno prudkým výkyvům teploty, takže nedochází ke kondenzaci vodních par, navíc stále kolem něj volně proudí vzduch, takže rychleji vyschne a nezačne tak brzo rezavět.

Ideální je, když vám přístřešek pro auto navrhne architekt zároveň s domem – ať už je v jeho těsné blízkosti, nebo stojí opodál, měly by spolu ladit. FOTO WIENERBERGER

Ideální je, když vám přístřešek pro auto navrhne architekt zároveň s domem – ať už je v jeho těsné blízkosti, nebo stojí opodál, měly by spolu ladit. FOTO WIENERBERGER

Kam s ním

Ať už bude stát přístřešek u domu, nebo sólo, měly by spolu ladit – sázkou na jistotu je použití téhož materiálu a tvarosloví. Zvážit byste měli i to, jaký prostor vznikne mezi domem a přístřeškem. Důležitá je přitom nejen estetická, ale především praktická stránka – například šikovný a bezpečný vjezd a výjezd, dostupnost z domu, směr převládajících větrů či stínění během dne. Dalším důvodem pro zvážení vhodného umístění, ale i tvaru a orientace střechy přístřešku může být její využití k umístění solárních panelů nebo fotovoltaiky.

Na umístění přístřešku (ale i garáže) u hranice pozemku je přitom dobré se dohodnout se sousedem – není to sice vaše povinnost, ale obyčejnou slušností se dá předejít zbytečným konfliktům. I když obecně lze říci, že při dodatečné výstavbě vyřídíte snáze stavební povolení na přístřešek než na garáž, pro jistotu si podmínky předem ujasněte na příslušném stavebním úřadě.

V nabídce firem najdete mnoho různých hotových přístřešků pro jedno i více aut. Jednoznačnou převahu sice mají rustikálně působící dřevěné konstrukce, kdo však hledá, najde i jednodušší varianty vhodné též k moderním stavbám. FOTO www.altanky-pergoly.sk

V nabídce firem najdete mnoho různých hotových přístřešků pro jedno i více aut. Jednoznačnou převahu sice mají rustikálně působící dřevěné konstrukce, kdo však hledá, najde i jednodušší varianty vhodné též k moderním stavbám. FOTO www.altanky-pergoly.sk

Co s koly?

Samozřejmě nevýhodou přístřešku proti garáži je nižší bezpečnost, nic vám však nebrání přičlenit k němu malý sklad nářadí nebo sportovního vybavení, jehož vybudování ani uzavírání určitě není tak náročné jako u garáže. I přístřešek na auto se přitom dá využívat různými způsoby podle momentální situace a jeho umístění – například k uložení kol, sekačky a dalšího nářadí, které kolem domu pravidelně používáte, nebo i na příležitostní letní posezení. Důležité přitom je vše si promyslet předem a naplánovat si přístřešek s dostatečnými rozměry.

V tomto případě byl právě přístřešek a sousedící sklad prostředkem k oživení jednoduché architektury pasivního domu. Autorka: Ing. arch. Vanda Holeščáková. FOTO DANO VESELSKÝ

V tomto případě byl právě přístřešek a sousedící sklad prostředkem k oživení jednoduché architektury pasivního domu. Autorka: Ing. arch. Vanda Holeščáková. FOTO DANO VESELSKÝ

Pro zvýšení komfortu

Samozřejmě přístřešek vám nezabezpečí, abyste v zimě nenastupovali do studeného auta s námrazou na skle – i když vhodně zvolená poloha nebo stěna chránící před převládajícím studeným větrem může podstatně zmenšit vrstvu sněhu i ledu na autě. O zimní komfort se však můžete postarat i pomocí nezávislého topení v autě – jeho instalování vyjde podle typu na několik tisíc korun, benzin nebo nafta potřebné na jedno ohřátí asi na 10 korun (podle typu auta). Ohřátí motoru totiž sníží spotřebu paliva na začátku jízdy.

Přístřešek pro auto může vzniknout i šikovným využitím architektury domu či daností pozemku – například svahu. Dům – nakloněný hranol ve švýcarském kantonu Vallis – navrhli Nunatak Architectes. FOTO VELUX, Francesca Giovanelli

Přístřešek pro auto může vzniknout i šikovným využitím architektury domu či daností pozemku – například svahu. Dům – nakloněný hranol ve švýcarském kantonu Vallis – navrhli Nunatak Architectes. FOTO VELUX, Francesca Giovanelli

Klady a zápory

+ nízká cena
+ jednoduchá a rychlá realizace
+ při dodatečné stavbě jednodušší vyřizování povolení
 menší komfort
nižší bezpečnost

Garáž je praktickým řešením

Hlavními výhodami garáže jsou bezpečnost a pohodlí. Kdyby se někdo chtěl vloupat do otevřeného přístřešku, pochopitelně s tím nebude mít velké problémy. „Opravdu bezpečná garáž by však měla být vybavena kvalitními vraty, odolnými proti násilnému vytažení, přelomení nebo vypáčení,“ upozorňuje Lubomír Valenta z firmy Lomax & co. Pokud si potrpíte na komfort, určitě byste neměli šetřit na motorickém otevírání s dálkovým ovládáním. Především ve špatném počasí oceníte, nebudete-li muset před garáží vystoupit. A je-li garáž spojena dalšími dveřmi se zbytkem domu, dostanete se pohodlně z auta až do obytných místností. Garáž má však proti přístřešku i další praktické výhody – můžete mít v blízkosti auta uloženo například i potřebné nářadí, a je-li vytápěná, ani v třeskuté zimě nebudete nastupovat do studeného vozidla.

Začleníte-li garáž do domu, můžete dosáhnout zajímavého vzhledu. FOTO TRIDO

Začleníte-li garáž do domu, můžete dosáhnout zajímavého vzhledu. FOTO TRIDO

Samostatně stojící garáž nezabírá v domě místo, navíc nehrozí, že v něm bude zdrojem hluku či zápachu. V každém případě by však dům a garáž měly spolu ladit. FOTO HÖRMANN

Samostatně stojící garáž nezabírá v domě místo, navíc nehrozí, že v něm bude zdrojem hluku či zápachu. V každém případě by však dům a garáž měly spolu ladit. FOTO HÖRMANN

Garáž, nebo dílna?

Protože garáž je suché, teplé a bezpečné místo, dají se tu šikovně uložit například kola, sekačka a další nářadí. Není však žádnou výjimkou, že se garáž časem změní na sklad nebo dílnu a čtyřkolový miláček je vyhoštěn na déšť a mráz před dům. Takže plánujte prostor poctivě, aby bylo v garáži dostatek místa opravdu pro všechno. Z požárního hlediska by ale neměl být jeden objekt garáží i dílnou zároveň. Garáž by měla sloužit jen k odstavení motorového vozidla a neměla by se ve větší míře využívat ani jako sklad. Aby tedy bylo všechno košer, garáž, dílna a sklad by měly být v oddělených místnostech – i když v praxi se toto pravidlo příliš nedodržuje. Dbejte tedy alespoň na bezpečnost (vaši i auta), a když v garáži něco kutíte, vyvezte auto ven, abyste je nepoškodili. Rovněž tu neskladujte větší množství hořlavin. Už při plánování garáže – příležitostné dílny se vyplatí myslet také na možnost denního prosvětlení, tedy okno nebo alespoň zasklené části v garážových vratech. Neměly by chybět elektrické zásuvky a umělé osvětlení, zvažte též možnost napojení na přívod vody a kanalizaci. A v každém případě musí být garáž dobře větraná. „V nevytápěné by měly být větrací otvory chráněny mřížkou, která se nesmí dát uzavírat, nejlépe na protilehlých stěnách – nad vraty a naproti u podlahy. Vytápěné a temperované garáže se mohou větrat pomocí vzduchotechniky,“ upřesňuje Lubomír Valenta.

„Kolem auta je vždy co dělat, proto je praktické, když máte nářadí na dosah,“ připomíná Lubomír Valenta. V nabídce firmy Lomax & co najdete i praktická variabilní řešení odkládacích prostorů v garáži – na nosnou plastovou konstrukci, která se upevní na stěny garáže, se snadno nasadí různé úchyty, háčky, košíky, skříňky a police, které můžete přesouvat podle potřeby. FOTO LOMAX

„Kolem auta je vždy co dělat, proto je praktické, když máte nářadí na dosah,“ připomíná Lubomír Valenta. V nabídce firmy Lomax & co najdete i praktická variabilní řešení odkládacích prostorů v garáži – na nosnou plastovou konstrukci, která se upevní na stěny garáže, se snadno nasadí různé úchyty, háčky, košíky, skříňky a police, které můžete přesouvat podle potřeby. FOTO LOMAX

Garáž v suterénu

Lubomír Valenta, Lomax & co
„Garáž pod úrovní terénu, v suterénních prostorách rodinného domu, byla kdysi celkem běžná, a i když na první pohled jde o perfektní řešení, má několik háčků. Měli byste v prvé řadě počítat s tím, že vybudování podzemního podlaží bude mít velký vliv na konečnou cenu domu. Zvýší ji odhadem o 10 až 15 %. Pokud by byla tato garáž nevytápěná, bude nutné především důkladně izolovat její strop, jinak by měla negativní vliv na klima v místnosti nad ní.“

Do sekčních vrat lze vsadit zasklení nebo malé vstupní dveře, případně mohou mít vstupní dveře do domu tentýž design jako garážová vrata. FOTO LOMAX

Do sekčních vrat lze vsadit zasklení nebo malé vstupní dveře, případně mohou mít vstupní dveře do domu tentýž design jako garážová vrata. FOTO LOMAX

Vpustíte ho do domu?

Když při stavbě domu začleníte garáž do jeho půdorysu, můžete dosáhnout zajímavého vzhledu a uspořit stavební materiál, ušetříte totiž jednu stěnu. Kromě toho můžete přijít „suchou nohou“ z auta domů i z domu pro věci uložené v garáži. „Garáž, která je součástí domu, v něm však zabírá jisté místo, kde by mohl být například další pokoj, navíc jsou-li nad ní obytné místnosti, musí být vytápěná, což znamená vyšší spotřebu energie,“ předkládá Lubomír Valenta i argumenty z druhé strany. „Vnitřní garáž je třeba dokonale izolovat, aby nedocházelo k tepelným ztrátám celého domu. Je proto vhodné vybrat kvalitní sekční garážová vrata, která mají co nejlepší tepelněizolační vlastnosti,“ připomíná. Samostatná garáž nejenže nezabírá v domě místo, ale ani nehrozí, že v něm bude zdrojem hluku či zápachu. Právě obava ze zápachu (navzdory povinnému větrání) je totiž častým argumentem pro výstavbu samostatně stojící garáže. U samostatné garáže však dobře zvolte místo, abyste si dlouhou příjezdovou cestou neznehodnotili podstatnou část zahrady.

Vytápěnou, nebo studenou?

Výhodou vytápěné garáže je hlavně pohodlí v zimě – ať už při ranním odchodu, nebo odpoledním kutění. Nevýhodou je spotřeba energie na topení. Z hlediska provozních nákladů by proto měly být stěny takovéto garáže dobře zateplené, stejně tak byste si měli vybrat dobře izolující a utěsněná vrata. Pokud totiž nezabráníte vzniku tepelných mostů, může na vnitřním povrchu vrat kondenzovat vlhkost. V případě mechanického narušení povrchové vrstvy některé z kovových částí vrat se může na tomto místě po čase objevit koroze. I když je vytápěná garáž pohodlná pro majitele, pro auto je nevýhodou prudké střídání teplot a vlhkostních podmínek, které mu neprospívá a může zapříčinit korozi jeho „vnitřností“. „Nevytápěná garáž ale není tak praktická,“ uzavírá Valenta.

Klady a zápory

+ bezpečnost
+ komfort
+ využití i jako sklad nebo dílna
vyšší cena

Vyberte si kvalitní garážová vrata

Budou účinnou bariérou proti násilnému vniknutí, mají však i tepelněizolační funkci a zabezpečují komfort v garáži. Měla by též ladit s domem – možnosti jsou v tomto směru vskutku široké, ať už jde o typ, členění, materiál, povrch, nebo barevnost. Kromě estetického hlediska však musíte brát v úvahu i možnosti otevírání a prostorové nároky vrat, jakož i požadavky na tepelnou izolaci.

Sekční vrata jsou nejpoužívanější, nejoblíbenější a mají nejširší nabídku vyhotovení i doplňků. Jednotlivé panely – sekce, z nichž jsou vrata složena –, se pomocí systému torzních pružin zasouvají po vodicích kolejnicích pod strop garáže. FOTO LOMAX

Sekční vrata jsou nejpoužívanější, nejoblíbenější a mají nejširší nabídku vyhotovení i doplňků. Jednotlivé panely – sekce, z nichž jsou vrata složena –, se pomocí systému torzních pružin zasouvají po vodicích kolejnicích pod strop garáže. FOTO LOMAX

Sekční vrata otevíraná do stran jsou výhodná, jsou-li pod stropem garáže překážky, například rozvody, police či háky na zavěšení kol. Princip je podobný jako u klasických sekčních vrat, jen „otočený o 90°“. FOTO LOMAX

Sekční vrata otevíraná do stran jsou výhodná, jsou-li pod stropem garáže překážky, například rozvody, police či háky na zavěšení kol. Princip je podobný jako u klasických sekčních vrat, jen „otočený o 90°“. FOTO LOMAX

Rolovací vrata jsou prostorově úsporným řešením – tvoří je úzké lamely, které se navíjejí do kazety pod stropem. Jsou však mechanicky méně odolná, snáze promrzají, a když jsou ušpiněna, snadno se poškodí. Protože je jejich součástí i motorické ovládání, patří mezi nejdražší. FOTO LOMAX

Rolovací vrata jsou prostorově úsporným řešením – tvoří je úzké lamely, které se navíjejí do kazety pod stropem. Jsou však mechanicky méně odolná, snáze promrzají, a když jsou ušpiněna, snadno se poškodí. Protože je jejich součástí i motorické ovládání, patří mezi nejdražší. FOTO LOMAX

Křídlová vrata jsou tradičním řešením, které se hodí především při rekonstrukcích, k tradičním domům a tam, kde je omezený vnitřní prostor. Otevírají se ven, takže v garáži není třeba pro jejich pohyb žádné místo. Jsou spolehlivá, odolná a lze je snadno zateplit. FOTO THINKSTOCK.CZ

Křídlová vrata jsou tradičním řešením, které se hodí především při rekonstrukcích, k tradičním domům a tam, kde je omezený vnitřní prostor. Otevírají se ven, takže v garáži není třeba pro jejich pohyb žádné místo. Jsou spolehlivá, odolná a lze je snadno zateplit. FOTO THINKSTOCK.CZ

Výklopná vrata jsou masivní, odolná a tichá. Mají však horší tepelněizolační vlastnosti než sekční a vyžadují dostatek místa pod stropem i před garáží. Nejsou tedy vhodná například do blízkosti chodníku. FOTO HÖRMANN

Výklopná vrata jsou masivní, odolná a tichá. Mají však horší tepelněizolační vlastnosti než sekční a vyžadují dostatek místa pod stropem i před garáží. Nejsou tedy vhodná například do blízkosti chodníku. FOTO HÖRMANN

Text Erika Kuhnová
Foto archiv firem
Odborná spolupráce Anna Považanová – Elba, Lubomír Valenta – Lomax & co
Zdroj časopis HOME, JAGA MEDIA, s.r.o.

Kategorie: Rekonstrukce domu
Tagy: Dřevěná garáž garaz Pergoly a přístřešky pristresek rekonstrukce rodinný dům
Sdílejte článek

Diskuze