Rekonstrukce domu jde i bez velkorysého rozpočtu. Stačí dobré nápady a jasná vize
Rekonstrukce vlastního domu architekta Paula Berniera je důkazem toho, že skvělé bydlení lze vytvořit i bez velkorysého rozpočtu, luxusních materiálů a konstrukčních experimentů. Stačily mu dobré nápady a jasná vize.
Když původní majitelé prodávali svůj sto let starý řadový dům uprostřed Montrealu, jen ho lacině zrenovovali, osadili plastová okna a rozpadlé podlahy pokryli kobercem. Mnoho zájemců o koupi tak odradila vidina velkých dodatečných investic, ale architekt Paul Bernier spatřil ve dvoupatrovém cihlovém domě velký potenciál. Učaroval mu zejména přilehlý dvůr, který je díky bohaté zeleni ideálním místem k relaxaci uprostřed rušného města.
Co teď s tím?
Rozšířit dům směrem do dvora by nebyl žádný problém. Mohla vzniknout velkorysá přístavba, která by členům zajistila dostatek pohodlí. Rodina však o bujně porostlou oázu klidu nechtěla za žádnou cenu přijít. Vzhledem k místním stavebním normám nepřicházelo v úvahu ani výrazné navyšování stavby, takže bylo na Paulovi, aby přišel s nějakým zázračným řešením. Navíc mohl počítat jen se značně omezenou částkou, kterou mohla rodina na rekonstrukci uvolnit. To vyloučilo jakékoliv náročnější konstrukční nebo materiálové řešení.
Nový prostor pro děti i rodiče
Komplikované podmínky nakonec přiměly Paula pracovat s jednoduchými tvary, dostupnými materiály a především přirozeným osvětlením, které dokáže s vnímáním velikosti prostoru udělat opravdové divy. Navzdory touze zanechat dvůr zcela neporušený na něm vyrostla jedna ze dvou nově přistavených částí domu. Přístavba je ale pouze jednopatrová a díky své zelení pokryté střeše nezničila výjimečnou atmosféru dvora. Stala se z ní dětská herna, která je s přízemím původního domu propojena kuchyní. Ve druhé přístavbě − střešním boxu ze skla a dřeva − je pracovna, vysněné zázemí rodičů. Přístavby by však samy o sobě problém se stísněnými podmínkami v domě nevyřešily. Celému domu prospěly také chytré optické triky: odlehčení schodištní konstrukce, dřevěné rošty v patře a celoskleněné prvky. Tím došlo k faktickému spojení všech tří pater v jeden velký, světlý a vzdušný prostor.
Paul Bernier
se věnuje praxi architekta od roku 1991. Má za sebou projekty v různých kancelářích v Montrealu i dalších kanadských městech. V roce 1999 založil své vlastní studio. Jeho práci charakterizuje hra s prostorem a světlem. Sám o sobě říká: „Zajímá mě kreativní architektura, která objevuje nové směry, neobvyklá řešení. Podlaha nemusí být neprůhledná, zeď pevná, dveře se dají otevírat tisíci různými způsoby…“
Text Veronika Benešová
Foto Marc Cramer
Zdroj časopis HOME, JAGA MEDIA, s.r.o.
My jsme v rámci úspor místo klasické venkovní dlažby dali zatím rošty – hodí se i na provizorní příjezdovou cestu.