Slovenská Javorina představí své produkty na letošním Designbloku
Výrobce masivního nábytku se sedmdesátiletou tradicí Javorina se přiblížil českému publiku otevřením svého showroomu v Praze. Na letošním Designbloku chce v rámci Superstudia představit své přední produkty.
Javorina důrazně dbá na etické a environmentální přístupy. Veškeré suroviny, které ve výrobě používají, jsou z obnovitelných zdrojů a na přírodní bázi. Zajímavostí také je, že s každým novým zákazníkem vysadí malý stromek v porostu východního Slovenska. Také stánek Javoriny na Designbloku bude proto vystihovat poetickou atmosféru Tater, lesů a dřeva…
„Stánek Javorina jsme v tomto ročníku svěřili do rukou skvělých českých designérů ze Studia Vrtiška • Žák, kteří pracují na jeho unikátním provedení. Například mohu prozradit, , že stánok bude veľmi atraktívne podtrhovat zejména ekologický rozměr naší výroby. Kromě toho se mohou těšit i na představení nejnovější kolekce od zvučných designérských jmen, jakými jsou již zmíněné Studio Vrtiška • Žák, dále Leo Čellár či Tomáš Král,“ uvádí Slavomír Alžbetkin, obchodní ředitel Javoriny.
Pro Designblok 2018 připravuje Javorina výstavu těchto produktů:
Stůl DESK, design: Leo Čellár
„Desk vznikl jako reminiscence na školní lavice a lavice v Lidové škole umění, kterou jsem jako chlapec navštěvoval. Nový design však má soudobé atributy inklinujících linií a hran a při výrobě je použito moderní 5osé opracování masivního dřeva,“ představuje Leo Čellár koncepci stolku.
Kompletní kolekce JURO, design: Tomáš Král
Autor kolekce uvádí: „Abychom mohli kráčet do budoucnosti, musíme v první řadě dobře poznat minulost, porozumět jí a respektovat ji. Javorina je pro mě značka, která se může opírat o velkou tradici, dlouholeté dovednosti a zkušenosti v oblasti výroby nábytku. Její vize je úzce spjata s přírodou a slovenskými lesy, protože materiál, který používá, masivní dřevo, pochází přímo z ní. Proto jsem se při navrhování pro Javorinu snažil respektovat její základní hodnoty a hledal tak inspiraci právě ve slovenské kultuře. Do kolekce „Juro“ jsem se tedy, kromě vlastního stylu, snažil vdechnout i kousek poezie a slovenské tradice. Jak napovídá i samotný název, kolekce je tvarově a konstrukčně inspirovaná legendární postavou zbojníka Juraje Jánošíka. Přesněji tvarem jeho ikonického Terchovského, zaobleného klobouku. Prvním prvkem z této kolekce je jednoduchá, třínohá taburetka, jejíž identita je založena na propracovaném detailu spoje mezi masivní sedací částí s velkým, charakteristickým zaoblením a nohou která do ní elegantně zapadá. Zbytek kolekce je vybudován na podobném principu a stejném detailu.“
Kolekce HRIBY, design: studio VRTIŠKA • ŽÁK
Poetické stolky s jemným tvaroslovím z masivního dřeva a názvem Hriby jsou navržené ve dvou velikostech tak, aby fungovaly i v sestavě. Různé výšky a průměry „kloubouků a nohou“ umocňují diverzitu, jakou nalezneme v přírodě. Velký stolek má otočnou horní desku, takže pokud se váš oblíbený nápoj nachází zrovna na druhé straně stolku, můžete si jej snadno dopravit přímo pod ruku. Elegantním a praktickým detailem je jemná zvednutá hranka na kraji desky stolu. Název napovídá, odkud autoři čerpali svou inspiraci: „Když jsem byl poprvé ve Vysokých Tatrách, tamní scenérie mne zcela uchvátily. Ta koncentrace na jednom místě dodává Tatrám jedinečný ráz a charakter. Zároveň se tam člověk cítí více spjatý s přírodou a vše je tak nějak intenzivnější. Proto jsme se rozhodli hledat inspiraci právě v tatranské přírodě a nepřímo ji transformovat do produktů každodenního užití. Nechtěli jsme ovšem přímo citovat přírodu, snažili jsme se nalézt vhodnou stylizaci, která bude jasně deklarovat účel užití, ale zároveň v sobě ponese nejen zmíněnou poetiku, ale také pravdivý obraz o horském drsném životě,“ dodává k houbovým stolkům Roman Vrtiška. „Motivační pro nás byla návštěva v Javorině. Dlouho jsem neviděl takový zápal ve výrobě a profesionální přístup všech lidí v čele s Leo Čellárem, který je předsedou družstva a hybatelem současné Javoriny. Musím uznat, že velký podíl na samotném výsledku nese právě pan Čellár, protože nebýt jeho entuziazmu a nasazení, produkty by možná ani nevznikly,“ komentuje výrobu designér Vladimír Žák.