Jasná pravidla vizualizace interiéru
Designéři a architekti používají pro vyjádření svých myšlenek vizuální jazyk, který podléhá jistým pravidlům – a ta jsou pak přeložena do prakticky vyjádřených myšlenek… Interiérový návrhář vytváří komplexní řešení interiéru na základě potřeb a způsobu […]
Designéři a architekti používají pro vyjádření svých myšlenek vizuální jazyk, který podléhá jistým pravidlům – a ta jsou pak přeložena do prakticky vyjádřených myšlenek…
Interiérový návrhář vytváří komplexní řešení interiéru na základě potřeb a způsobu života jeho obyvatel. Pro úspěšnou funkčnost prostoru je důležité shromáždit co nejvíce informací o klientovi a navrhovaném prostoru. Designér řeší s klientem styl, barevnost, specifické prvky, životní styl a další priority. Posléze začne návrhář pracovat na koncepci interiéru. Koncept je většinou prezentován formou inspiračního panelu, kterému jsme se věnovali v předešlé kapitole. Po schválení konceptu a ujasnění, jakým směrem se bude projekt ubírat, zpracovává designér podrobnější návrh interiéru, o kterém pak s klientem komunikuje pomocí různých vizuálních metod, forem a schémat. „Standardními výstupy jsou půdorysy s konkrétním rozmístěním nábytku, kótami a odkazy na barevnou vzorkovnici. Půdorys může být zpracován v barevném provedení, kde vyniknou poměry a vztahy mezi jednotlivými barvami použitými v prostoru. Výjimkou není ani aplikace přesných materiálů – třeba betonové podlahy, skleněného jídelního stolu či dřevěných židlí. Klient tak získá lepší přehled o celkovém barevném ladění,“ seznamuje s prací návrháře interiérová designérka Martina Schultes.
Prostorové představivosti při navrhování interiéru napomohla rychlá skica. Na míru vyrobenou sedačku a nižší příčku pak bylo potřeba vypracovat v 3D pohledu.
Výsledkem dobře naplánovaného a uváženého designu by mělo být vylepšené, příjemné a potřebám uživatele plně vyhovující prostředí. Konečná podoba klubovny s prvky hiphopové kultury, která byla navržena v rámci pořadu televize Prima Jak se staví sen pro teenagery z Klokánku.
Realizace návrhu
Styl interiéru pak dále určuje koláž neboli vzorkovnice. Naznačuje tvary, materiály a barevnost fotografií, vzorků látek, tapet, podlah, fotografií konkrétního nábytku, dveří, oken a dekoračních předmětů, barevných vzorečků výmalby na stěnách atd. Další standardní vizuální technikou jsou 2D pohledy hlavních stěn a pohledy do místností v 3D perspektivě. „Často jsou vyhotoveny pouze dvoubarevně nebo s použitím všech barev, případně jsou přímo aplikovány konkrétní materiály. Na těchto výstupech si můžete udělat přesnější představu, jak bude interiér v reálu vypadat. Interpretace návrhu může mít podobu rychlé skice nebo počítačového provedení či fotorealistické vizualizace, která zobrazí přesné materiály, nábytek, barvy a osvětlení použité v interiéru, mnohdy k nerozeznání od samotné realizace. Tato varianta je však značně časově i finančně nákladná, proto ji klientům nedoporučuji,“ říká designérka Martina Schultes. Zahraniční návrháři často pracují s ručně malovanými návrhy, které jsou osobnější a emotivnější než návrhy vypracované na počítači.
Tato kresba v měřítku poskytuje skutečné podrobnosti o materiálech, poměrech a formě, jak je lze vnímat v reálném interiéru. |
Další prostředky vizualizace
Nesmíme opomenout další důležité výstupy sloužící k vytvoření komplexnějšího návrhu interiéru, jako jsou technické výkresy pro nábytek vyrobený na zakázku nebo schéma pro osvětlení interiéru, které zobrazuje nejen osvětlení dekorativní, ale i světelné efekty a nálady. Další velmi efektní vizuální formou je tvorba modelů a maket. Model v určitém měřítku se zpracovává většinou při realizaci komerčních zakázek, ale při členitějším prostoru (například při různých výškách stropů) vůbec není marné takovýto model vyrobit. Klient tak nejlépe porozumí prostorovým vlastnostem daného místa. Model navíc odkryje překvapivá místa, která v 2D ani v 3D formě neuvidíte. „Ráda ze začátku pracuji se skicami, jednoduššími 2D a 3D pohledy a modely. Myslím, že když se hned na začátku spolupráce vytvoří fotorealistická vizualizace, klient má pocit, že s prostorem již nemůže hýbat, a bojí se dalších změn, jelikož vizualizace je tak dokonalá, že nedává prostor k dalšímu tvoření, což je špatné,“ dodává interiérová designérka Martina Schultes.
Klíčovou designérskou úvahou při navrhování této jídelní zóny byla skutečnost, že zákoutí musí navazovat na zbytek interiéru, musí však vypadat moderně a uvolněně. |
Designér tak společně s klientem prostor postupně dotváří do finální podoby. Navrhování interiéru je proces na sebe navazujících kroků, a pokud se chcete dobrat uspokojivého výsledku, žádný nemůžete jen tak přeskočit.
Černobílé 3D pohledy do místnosti jsou vynikající formou vizuální prezentace. Bez problémů lze obsáhnout celý navrhovaný prostor, který se navíc dá vyplňovat různými barvami a materiály.
Dobře vypracovaný půdorys musí být součástí výstupu každé zakázky. Ukazuje celkové uspořádání provozních vztahů včetně postavení nábytku, vchodů, východů, zdrojů světla a průchozích zón. |
TEXT: Andrea Mičková, Martina Schultes, www.martinaschultes.com
FOTO: archiv Martiny Schultes
Odpovědný redaktor: Matej Šišolák
ZDROJ: časopis HOME, JAGA MEDIA, s.r.o.