Škola barev II: Studené barvy modrá a černá
Člověk je tvor teplokrevný, a proto nejintenzivněji vnímá energetické pole chladu nebo tepla. Barvy jako samostatné nositelky energie na každého jednotlivce působí nejprve svou energetickou kvalitou.
Studené barvy jsou obecně barvy v modré části spektra. Patří sem modrá, zelená a fialová. Mají stejnou charakteristiku – nevybízejí k aktivitě, jsou uklidňující, pasivní až meditativní. Působí čistým dojmem, jasně, svěže a opticky ustupují do pozadí, čímž rozšiřují prostor. Svým prvotně chladivým energetickým nábojem jsou vhodné pro prostory se spoustou slunečního světla, které především v letních měsících potřebujeme ochladit až o několik stupňů. Jde o místnosti orientované na jih a jihozápad s velkými okny. Protože v naší zeměpisné šířce je pouze asi 25 procent slunečných dní do roka, není jednoznačná převaha studených barev v interiérech vhodná a je třeba je kombinovat s teplými odstíny. Lidé často dělají chybu, když si po dovolené ve Středomoří snaží doladit interiér pomocí stejných barev, které je oslovily u moře. Bohužel nikdy nedocílí byť jen trochu podobného pocitu. Na vnímání barev v tomto případě působí nejen množství slunečního světla, ale také momentální psychické rozpoložení. Na dovolené nám pasivita, uklidnění a meditace dělají tu nejlepší službu, ale v každodenním životě často potřebujeme i další aktivizující podněty.
Na naší modré planetě je mnoho nádherných odstínů. Nejtmavší modročerná noční oblohy, námořnická, ocelová a petrolejová modř. Světlejší odstíny od královské, chrpové až ke světlé azurové, ledové modři, bledě modré, vodové a holubičí modrošedé. Tyto barvy nás fascinují při pohledu na jasnou oblohu v jakémkoli ročním období. Její nekonečnost nás oslovuje jako symbol svobody, nadhledu a osvobození od denních starostí materiálního světa. Je to barva vzduchu, který obklopuje naši planetu, a barva vody, tedy dvou nejdůležitějších životadárných esencí. Není divu, že v ní umělci všech oborů hledají inspiraci a výjimkou nejsou ani designéři interiérů.
Harmonická kombinace nebeské modři s oblačnou bílou se krásně doplňuje správným odstínem trávově zelené. K této kombinaci opsané od přírody se výborně hodí světlé typy dřev na nábytek, jako jsou bříza, dub, buk a teak. Na doplňky pak komplementární barva k modré, což je oranžová až cihlově hnědá. |
Stejně jako ostatní barvy má i černá mnoho různých podtónů a odstínů. Záleží, jaká příměs dalších základních barev převažuje. Může být teplá červenočerná, zlatočerná nebo studená s nádechem do fialové či havraní modročerné. Obecně jsou černé odstíny velmi těžké, emocionálně strohé, působí nepříjemným až depresivním dojmem a vyvolávají pochmurnou náladu. Černá barva pohlcuje většinu dopadajícího světla, proto je vhodné její použití v interiéru omezit na minimum. Ve větších plochách ji výjimečně snesou pouze extravagantní a silné osobnosti, které odolají jejímu destruktivnímu vlivu. V takovém případě velmi záleží na kvalitě materiálu. Většinou se jedná o kámen, mramor nebo ocelové konstrukce a železné pláty v černém provedení v bytech moderních architektů a ostatních nekonvenčních osobností. V moderním interiéru je stále vyhrazena technickým elektronickým hračkám s mužskou energií, jako jsou TV, CD přehrávače, DVD a podobně. Černá dokáže být také velmi elegantní a působivá. Proto se v současných interiérech používá ve formě leštěných přírodních kamenů na kuchyňských linkách, deskách se zápustnými umyvadly nebo na podlahách rozlehlých reprezentativních hal. Jako doplněk romantických interiérů se používá na nábytek z železných organicky tvarovaných prutů. V klasickém až historizujícím interiéru má černá své místo vyhrazené klavírům a pianinům nebo vyřezávaným nábytkovým solitérům z ebenového dřeva. V dalších obytných interiérech se černá uplatňuje na malých plochách, detailech a interiérových doplňcích, jako jsou keramické květináče, vázy, rámy obrazů nebo samotné artefakty v podobě černobílých fotografií.
Velkorysé použití černé si takto velký prostor může dovolit díky vysokému stropu a oknu přes celou jednu stěnu místnosti. V tomto případě hraje velikou roli urbanismus, tedy začlenění stavby do vnějšího prostoru. Bez výhledu do otevřeného nebe by interiér nebyl tak dokonalý. Zdánlivě náhodné červené akcenty na hřbetech knih v knihovně jsou promyšlenou kompozicí pro dotvoření celku. | I stolování se občas musí odehrávat na elegantní matné černé. Koše smyslně růžových živých květů pomáhají povznést možná jinak velmi smutnou příležitost k rodinnému setkání. | Převažující těžká černá barva na tapetě je krásně vyvážená stejně sebevědomými sytými barvami polštářů na sedačce. Zlatá dekorační váza je svým leskem drahocennosti také rovnocenným partnerem černé kožené sedačce. |
Zimní černo-bílá základní barevnost doplněná královskou modří umožňuje vyniknout chladnému nerezu na nábytku. Jasně žlutá až zlatá na drobných interiérových doplňcích dodává energii. Pro oživení je důležité nechat prostor trochu zarůst pokojovými květinami. |