Tradicionalismus v moderním interiéru
Když tradice a stará zručnost lidových řemeslníků najde společnou řeč s moderním interiérem, výsledek je víc než zajímavý. Teplá vlídnost a strohá jednoduchost vytvářejí sebevědomý kontrast jako nový rozměr a nové směřování v bytovém interiéru. Francouzský designér Fred Rieffel navrhl […]
Když tradice a stará zručnost lidových řemeslníků najde společnou řeč s moderním interiérem, výsledek je víc než zajímavý. Teplá vlídnost a strohá jednoduchost vytvářejí sebevědomý kontrast jako nový rozměr a nové směřování v bytovém interiéru.
Francouzský designér Fred Rieffel navrhl kolekci příručních stolků s masivním dřevěným podstavcem v syrovém stavu a tvarově přísnou, materiálově kontrastní ocelovou vrchní deskou.
Stolek Bow End Table od Piks Design je z masivního dubu a lakované hliníkové desky ve tvaru tácku.
V roce 2010 přibylo do rodiny židlí Comback chair houpací křeslo, které je stejně jako ostatní varianty odkazem na klasické anglické židle Windsor z 18. století. Na návrhu spolupracovali Patricia Urquiola a prezident společnosti Kartell Claudio Luti.
Novou verzi původního křesla Tre pezzi armchairs, které navrhl Franco Albini v roce 1959, oblékli do tradiční mongolské kozí kožešiny a přeměnili ve fotomodelku návrháře Karla Lagerfelda. Ten vytvořil kolekci fotek nábytkových ikon společnosti Cassina při příležitosti 85. výročí existence.
Lidový charakter zařízení vnáší do interiéru určitou dávku romantiky bez přehnaných kudrlinek. Švédští designéři a architekti rádi využívají krásu vlastní tradice − často a hrdě ji aplikují v moderních interiérech.
Švýcarská značka Karpet představila na mezinárodní výstavě nábytku v Miláně plstěné ručně vyráběné koberce Shyrdaks, které vyprávějí příběhy o místě a způsobu svého vzniku. Vyrábějí je nomádské ženy v Kyrgyzstánu a výroba tu má už tisíciletou tradici. Fascinující kombinace s moderním prostorem mění chápání těchto koberců a z funkčních prvků bytu je pozvedá na umělecká díla.
Společnost Karpet – to jsou Noemi Haag, historička umění, která své zkušenosti s výtvarnými trendy využívá při výběru těch správných kusů koberců, a Roger Renggli, milovník autentických produktů a zážitků. Osobně znají ženy, které koberce vyrábějí, i jejich rodiny. S místním obyvatelstvem se dohodli na spolupráci a hospodářské podpoře oblasti ve smyslu trvale udržitelného rozvoje.
Kolekce nábytku Pirkka, kterou navrhl pro Artek Ilmari Tapiovaara už v roce 1955, je stále aktuální i podle trendů tradicionalismu.
Limitovanou edici nábytku Inflated Wood vytvořil brazilský designér Zanini de Zanini. Zaměřil se na moderní techniky tesařství se snahou využít k tomu cenného dědictví tradiční řemeslné výroby, které mu zanechal jeho otec, a snaží se vyhnout zběsilému tempu průmyslové výroby. K výrobě využívá masivní dřevo, které získává ze starých trámů, schodů a zábradlí po demolici starých domů v Brazílii.
Stejně jako do architektury, také do tvorby interiérů a designu bydlení proniká trend hledání vlastních tradic. Výsledkem je snaha adaptovat inspiraci řemeslnou výrobou do světa designu s vysokou estetickou hodnotou. I pohovka od známého designéra Philippa Starcka přijala jako svěží doplněk masivní dřevěné stolky s tradičním duchem.
Jednoduché dřevěné příruční stolky bychom snadno našli v dřevěnicích našich babiček, ale v moderním prostoru vyniknou ještě více a dodávají mu lidské teplo.
Mnozí designéři hledají inspiraci v tradiční lidové řemeslné výrobě nábytku a bytových doplňků své země. Hledají kvalitu poctivé ruční práce, která se jaksi ztrácí při rychlovýrobách, a snaží se ji zkombinovat s moderním interiérem.
Dřevo se vrací do našich interiérů, ti odvážnější mohou hledat krásu i v jeho nedokonalosti.
Tradiční materiál – dřevo ve své holé podstatě, ale v moderním tvaru – zajímavý odkaz na krásu kvalitního lidového řemesla.
Tradiční interiérové prvky transformované do současného interiéru se objevují hlavně v moderních stavbách v horských oblastech. Nejde přitom o kopírování ornamentálních tvarů a vzorů nebo jejich tvrdohlavé a zastaralé používání, ale o hledání tradičních linií a materiálů v moderních souvislostech.
V moderním interiéru vynikne i jednoduchá dřevěná židle z lakovaného amerického ořechu.
Designér Simon Legald kombinuje v pohovce Onkel jednoduchost moderního designu s měkkými křivkami starých časů. Materiál dodává nádech smyslnosti s odkazem na tradiční skandinávský design.
Dřevo bylo nejdostupnějším a nejrozšířenějším materiálem využívaným v minulosti k výrobě velkého množství výrobků a mnoho původních tradičních technologií se využívá při výrobě nábytku i dnes
Firma Capo d‘Opera dává nábytku novou dimenzi pomocí speciálních povrchů. Jednoduchá skříň tak může získat nový život, nový pocit a styl, který v sobě spájí luxus i tradici.
Leštěné jedlové dřevo v originálním chromovém vyhotovení
Zvířecí rohy, pazoury orla či zasněžené vrcholky hor. V každém plstěném koberci Shyrdak ručně vyrobeném nomádskými ženami v Kyrgyzstánu se skrývá jiný příběh.
TEXT Kamila ĎURÍKOVÁ
FOTO ARCHiV FIREM
ZDROJ časopis HOME, JAGA MEDIA, s.r.o.