Uprostřed města vytvořili ve starém bytě hotovou oázu

10. 02. 2014
Diskuze (0)
Sdílet

Návrhář nábytku Andreas Haussmann a kostýmová výtvarnice Gabriela Reumerová si ve starém bytě v berlínské čtvrti Treptow vytvořili oázu uprostřed velkoměstské džungle. Místnosti s velkorysým půdorysem jim slouží jako příbytek, tvořivá dílna i prostor pro […]

Návrhář nábytku Andreas Haussmann a kostýmová výtvarnice Gabriela Reumerová si ve starém bytě v berlínské čtvrti Treptow vytvořili oázu uprostřed velkoměstské džungle. Místnosti s velkorysým půdorysem jim slouží jako příbytek, tvořivá dílna i prostor pro testování nábytku.

Výhled na park a na oblohu nad ním byl pro Gabrielu Reumerovou a Andrease Haussmanna důležitým důvodem pro změnu adresy. Dvojice bydlela ještě před pár lety v rušné čtvrti Berlína. Když však v jedno nedělní ráno objevila Gabriela v novinách nabídku na pronájem bytu v Treptowě, věděla, že se budou stěhovat… Už o hodinu později, když jim domovník otevřel vchodové dveře, kráčeli přes prostorné místnosti svého budoucího bytu. Zamilovali se do něj na první pohled. Telefonát s pronajímatelkou trval tři čtvrtě hodiny – to, že se Gabriela a Andreasem jen krátce předtím vzali v její rodné Kodani, jen posílilo vzájemné sympatie. Za tři dny našli mladí manželé ve schránce smlouvu o pronájmu.

Police Poggibonsi z ocelového plechu silného dva milimetry jsou součástí kolekce ateliéru Haussmann. Křeslo Hotel Bologna je novinka, kterou v domácnosti u Treptowského parku testují, zda je vhodná na každodenní používání. Foto Sabrina Rothe

Police Poggibonsi z ocelového plechu silného dva milimetry jsou součástí kolekce ateliéru Haussmann. Křeslo Hotel Bologna je novinka, kterou v domácnosti u Treptowského parku testují, zda je vhodná na každodenní používání. Foto Sabrina Rothe

Velká okna arkýře vpouštějí do vzdušného krejčovského ateliéru Gabriely Reumerové denní světlo. Vzory látek, šperky, starožitnosti a pochopitelně knihy a časopisy – to vše je pro kostýmovou výtvarnici bohatým zdrojem inspirace. Foto Sabrina Rothe

Velká okna arkýře vpouštějí do vzdušného krejčovského ateliéru Gabriely Reumerové denní světlo. Vzory látek, šperky, starožitnosti a pochopitelně knihy a časopisy – to vše je pro kostýmovou výtvarnici bohatým zdrojem inspirace. Foto Sabrina Rothe

Pro Andrease je důležité, aby měl jeho nábytek duši. „Forma by se měla zrodit z funkce a materiálu, nesmí však být příliš zredukovaná a působit stroze.“

Ateliér Haussmann tvoří bratři Andreas a Rainer. Jejich dílna je v bývalé garáži v areálu bývalého státního rozhlasu NDR – na výrobu nábytku poskytuje dostatek prostoru a díky velkým oknům i potřebné světlo. Foto Sabrina Rothe

Ateliér Haussmann tvoří bratři Andreas a Rainer. Jejich dílna je v bývalé garáži v areálu bývalého státního rozhlasu NDR – na výrobu nábytku poskytuje dostatek prostoru a díky velkým oknům i potřebné světlo. Foto Sabrina Rothe

Nábytek na zkoušku

Když se Gabriela a Andreas nastěhovali, byt s rozlohou 165 m2 byl poměrně zanedbaný. Tmavá omítka v místnostech působila ponuře, v kuchyni bylo množství nesourodých úprav a staré podlahy vyžadovaly vyčištění a údržbu. Pro tvořivé lidi jako Gabriela a Andreas to však nebyl žádný problém. Svěžími nápady a investovanou námahou brzy proměnili rozlehlé místnosti v originální domov. Stěny pěti pokojů vysvobodili ze zajetí tmavých omítek a tapet, mírnou patinu jim však povolili. Jelikož roky předtím bydlela dvojice v loftu, zvykli si, že prostory nemají jasně definovaný účel. A tak se v jejich dnešním bytě dá lenošit v pokoji pro hosty stejně dobře jako v obývacím pokoji. Stoluje se jednou u zvýšeného stolu na chodbě, jindy zase v obývacím pokoji u testovaného prototypu jídelního stolu z Andreasovy nábytkářské dílny. I mnoho dalších kusů nábytku je v bytě u Treptowského parku jen dočasně – návrhář a výrobce nábytku Andreas využívá svůj domov jako pokusnou laboratoř, kde jsou jeho prototypy zároveň vystaveny kritickým Gabrieliným postřehům.

Svoji první sérii kovového nábytku představili bratři Hausmannovi v roce 1991 na veletrhu nábytku v Miláně. Sklidila velký úspěch.

Jídelní stůl v obýváku je originál – prototyp z dílny bratrů Haussmannů. Vyplétané židle bez opěradla ještě pamatují NDR a lavici našli domácí na odlehlé silnici mezi vesnicemi. Foto Sabrina Rothe

Jídelní stůl v obýváku je originál – prototyp z dílny bratrů Haussmannů. Vyplétané židle bez opěradla ještě pamatují NDR a lavici našli domácí na odlehlé silnici mezi vesnicemi. Foto Sabrina Rothe

Ložnice je zařízena postelí Sevenfeetup, jejíž prototyp vytvořili Andreas a Rainer v roce 2005. Později se stala ikonickým výrobkem ateliéru Haussmann. Foto Sabrina Rothe

Ložnice je zařízena postelí Sevenfeetup, jejíž prototyp vytvořili Andreas a Rainer v roce 2005. Později se stala ikonickým výrobkem ateliéru Haussmann. Foto Sabrina Rothe

Tuto postel prezentovali bratři Haussmannovi – s výraznou podporou Gabriely – na veletrhu nábytku v Kolíně nad Rýnem v roce 2008.

Originální kuchyni vyrobil Andreas. Základem nekonvenčního zařízení jsou otevřené police, díky kterým vyznívá půvab vystavených předmětů. Foto Sabrina Rothe

Originální kuchyni vyrobil Andreas. Základem nekonvenčního zařízení jsou otevřené police, díky kterým vyznívá půvab vystavených předmětů. Foto Sabrina Rothe

Stěny v kuchyni přemalovali a sjednotili, mírnou patinu jim však ponechali.

Velkoryse řešená chodba často slouží i jako obývací pokoj nebo jídelna. V kontrastu s upravenými bílými plochami vyniká patina někdejších nátěrů. Foto Sabrina Rothe

Velkoryse řešená chodba často slouží i jako obývací pokoj nebo jídelna. V kontrastu s upravenými bílými plochami vyniká patina někdejších nátěrů. Foto Sabrina Rothe

Plechová čísla ze staré železnice se na bleším trhu nabízela sama.

Dílna ve státním rozhlase

Dílna, kde Andreas spolu s bratrem Rainerem vyrábějí nábytek podle vlastních návrhů, je ve staré garáži v areálu bývalého státního rozhlasu NDR, kde před pádem berlínské zdi pracovalo asi 4 000 lidí. Dnes se tu pracuje hlavně na nových návrzích a prototypech – velká část výrobků vzniká v jiných dílnách. Jen postel Sevenfeetup vyrábějí bratři Haussmannovi stále zde a vlastnoručně. Jde totiž o mimořádně náročnou technologii: rám z ocelových trubek má až 14 zakřivení! Ten, kdo se vyzná ve výrobě nábytku z ocelových trubek, ví, že tento materiál je možné ohýbat jen do určitého úhlu. Jelikož rám této postele má i ostré úhly, Andreas a Rainer používají lité ohýbané trubky, které potom přivaří k podélným a příčným trubkám tak, aby svary nebyly viditelné.

Gabriela, Rainer a Andreas se ve firmě optimálně doplňují a v kruzích architektů má ateliér Haussmann už své skalní fanoušky. „Naše firma je malá, počet objednávek se však pomalu, ale neustále zvyšuje,“ neztrácí optimismus Andreas.

Citlivé ladění barev a zajímavé kombinace vzorů na čalounění a textilních doplňcích nesou Gabrielin rukopis. Foto Sabrina Rothe

Citlivé ladění barev a zajímavé kombinace vzorů na čalounění a textilních doplňcích nesou Gabrielin rukopis. Foto Sabrina Rothe

ORIGINÁLNÍ NÁPADY

Dřez jinak. Andreas zrealizoval Gabrielinu představu o elegantním kuchyňském dřezu – využil starý stolek a nové keramické umyvadlo z Ikey. Foto Sabrina Rothe

Dřez jinak. Andreas zrealizoval Gabrielinu představu o elegantním kuchyňském dřezu – využil starý stolek a nové keramické umyvadlo z Ikey. Foto Sabrina Rothe

Vlastnoručně vyrobený noční stolek byl ve svém předchozím životě košem na láhve. Neobvyklé použití předmětů dává bytu zvláštní osobní šarm. Foto Sabrina Rothe

Vlastnoručně vyrobený noční stolek byl ve svém předchozím životě košem na láhve. Neobvyklé použití předmětů dává bytu zvláštní osobní šarm. Foto Sabrina Rothe

Barová židle Herrenberger vychází z průmyslových vzorů 30. let minulého století. Díky stabilní čtyřnohé ocelové podnoži je odolná a funkční. Foto Sabrina Rothe

Barová židle Herrenberger vychází z průmyslových vzorů 30. let minulého století. Díky stabilní čtyřnohé ocelové podnoži je odolná a funkční. Foto Sabrina Rothe

Sedadlo je do pohodlného tvaru vysoustružené z masivního dřeva.

Pohovku z Ikey ozdobila Gabriela polštářky vlastní výroby. „Má skvělý smysl pro barvy a vzory,“ říká její muž, kterému pomáhá s barevnou koncepcí a prezentací na veletrzích. Foto Sabrina Rothe

Pohovku z Ikey ozdobila Gabriela polštářky vlastní výroby. „Má skvělý smysl pro barvy a vzory,“ říká její muž, kterému pomáhá s barevnou koncepcí a prezentací na veletrzích. Foto Sabrina Rothe 

„Zrealizovat představu se někdy podaří, někdy ne. Proces, na jehož konci jsme přesvědčeni, že náš výrobek je dobrý, trvá dlouho.“

Andreas HausSmann, designér

Vzdušný prostor. Byt ve starém domě u Treptowského parku má více velkoryse řešených průchodů mezi místnostmi. (Pohled z obývacího pokoje do ložnice.) Foto Sabrina Rothe

Vzdušný prostor. Byt ve starém domě u Treptowského parku má více velkoryse řešených průchodů mezi místnostmi. (Pohled z obývacího pokoje do ložnice.) Foto Sabrina Rothe

Ve starém bytě se topí po starém – pracně, ale romanticky a s vůní dřeva.

Andreas Haussmann
designér a výrobce nábytku

Pochází z jižní části Německa. Vyučil se za knihkupce a jistý čas pracoval jako kameraman. Do svého prvního bytu v Berlíně si navrhl pár kusů nábytku a zjistil, že se to stává jeho vášní. Když se jeho bratr Rainer přestěhoval do Berlína a přinesl své zkušenosti automechanika, oba sourozenci spolu vytvořili první sérii kovového nábytku a postupně rozběhli vlastní firmu.

Foto Sabrina Rothe

Foto Sabrina Rothe

Gabriela Reumer
kostýmová výtvarnice

Pochází ze Švýcarska, vyrůstala v Locarně a v Luganě se vyučila za krejčovou se zaměřením na realizaci oděvů špičkových módních návrhářů. Náhodou se dostala k filmu a spolu s prací kostymérky i do Německa. Později jí režisér nabídl práci kostýmové výtvarnice. Pravidelně a úspěšně spolupracuje se známými německými režiséry, kromě toho pracuje i ve firmě svého manžela.

Andreas Hausmann a Gabriela Reumer
www.atelierhaussmann.de

Text Mirko Beetschen
Foto Sabrina Rothe
Produkce Bergdorf AG, Zürich
Zdroj časopis HOME, JAGA MEDIA, s.r.o.

Kategorie: Design interiérů Nábytek Rekonstrukce bytu
Tagy: Barová stolička Barové židle byt Dřevěné barové židle rekonstrukce skalní růže zarizovani
Sdílejte článek

Diskuze