Koupelnová poetika
Konečně! Vydechla jsem mimoděk, když jsem ji uviděla. Když značka Axor představila jednu ze svých letošních novinek, bylo to jako balzám pro ženskou duši – po letech mužského designu koupelen konečně jedna opravdu ženská! Ověřeno: […]
Konečně! Vydechla jsem mimoděk, když jsem ji uviděla. Když značka Axor představila jednu ze svých letošních novinek, bylo to jako balzám pro ženskou duši – po letech mužského designu koupelen konečně jedna opravdu ženská! Ověřeno: koupelna od Patricie Urquioly vyvolávala projevy neskrývaného nadšení u všech kolemstojících dam.
Design moderních koupelen je už roky převážně mužský – hlavně těch, jimž vládne minimalismus. Čisté, pragmatické, utilitární, plné dokonalých technologií a prosté jakýchkoli zbytečností. V podobném duchu se nesly i koncepce koupelen, které Axor, designová značka firmy Hansgrohe, už roky vytváří ve spolupráci se známými designéry. Ať to byl Phoenix design, Philippe Starck, Antonio Citerio nebo Jean Marie Massaud, každý z těchto mužů zvolil přirozeně mužský přístup k tvorbě prostředí koupelny. (Abych nebyla nespravedlivá, musím návrhu posledního z nich uznat větší míru volnosti a menší odměřenost, příjemnou pro něžnou ženskou duši.) Až španělská designérka Patricia Urquiola, autorka letošního konceptu koupelny Axor, konečně přišla s koupelnou opravdu ženskou – takovou, která se nebere příliš vážně a dává prostor pro individuální představu o pohodlí.
Co přináší život
Mnohé z koupelen současnosti jsou ovlivněny minimalismem a mužským přístupem k vytváření interiéru – jejich vybavení vychází z praktických požadavků a tvary jsou redukovány až na funkčně nevyhnutelné minimum. Mužská přísnost tohoto přístupu spočívá v tom, že koupelny jsou ve své dokonalé funkčnosti dokončeny – cokoliv doplníte, bude navíc. Málokteré ženě však vyhovuje prostor, v němž nemůže zanechat vlastní stopu, koupelna, v níž je nutné tajit stylem nevhodné předměty a běžné toaletní potřeby. Patricia Urquiola přišla s velmi ženským přístupem k prostoru i k designu jednotlivých předmětů a navrhla úplně jinou koupelnu – nejen formou, ale i obsahem. Nejde v ní jen o prozaické vyhovění potřebám a plnění funkcí, ale spíše o poetiku příjemného života, plnou podnětů k romantickému snění. Jak sama říká, zdrojem její inspirace je každodenní život.
V architektuře a designu přemýšlí Patricia Urquiola současně v několika různých rovinách – zajímají ji různé modely chování, řemeslné techniky, vzpomínky… a směs toho všeho potom interpretuje. Zvládání více činností najednou je pro ženy typické, stejně jako míchání různých, pro muže zdánlivě nesouvisejících věcí. V duchu principu tvorby „Mix and mend“, tedy míchání a přizpůsobování, navrhla Urquiola interiér koupelny jako jakýsi patchwork – spojila přírodní inspirace s čistými liniemi, hravé prvky s precizním řemeslným vyhotovením, brilantní povrchy s měkkými oblouky, připomínajícími design 60. a 70. let minulého století, moderní technologie s předměty ze starožitnictví a suvenýry z cest; jako by při vytváření interiéru neplatilo žádné neporušitelné pravidlo. Na prvním místě je tvořivá volnost, která dává celku zvláštní poetiku. V její koupelně tak vyznívají úplně přirozeně předměty z běžných obchodů a interiérové prvky typické pro jiné místnosti, jako jsou věšák na kabáty, lampa, noční stolek či kufr, a společně s nimi pronikl i do koupelny na výstavě reálný život. Urquiolin neomezující interiér žije a nechává žít.
Možnost mít jinou představu
Představy muže a ženy o ideální koupelně jsou různé. Je rozdíl v tom, jak žije, jaké má rituály, co chce ukázat a co chce vidět žena, a co muž. Málokterá žena například touží ráno vidět vousy v umyvadle, a ne každá se chce vidět v zrcadle dřív, než se umyje. Proto vytvořila designérka ve svém návrhu ideální koupelny dvě téměř symetrické, v základě totožné, ale v detailech různé zóny – mužskou a ženskou. Proto jsou zde dvě umyvadla, a nejsou vedle sebe, jak je to běžné, ale na opačných koncích místnosti. Proto je na ženské straně zrcadlo vedle umyvadla tak, že se v něm při mytí nevidíte. Dáma se podívá do zrcadla jen tehdy, když chce, ne vždy, když přijde k umyvadlu. Zrcadlo je však dostatečně velké, a pokud se ho rozhodne použít, může si například líčidla rozložit na toaletním pultu. Naproti tomu v pánské části je přímo nad umyvadlem malé zrcadlo akorát na oholení – jednoduše a prakticky. Muži některé věci neřeší, nevnímají a považují za zbytečné.
Příkladem svobody při vytváření prostoru i při míchání různých věcí může být i Urquiolin paraván. Už z podstaty paravánu vyplývá individuální přístup k dělení místnosti, přičemž tento konkrétní je prvkem mnohonásobně praktickým – může být stěnou tam, kde ji potřebujete, radiátorem, zrcadlem i věšákem. Individuální uspořádání a zařízení prostoru tak, aby se v něm kdokoliv cítil dobře, však umožňuje celá kolekce koupelnového vybavení Axor Urquiola. Každý z objektů dokáže zapůsobit i samostatně, zároveň však mohou různé komponenty vytvořit celek se zvláštní poetickou harmonií. I díky tomu, že se v nich mísí prvky různých stylů, jsou vhodné do nejrůznějších interiérů.
TEXT: Erika Kuhnová
FOTO: Axor / Hansgrohe
ZDROJ: HOME