Například Peugeot 3008 má kapacitu téměř 100 kWh, což je skoro desetkrát víc, než mají běžná domácí úložiště.
Zdroj: Peugeot

Kam uložit přebytky z fotovoltaiky? Skvělou volbou je elektromobil

22. 10. 2024 Sdílet

Během letošního léta si majitelé fotovoltaických článků mnuli ruce. Počet slunečných dnů byl vysoce nadprůměrný, počet tropických dnů byl dokonce třetí nejvyšší v historii. Jenže když je elektřiny až moc, je třeba vymyslet, kam s ní. Chytrým úložištěm je elektromobil s pořádnou baterií. Například Peugeot 3008 má kapacitu téměř 100 kWh, což je skoro desetkrát víc, než mají běžná domácí úložiště.

Letošní léto výrobcům solární energie přálo. Ti, kteří investovali do fotovoltaiky, měli elektřiny na rozdávání. Mnohým z nich se ale do „rozdávání“ moc nechce. Jenže nemají moc na výběr. Problémem energie získané ze slunce je to, že v létě je jí až moc. Na její uložení by byly třeba tak obří baterie, že se skoro nedají provozovat. Proto cena elektřiny získané ze slunce v létě prudce klesá. Soukromníci, kteří posílají energetickým společnostem do sítě přetoky, se tak musí spokojit s nízkou cenou. Ta dokonce může jít až do mínusu. Než dávat elektřinu zadarmo, či za to dokonce ještě platit, je lepší ji uložit a využít. Ideálním úložištěm je obří baterie elektromobilu. Například nová SUV od Peugeotu, modely 5008 a 3008, mají baterii o kapacitě 96,9 kWh. Pro představu velká bateriová krabice, kterou má majitel fotovoltaiky doma, a do které se přes den ukládá energie na noční provoz domu, pojme přibližně jen 10 až 15 kWh.

Peuegeot E-5008 má dojezd až 668 km.

Peuegeot E-5008 má dojezd až 668 km. Zdroj: Peugeot

Pak ale nastává otázka, co si s tolika kilowatthodinami uloženými do auta počít. Kromě toho, že jezdíte celé léto zadarmo, můžete třeba vyrážet na zajímavé výlety do přírody. Tam využijete toho, že z baterie vozu můžete čerpat elektřinu pro externí spotřebiče. Vaše auto tak může pohánět elektrický gril, kávovar či dobíjet elektrokolo. Kempování tak dostane zcela nový rozměr.

Velká baterie, kterou modely Peugeot 3008 a 5008 používají, má ale samozřejmě za cíl hlavně dlouhý dojezd, a ten mají oba vozy opravdu úctyhodný. SUV fastback 3008 zvládne na jedno nabití až 700 kilometrů, čistokrevné SUV 5008 nabízející sedm míst má dojezd až 668 kilometrů. Tím tato vozidla kompletně překopala definici elektromobilu. Už nejde o auto na popojíždění po městě či na každodenní pendlování z předměstí do metropole, dnes je elektromobil dokonale připraven na mnohakilometrové cesty po celé Evropě. Nicméně i přes své nové schopnosti se elektrické vozy nejlépe cítí ve městě. Tam totiž jízdou bez hluku, zplodin a emisí CO2 přinášejí nejvíc užitku svému okolí.

Jak 3008 tak i 5008 poskytují velkorysý prostor. Zdroj: Peugeot

Jak 3008 tak i 5008 poskytují velkorysý prostor. Zdroj: Peugeot. Zdroj: Peugeot

Kromě dojezdu elektromobilů se výrazně zlepšila i energetická náročnost vytápění interiéru. Zmíněná SUV 3008 a 5008 dokáží zajistit tepelný komfort posádky, aniž by to bylo na úkor dojezdu. Používají totiž tepelné čerpadlo, které kromě vytápění kabiny přispívá i k úspoře energie baterie. Dále jsou vozy vybaveny vyhříváním předních i zadních sedadel a vyhřívaným volantem. Tyto funkce využijete zejména na krátké vzdálenosti a při malé obsazenosti vozu. Vyhřáté sedadlo vám totiž poskytne dostatečnou pocitovou teplotu, a nepotřebujete tak vytápět celý vnitřní prostor vozu. Největším pomocníkem je pak možnost vyhřát či vychladit vůz ještě před jízdou. To můžete udělat i na dálku pomocí telefonu. Odjedete pak s vytopeným vozem a s plnou baterií.

Každý z modelů nabízí přes 40 asistenčních systémů.

Každý z modelů nabízí přes 40 asistenčních systémů. Zdroj: Peugeot

Zdroj: PR článek společnosti Peugeot

Kategorie: Spotřebiče
Tagy: Elektro fotovoltaické panely
Sdílejte článek