Dům jako nepopsaný kus papíru
Jak se žije v absolutní nadvládě bílé, která umožňuje vyniknout ostré zeleni v okolí? Zeptat se můžete této rodiny, která si na předměstí kanadského Montrealu nechala postavit dům plný geometrických tvarů a každodenně si užívá pečlivě naplánované hry linií, úhlů a světelných efektů.
Rodinný dům v obytné čtvrti Greenfield Park byl navržen pro mladou usazující se rodinu. Architekt ho navrhl jako sochařskou kompozici s jednoduchými geometrickými tvary. Našinec se při pohledu na něj nemůže ubránit reminiscenci na slavnou brněnskou vilu − Tugendhat po kanadsku a s naléhavostí 21. století.
S domky v okolí, převážně se sedlovou, střechou, stavbu spojuje velikost, barva a fasáda z bílých dřevěných profilů.
Kontrast dvou barevných ploch. Bílý obklad na fasádě ostře kontrastuje s všudypřítomnou zelení. Napětí je už tak dost velké, architekt se proto rozhodl nevnášet do „konfliktu“ ještě více aktérů.
Optický klam
Rozdělení stavby, práce s výklenky v hlavní části, stejně jako úhly naznačují jednotnou perspektivu a dynamickou práci s objemem – díky tomu se architektovi podařilo citlivě integrovat prvky moderní architektury do zástavby, jejíž vznik se datuje do druhé poloviny 20. století, 50. léty počínaje.
Plynulost tvaru, jednoduchost linií, všudypřítomnost bílé a důmyslné kombinování materiálů oslavují dynamiku jednoduchých geometrických forem, které vytvářejí skulpturální dojem.
- Foto: Jean Verville architecte
- Foto: Jean Verville architecte
- Foto: Jean Verville architecte
- Foto: Jean Verville architecte
- Foto: Jean Verville architecte
- Foto: Jean Verville architecte
- Foto: Jean Verville architecte
- Foto: Jean Verville architecte
- Foto: Jean Verville architecte
- Foto: Jean Verville architecte
- Foto: Jean Verville architecte
- Foto: Jean Verville architecte
- Foto: Jean Verville architecte
- Foto: Jean Verville architecte
Neustálý kontakt se zahradou
Vstupní hale dominuje schodiště, působící spíše jako socha, než technický interiérový prvek. Najdeme zde také knihovnu, která svým obsahem vnáší do prostoru barvy a život, a logicky i čtecí koutek. Schodiště je součástí velkého centrálního objemu-hranolu, který se tyčí do výšky necelých šesti metrů. Zajišťuje cirkulaci vzduchu, chrání soukromí obývacího prostoru a skrývá velkorysý šatník, spižírnu i chladničku.
Hra stínů, linií a úhlů. Centrální vstupní prostor při pohledu ze schodiště. Velkorysý výhled není jen záležitostí exteriérů.
Rebelující stěna. Knihovna plná pestrobarevných knih získává ve sněhobílém prostoru úplně jiný význam, než v barevně velkoryseji pojatých interiérech.
Lomené tvary nejsou jen uměleckým prvkem. Vedle estetické nesou i praktickou funkci – člení prostor a poskytují rodině soukromí. A zároveň umožňují návštěvníkovi radovat se z překvapení, co se skrývá za nimi.
Dvě prosklené stěny poskytují panoramatický výhled na zadní, chráněnou část zahrady a přispívají tak k celkovému kontaktu obyvatel s okolní zelení. Další výhodou prosklení je maximální využití přirozeného denního světla pro osvětlení obytné části.
Obytný prostor je zařízen jednoduše a střídmě, jak z hlediska materiálů a barev, tak z pohledu vybavení.
Minimalistická geometrická kuchyně působí svěže a lehce a vůbec si nenárokuje pozornost, která je tak upřena na scenerii za okny. Zeleň, zeleň a opět zeleň.
Uvnitř, anebo venku? Díky proskleným průhledům někdy návštěvník zapomene, jestli je ještě v domě, anebo už se nachází uprostřed zahrady.
Sezení v zahradě 27/7. Pocit absolutní blízkosti venkovního prostoru mohou majitelé dnes a denně zažívat během příjemného posezení ve společné obytné místnosti.
Převis horního podlaží chrání spodní terasu, resp. většinu její plochy před horkým sluncem i nepříznivým počasím v podobě deště či sněžení.
- Foto: Jean Verville architecte
- Foto: Jean Verville architecte
- Foto: Jean Verville architecte
- Foto: Jean Verville architecte
- Foto: Jean Verville architecte
- Foto: Jean Verville architecte
- Foto: Jean Verville architecte
- Foto: Jean Verville architecte
- Foto: Jean Verville architecte
- Foto: Jean Verville architecte
- Foto: Jean Verville architecte
- Foto: Jean Verville architecte
- Foto: Jean Verville architecte
- Foto: Jean Verville architecte
Co je bohatství? Dvě terasy!
Možnost, jak si užívat pobyt venku a zároveň zůstat v kontaktu s domem, představují pro obyvatele dvě terasy. První, zakrytá se nachází v přízemí a vede do velké zahrady, kterou přímo spojuje s obývákem, zatímco druhá, otevřená se těší z téměř neomezeného přísunu slunečních paprsků v naprostém soukromí druhého podlaží.
Spodní terasa, jejíž povrch tvoří podlaha z betonových desek ve stejné úrovni, jako ta v interiéru, představuje přirozené prodloužení obývací části a přispívá k dynamice prostoru i přímému kontaktu se zahradou.
Horní terasa, která je součástí druhého podlaží, sousedí s větvovím majestátního listnáče a nabízí hru úhlů, čímž dává přilehlému okolí novou perspektivu.
Druhá terasa je přístupná z ložnic a díky vysokému hrazení s obkladem z bílých dřevěných profilů vytváří privátní prostor pro relaxaci, opalování nebo pozorování noční oblohy.
Projekt v kostce
Autor návrhu: Jean Verville, www.jeanverville.com
Typologie: rezidenční bydlení
Zastavěná plocha: 320 m2
Realizace: 2013
Půdorysy a řezy
Text: Dominika Záveská
Zdroj: V2com
Foto: Jean Verville architecte