Skrz-naskrz ze dřeva! Stavba z dřevěných panelů má s horskou krajinou intenzivní vztah
Stavba z pohledových dřevěných panelů má s podmanivou horskou krajinou v okolí velmi intenzivní vztah. Nejde přitom jen o pohled zvenčí, ale též o pocit uvnitř.
Do výčtu evropských zemí, které jsou známé silnou tradicí stavění ze dřeva, patří bezpochyby i Švýcarsko. Přiznání švýcarského architekta Pascala Flammera, že při projektu domu přezdívaného Stöckli měl poprvé co dočinění s dřevostavbou, zní proto téměř neuvěřitelně. Ve skutečnosti je neuvěřitelný a působivý i způsob, jakým dokázal architekt při stavbě využít danosti a přednosti poměrně nového materiálu – masivních dřevěných panelů z křížem lepeného dřeva.
Skrz-naskrz ze dřeva
Dům, který postavili v kantonu Balsthal podle návrhu architekta Pascala Flammera, zaujme na první pohled jednoduchostí: obdélníkový půdorys, sedlová střecha, skládaná střešní krytina. Na druhý pohled, a hlavně po nahlédnutí do interiéru, se návštěvníkovi odhalí jeho neobyčejnost v podobě působivého vnitřního prostoru. Dokonale provedené detaily, jaké se nevidí každý den, podtrhují bravurnost neokázalé, prosté architektury a celistvý koncept ztvárnění interiéru umocňuje kouzlo všudypřítomného dřeva, které je zároveň základním konstrukčním materiálem – v tom tkví princip a kouzlo přirozenosti křížem lepených dřevěných panelů.
I když má Pascal Flammer za sebou celou řadu realizací oceněných v prestižních architektonických soutěžích, dům Stöckli byl z určitého hlediska jeho premiérou – dřevostavbami se totiž švýcarský architekt doposud nikdy nezabýval. Nápad vytvořit dům, jehož plášť by byl dřevěný a týž druh dřeva by hrál prim i v interiéru, byl spontánní. „Prostě se mi v hlavě zrodila myšlenka,“ říká architekt.
Co poschodí, to originál. Úplně otevřené přízemí je hlavním multifunkčním denním prostorem domu. Poschodí je rozděleno do čtyř rovnocenných místností navzájem propojených posuvnými dveřmi. Z jedné do druhé se tak dostanete bez toho, že byste museli procházet chodbou.
Nenáhodné hry
Dům Stöckli je sice částečně podsklepený, jeho větší část však stojí na betonové základové desce zapuštěné pod úroveň terénu. Hloubka zapuštění není náhodná – architekt ji stanovil přesně tak, aby po terénních úpravách tvořily pracovní deska v kuchyni i nábytek zabudovaný podél oken jednu rovinu se zahradou. „Místnost se takto stává jediným kontinuálním prostorem, navíc – díky optické komunikaci s okolím – velmi velkorysým,“ dodává architekt.
Masivní panely z křížem vrstveného dřeva jsou použity jako konstrukční prvek, součást sendvičového pláště a zároveň jako finální povrchová vrstva v interiéru. Umožnila to volba CLT-panelů NOVATOP, které jsou specifické vyhotovením v interiérové pohledové kvalitě. Pro někoho může být dostatečně neobvyklé už to, že se obklopí místo bílých stěn dřevem, Pascal Flammer však šel ještě dále – použil tentýž dřevěný plošný materiál i na výrobu vestavěného nábytku, kuchyňské linky, dveří a polic. A úprava povrchu? Jen několikanásobné napuštění přírodním olejem s bílým pigmentem. „V minulosti se to dělalo právě takto,“ vysvětluje architekt. „Olejované dřevo vypadá pěkně a zachovává si svůj přirozený vzhled. Žádné problémy při používání dosud nebyly.“
Přínosem tohoto projektu je nalezení harmonické rovnováhy mezi izolací a otevíráním, díky níž se zvýraznil vztah bydlení a krajiny.
Dům, který nenudí
Výrazné výplně fasádních otvorů – s výjimkou otevíracích částí – nejsou zatíženy žádnými rámy. Možná i proto vypadají větší, než ve skutečnosti jsou. Žádná ze skleněných tabulí nemá více než osm metrů čtverečních a délka žádné nepřesáhla šest metrů, takže i manipulace s výplněmi byla poměrně snadná.
Pravoúhlost objektu narušují dva kruhové okenní otvory umístěné v delších stěnách, proti nimž se nezvykle otevírají posuvné dveře mezi dvěma sousedícími místnostmi. Na kruhový tvar oken navazuje i točité schodiště, které spojuje všechna tři podlaží. Není to nepraktické? zeptali jsme se Pascala. „Co to znamená praktické? Myslím, že přeceňování ‚praktičnosti‘, které se vetřelo do naší civilizace, je skutečnou příčinou toho, proč je většina nově vznikajících domů nudná, šedivá a prostě škaredá,“ uzavírá.
Dům v kostce
Soukromý dům, Balsthal, Švýcarsko
Architekt: Pascal Flammer
Období vzniku: 2007 – 2012
Materiály: dřevo, CLT panely NOVATOP, sklo
Pascal Flammer, dipl. Arch. ETH/SIA
www.architonic.com
TEXT: ING. ARCH. LUBICA FÁBRI
FOTO: IOANA MARINESCU A ARCHIV NOVATOP
ZDROJ: časopis HOME speciál podzim 2016