
Drsný vzhled rodinného domu v Moravském Krumlově zjemnilo dřevo i působivá zahrada s venkovským charakterem
Sympatický rodinný dům pro mladou rodinu v Moravském Krumlově vzešel z podoby stavby, která na místě stála kdysi. I když architekt Radek Pasterný použil základní tvar a sedlovou střechu, jaké měl původní dům, novostavbě dal radikální, přísné tvary a provokativní kontrasty.

Bungalov z šedesátých let obnovili skutečně netradičně. Přistavěli jedno podlaží!
O rekonstrukcích starých bungalovů neslýcháme příliš často, a už vůbec ne o rozšíření takovéto jednopodlažní stavby směrem do výšky. Belgickým architektům z ateliéru FELT se podařilo obnovit bungalov z šedesátých let, a to dokonce velmi působivě – zvenčí i zevnitř. Stavbě v belgickém pohádkovém městě Gent nasadili slušivý i praktický klobouk.

Proměna domu, který se měl původně zbourat: někdy stačí málo a funkčnost prostoru se změní k nepoznání!
Na začátku byl typický rodinný dům čtvercového půdorysu z šedesátých let, jakých je v našich obcích nemálo. Stojí ve Veľkých Úľanech a jeho rekonstrukce je svým způsobem raritou. Proč? Protože v tomto případě by bylo jednodušším řešením starý dům zbourat a na jeho místě postavit nový. Kvůli silnému vztahu investora k místu a původní stavbě architekti přistoupili přece jen k rekonstrukci.

Dům ve starém jabloňovém sadu přenáší krásné prostředí i do minimalistického interiéru
Okouzlující prostředí lesů přinutilo autory rekonstrukce uvažovat s kontextem přírodních materiálů. Jejich cílem bylo, aby dům po obnově odrážel místního ducha, ale přitom kontextově a citlivě naplňoval potřeby moderního bydlení. Jak se jim to podařilo?

Běžný řadový dům v Praze překvapil skleněnou fasádou a dokonale prosvětleným interiérem
Řadová zástavba v Praze 5 sice pochází z třicátých let, ale po původním stavu těchto domů byste už pátrali jen stěží. Jsou upraveny různými způsoby. Mnohé zahrnují přístavby nebo vestavby do podkroví se změnou tvaru střechy. Nemluvě o různorodosti vzhledu fasád, členění oken, dveří a barvy jejich rámů. To, co zůstalo neměnné, je šířka parcel, která představuje pět metrů (přičemž hloubka původních domků byla 7,2 m). Na stejný pozemek mezi řadové domy přibyla decentní novostavba z dílny architekta Jana Roháče.

Postavit novostavbu rodinného domu v historické obci nebylo lehké. Jak si s tím poradili architekti, aby nenarušili kolorit lokality?
Nigtevecht je holandská vesnice, relativně blízko Amsterdamu, která nemá ani tisíc pět set obyvatel. O to oblíbenější je u turistů kvůli krásnému historickému centru. Navrhnout novostavbu v tomto prostředí rozhodně není snadné. Jak nenarušit kolorit lokality, a zároveň uspokojit potřeby nutné pro moderní bydlení?

Jak to vypadá, když si majitelé domu nechají zasklít celou střechu? Nedostatkem přirozeného světla rozhodně netrpí
Architekti reagují na potřebu dostatku přirozeného světla v interiéru různými způsoby. Při rekonstrukcích zvětšením oken, vytvořením střešních světlíků nebo důmyslných světelných studní, při nových realizacích vsazením velkých prosklených ploch směrem do soukromé zahrady. Německý architekt Sigurd Larsen však tuto představu dotáhl do absolutního maxima. Vytvořil skleněný dům.

Rodinný dům s „ušima“ vsadil na cihly a plech, v interiéru navozuje atmosféru dřevo
Na třech materiálech postavila mladá rodina design i funkčnost svého domu na Karlštejnsku – cihlovou stavbu pokryl plech od střechy až k patě domu a vnitřní pohodovou atmosféru navozuje především dřevo.

Také takto může vypadat moderní srub jednadvacátého století! Chata v Jevanech voní dřevem a pryskyřicí
Za celou řadou smrků uprostřed chatové oblasti obce Jevany stojí dům – chata, která na první pohled zaujme šikmou střechou a nad ní vyčnívajícím černým kubusem. Moderní srub z finské borovice navrhli architekti studia monom. Základem je tradiční srubová konstrukce, avšak opracovaná na CNC strojích ve Finsku.

Poctu lokální venkovské architektuře vyjádřili novostavbou dvoupodlažní chaty
Krásné přírodní prostředí lokality Ulvik v západním Norsku si vyžádalo citlivý přístup architektů, kteří měli na pozemku u zálivu navrhnout dvoupodlažní chatu. Rozhodli se vzdát poctu lokální venkovské architektuře. Jako inspiraci použili díla slavného švýcarského architekta Rudolfa Olgiatiho, který v polovině 20. století rozvinul syntézu mezi stavebními tradicemi klasické řecké architektury a modernou.