Poctu lokální venkovské architektuře vyjádřili novostavbou dvoupodlažní chaty
Krásné přírodní prostředí lokality Ulvik v západním Norsku si vyžádalo citlivý přístup architektů, kteří měli na pozemku u zálivu navrhnout dvoupodlažní chatu. Rozhodli se vzdát poctu lokální venkovské architektuře. Jako inspiraci použili díla slavného švýcarského architekta Rudolfa Olgiatiho, který v polovině 20. století rozvinul syntézu mezi stavebními tradicemi klasické řecké architektury a modernou.
V nové stavbě z dílny ateliéru Rever & Drage se mísí lidová architektura s historickými principy designu, jakož i s romantickými malbami norského malíře Hanse Gudeho.
Celý pozemek, na kterém dvoupodlažní chata vyrostla, protínají dlouhé linie kamenných zdí. Harmonizují s dřevěnými fasádami samotné chaty, které mají okrově žlutou barvu. Architekti o nich říkají, že na podzim jsou „čistou kamufláží osikového lesa“.
Kamenné zdi přerušuje jižní stěna budovy. Nemají jen estetickou funkci, ale slouží jako extra silná a ochranná zeď před dominujícím větrem a deštěm, který je pro tuto oblast typický. Ne nejpříznivější povětrnostní podmínky připomíná i šikmý nosník na protilehlé štítové stěně, fungující jako dodatečná podpěra. Zároveň drží i drenážní trubku ze střechy.
Uspořádání jako malá farma
Celé sídlo je tvořeno dvěma budovami, které spojuje stoupající přístupová cesta. Hlavní chata je umístěna výše, blíže k fjordu se nachází menší hmota – přístavba, také v okrově žluté barvě. Hlavní budova spojuje architekturu tradičních domů na místních farmách, které byly obvykle natřeny bílou barvou, a vzhled stodoly, tradičně oděné do teplé červené barvy.
Chatky se v této působivé přírodní oblasti začaly stavět až v polovině dvacátého století a sloužily k rekreaci vyšší střední třídy. Měly fungovat někde mezi pohodlím domu a drsností stodoly. Tento „přechodný stav“ architekti vnesli i do kompozice fasády nové chaty – obsahuje několik prvků typických pro stodoly, ale i nové, které se běžně vyskytují u rodinných domů.
Fasáda obrácená k fjordu je reprezentativní
Na nejednoznačný charakter chaty poukazuje též fasáda obrácená k fjordu, která je reprezentativní a zároveň i skromná, plebejská. „Římsu nad hlavními dveřmi jsme zdvihli na parapet, aby signalizovala vstup a důstojnost, zatímco okap nad velkým oknem působí nenápadným dojmem (a zároveň poskytuje oknu úkryt). Subtilnější betonový oblouk uvnitř skleněné fasády vyvažuje šikmý trám zvenčí.
Avšak v kontrastu s agresivitou dřevěného trámu je oblouk stažený do tvaru, který poskytl prostor pro dveře. Zevnitř i zvenčí budova kompozičně zahrnuje více běžných prvků vedle sebe, čímž vzniká unikátní řešení,“ vysvětlují kompozici stavby autoři návrhu Tom Auger, Martin Beverfjord, Eirik Lilledrange.
Praktická dispozice a hra se světlem
V interiéru dominují promyšlená praktická řešení, ale ani v tomto směru nehledejte architektonickou čistotu. Krása je právě v kombinování několika přístupů. Z dispozičního hlediska se v přízemí chaty nachází dílna, šatna, schodiště a v druhé části dvě ložnice s koupelnou a čítárnou.
V horním podlaží je otevřený prostor spojené kuchyně, jídelny a obývacího pokoje, na který navazuje venkovní terasa. Oběma podlažími prochází krb. Je tu též hlavní ložnice. Pod střechou se nachází malý relaxační prostor s výhledem na hlavní denní zónu.
Celý interiér je řešen ve světlém dřevě s akcenty v černé barvě. Za povšimnutí stojí různorodé umístění oken a prosklení tak, aby dovnitř v kteroukoliv denní dobu dopadal dostatek přirozeného světla a vždy fungovalo intenzivní propojení interiéru s exteriérem.
Chata Ulvik
architektonický ateliér: Rever & Drage
autoři: Tom Auger, Martin Beverfjord, Eirik Lilledrange
lokalita: Ulvik, Norsko
plocha: 142 m2
realizace: 2020
Sabína Zavarská
Foto: Tom Auger