Pedálový koš: Výsledek šťastné náhody?

Další z ohromného množství ikonických návrhů dánského designu je příběhem tří generací rodinného podniku, založeným na pokoře, cílevědomosti a pořádné dávce střízlivého užitku.
Reklama

Originál 1939

Koš VIPP je příkladem důmyslnosti dánského designu. Díky citlivému spojení funkčnosti a elegance se dostal i do stálých sbírek Muzea moderního umění v New Yorku.

Nadčasový design je někdy – vlastně možná téměř vždy – výsledkem šťastné náhody. Štěstí se rozhodně usmálo i na mladičkého Dána Holgera Nielsena, autora nejslavnější popelnice, která letos slaví 80. narozeniny. Štěstí však není jedinou ingrediencí úspěšného příběhu košů VIPP. Holger přidal i cílevědomost, racionalitu či typickou severskou náklonnost k inovaci a účelnosti.

Vše začalo na jaře v roce 1932, kdy sedmnáctiletý Holger vyhrál automobil v loterii na místním stadionu. Zisk však překvapivě nerozházel v mladické nerozvážnosti, ale proměnil v dobrou investici. Sám neměl řidičský průkaz, proto auto prodal a za utržené peníze koupil celkem pragmaticky kovoobráběcí soustruh. Vzadu za rodným domem začal experimentovat s ocelí, až postupně vybudoval vyhlášenou mechanickou dílnu.

Později, na sklonku 30. let, ho čerstvá manželka Marie požádala, aby do jejího nového kadeřnického salonu vyrobil odpadkový koš. Měla o něm jasnou představu: chtěla ho otevírat bez použití rukou a zároveň ho mít v takové výši, aby se nemusela zbytečně shýbat. Holger zúročil zručnost zkušeného soustružníka. Za několik dní sestavil jednoduchou válcovou nádobu z lakovaného plechu doplněnou širší podstavou s gumovým okrajem.

Funkčnost umocnil praktickým mechanismem otevírání lesklého kovového poklopu pomocí pedálu či charakteristickými „knoflíky“ k snadnému uchopení po stranách. Chtěl vytvořit spolehlivého pomocníka pro milovanou manželku, nikdy však nepřemýšlel o jeho komerční výrobě. Naštěstí pro designérskou historii si praktičnosti i jisté míry elegance okamžitě všimly Mariiny zákaznice – většinou manželky doktorů a zubařů. Holgerovu dílnu brzy zaplavily objednávky na výrobu odolných odpadkových košů. Manželé Nielsenovi pro ně museli vymyslet název a inspirovali se zvukem jejich otevírání – budoucí bestseller nazvali zvukomalebně VIPP.

V poválečném období se pedálové koše s typickým leštěným poklopem staly nedílnou součástí dánských ordinací. Navzdory výraznému úspěchu vlajkového produktu zůstal Holger Nielsens Metalvarefabrik až do zakladatelovy smrti v roce 1993 pouze malým lokálním podnikem. Průnik na designérské výsluní se odehrál až na přelomu milénia pod vedením Holgerovy dcery Jette Egelundové a jejích potomků.

Oprášili dědictví formované příslovečnou skandinávskou citlivostí, pokorou a účelností, aktualizovali design nádob a postupně začali budovat širší produktovou nabídku značky VIPP. Přidali doplňky do koupelen, kuchyní, a časem dokonce samotnou kuchyňskou linku, která by svým designem pasovala k originálnímu koši. „Dobrý design nikdy nevyjde z módy,“ říkával Holger Nielsen a jasná obliba jeho osmdesátiletého nápadu to potvrzuje.

Holger Nielsen (1915–1993)

designér a podnikatel

Pokračovatelé

Odpadkové nádoby

FOTO MENU

2012

Pronikavá úhlednost ocelového koše Menu Pedal Bin je poznávacím znamením rukopisu dánských architektů Norm. Klasický objekt pedálového koše zjednodušili a vyladili do těch nejmenších maličkostí (například skrytého mechanismu otevírání), aby svůj designérský doplněk ztvárnili v ryzí čistotě výrazu. V černé nebo bílé verzi, v několika velikostech vyrábí Menu.

Odpadkové nádoby

FOTO HAILO

2018

Odpadkové nádoby Harmony od německého výrobce doplňků, značky Hailo, mají za cíl co nejnenápadněji splynout s okolním interiérem. Proto jejich vzhled kopíruje úhledné jednoduché kontury ukončené půvabně klenutým víkem. Pedál nahradil drátěný oblouk usnadňující otevírání i ze stran a praktičnost prohloubil i mechanismus nehlučného zavírání. V mnoha barvách vyrábí Hailo.

Odpadkové nádoby

FOTO BRABANTIA

2019

Pedálový koš Patrice představila toto jaro jako čerstvou novinku slavná „odpadková společnost“ Brabantia. Ve skutečnosti jde o reedici původního návrhu z roku 1969 s typickým květinovým vzorem ve veselých barvách podle návrhu Patricie van Uden. Nejúspěšnější dekor společnosti s mírným retro nádechem byl znovu zařazen do nabídky u příležitosti stoletého výročí holandské značky Brabantia.

TEXT: MICHAL LALINSKÝ
FOTO: VIPP, MENU, HAILO, BRABANTIA
ZDROJ: časopis HOME

Reklama

Komentovat