Dvoupokojový byt v Bratislavě z kategorie sci-fi

Když dostane architekt volnou ruku a má k dispozici kromě vlastní fantazie i inteligentní technologie, výsledkem je byt z kategorie sci-fi.
Reklama

Stisknete elegantní černé tlačítko a příčka mezi obývacím pokojem a ložnicí se nehlučně a s noblesou (i s televizí plochou téměř jako fotografie) odsune, aby otevřela prostor a poskytla výhled na řeku v plné parádě. Klidně by to mohl být záběr ze sci-fi filmu. Ale není. Je to hmatatelná realita. I s reliéfním povrchem obkladu pod prsty a s příjemnou vůní dřeva.

Kuchyňská linka jako kompaktní dřevěný blok s nikou z bílého umělého kamene − střídání hladkých bílých ploch a dřevěných bloků s graciézní povrchovou strukturou vytvořilo základní atmosféru interiéru.

Kuchyňská linka jako kompaktní dřevěný blok s nikou z bílého umělého kamene − střídání hladkých bílých ploch a dřevěných bloků s graciézní povrchovou strukturou vytvořilo základní atmosféru interiéru. FOTO DANO VESELSKÝ

Dvířka linky jsou stejně jako zbytek interiéru z vertikálně ukládaných desek z kartáčované jilmové dýhy. Přiznané mezery přitom opticky popírají členění dvířek (většina dvířek má otevírání na elektrický pohon).

Za dřevěným obkladem se většinou skrývají odkládací prostory – i díky otevírání bez úchytek (systémem „push to open“) nevypadají rušivě ani „skříňovitě“.

„Utajené“ odkládání. Za dřevěným obkladem se většinou skrývají odkládací prostory – i díky otevírání bez úchytek (systémem „push to open“) nevypadají rušivě ani „skříňovitě“. FOTO PETER ČINTALAN

Za posuvnou stěnou se ukrývá nábytek s hi-fi skříňkou, zabudovanou vinotékou, kávovarem a dalšími odkládacími plochami.

Dispoziční logika

Původně se architekti Rudolf Lesňák a Tomáš Huliman setkali s majitelem dvoupokojového bytu v jedné z nejexkluzivnějších bratislavských lokalit proto, aby navrhli jeho zařízení. O stavebních úpravách zpočátku nebyla řeč. „Byl to poměrně běžný dvoupokojový byt, klasicky rozdělený na denní a noční zónu. Jenže toto výjimečné místo si žádalo i výjimečné řešení, proto jsme se nakonec dohodli jinak,“ říká architekt Lesňák, vedoucí bratislavského ateliéru RULES. Navíc nemělo jít o rodinné bydlení. Byt měl sloužit jako „showroom“ pro firmu zabývající se interiérovým designem a vedle toho ho chtěl majitel využívat jako příležitostné útočiště při návštěvě města. Vytváření životního prostoru pro jednoho, případně pro dvojici s týmž životním rytmem tedy nabízelo úplně jiné možnosti. Architekti proto navrhli interiér sjednotit tak, aby se celých 60 m2 včetně ložnice dalo vnímat jako jeden celek.

Dominantním prvkem bytu se stala posuvná stěna mezi denní a noční částí, po jejímž odsunutí zóny splynuly a otevřel se působivý obytný prostor s úžasným panoramatickým výhledem na Dunaj. „Už od vstupu vnímáte celý byt jako jeden velký otevřený prostor, z něhož je vyčleněn jen box s koupelnou. Nevyužít na tomto místě naplno každý metr čtvereční by byl hřích, proto jsme se rozhodli pro otevřenou dispozici, v níž jsme sloučili všechny obytné místnosti tak, aby byt poskytoval maximum místa i výhledu,“ uzavírá Rudolf Lesňák.

„Denní varianta“ – ložnice se pomocí posuvné stěny úplně uzavře. Dispozice pak odpovídá běžným denním prostorům, na jaké jsme zvyklí – obývací pokoj, kuchyň, jídelna.

„Denní varianta“ – ložnice se pomocí posuvné stěny úplně uzavře. Dispozice pak odpovídá běžným denním prostorům, na jaké jsme zvyklí – obývací pokoj, kuchyň, jídelna. FOTO DANO VESELSKÝ

Nad věcí. Masivní stěna je vedena jen v horní vodicí liště, podlaha je tak jednolitá v celém interiéru.

FOTO DANO VESELSKÝ

FOTO DANO VESELSKÝ

Technologie a tajné skříňky

Motoricky ovládaná pohyblivá stěna, která jako by levitovala nad podlahou, zamíchala karty nejen při dispozici a sci-fi vzhledu bytu, ale i při realizaci. „Téměř dva roky jsme hledali dodavatele, který by dokázal naše představy splnit za reálnou cenu,“ upřesňuje Tomáš Huliman, spoluautor návrhu. „Nakonec ji realizovala firma, která dodává i cyklotronová vrata do nemocnic,“ prozrazuje architekt. Masivní posuvná stěna je určitě nejvýraznějším, ne však jediným „sci-fi“ prvkem v bytě. Díky hned několika takovýmto prvkům se z představ o běžné realitě vymyká i koupelna. Od ložnice ji například odděluje skleněná stěna s posuvnými dveřmi, která se dá podle potřeby zmatnit nebo zprůhlednit. Stačí stisknout spínač a otevře se vám výhled přes ložnici až na nábřeží, znovu stisknete a máte soukromí. Jak jinak, život tu usnadňuje inteligentní instalace, která řídí osvětlení, závěsy i multimédia, a když se vám nechce k vypínači, téměř všechno v bytě můžete ovládat i chytrým telefonem. Vedle hypermoderního vzhledu však architekti ze studia RULES nezapomněli ani na běžné praktické potřeby současnosti. „I když na první pohled nebijí úložné prostory do očí, je jich tu dokonce více než bylo v původním návrhu,“ upozorňuje Rudolf Lesňák. Většina z nich je nenápadně skryta za dřevěnými panely, působícími jako strukturovaný obklad, a najdete je dokonce i za posuvnou stěnou.

Noční zónu tvoří ložnice a z ní přístupná koupelna s umyvadlem, toaletou a vanou. Minimalistické vybavení ložnice je tvořeno jen postelí, nočními stolky a lampami.

Noční zónu tvoří ložnice a z ní přístupná koupelna s umyvadlem, toaletou a vanou. Minimalistické vybavení ložnice je tvořeno jen postelí, nočními stolky a lampami. FOTO DANO VESELSKÝ

FOTO DANO VESELSKÝ

FOTO DANO VESELSKÝ

Dřevo a epoxid

Architekti se v tomto interiéru drželi též materiálové logiky, jejíž uplatnění je praktické i estetické, ne však běžné. „Dřevo má větší trvanlivost na stěnách než na podlaze,“ zdůvodňuje Tomáš Huliman. Zvolili proto litou podlahu z epoxidu s povrchem upraveným bílým polyuretanovým nátěrem. Vznikla tak odolná jednolitá plocha, která podpořila čistý a ucelený dojem z prostoru. Příjemný kontrast k hladké bílé podlaze vytváří obklad stěn a povrch nábytku z jilmového dřeva s nápadnou kresbou. „Výrazné, a přitom přirozeně působící struktury se dosahuje kartáčováním – při této úpravě povrchu se měkčí, letní části dřeva odstraní do větší hloubky než tvrdší,“ vysvětluje architekt Huliman.

Hlavní úložné prostory ložnice umístili architekti do dřevěného boxu oddělujícího denní a noční zónu.

Šatna v koupelně. Hlavní úložné prostory ložnice umístili architekti do dřevěného boxu oddělujícího denní a noční zónu. Přístupné jsou přitom z koupelny. FOTO DANO VESELSKÝ

Elektricky stmívatelné sklo odděluje koupelnu od ložnice – stisknutím spínače se dá měnit z neprůhledného na průhledné.

Koupelna je čistá a minimalistická, avšak určitě ne fádní.

Koupelna je čistá a minimalistická, avšak určitě ne fádní. Zvláštností je například osvětlení, které zabezpečuje stmívatelný světelný strop s plošnými LED diodami. FOTO DANO VESELSKÝ

Podlaha z litého epoxidu s omyvatelným polyuretanovým nátěrem je jednotná v celém bytě. Týž materiál je dokonce i na stěnách koupelny.

Stěna v pohybu

Průchod z obývacího pokoje do ložnice se dá uzavřít posuvnou dřevěnou stěnou, která má tři polohy – otevřenou, zavřenou a střední, v níž se vytvoří průchod v šířce běžných dveří. Při úplném otevření se noční zóna spojí s denní a vznikne působivý obytný prostor s rozlohou 60 m2. Pohyb stěny se dá ovládat spínači i aplikací v telefonu.

Do toalety u vstupních dveří se díky jejím velkorysým rozměrům vešla i pračka se sušičkou a též vestavěná skříň na prádlo a ručníky. FOTO DANO VESELSKÝ

Do toalety u vstupních dveří se díky jejím velkorysým rozměrům vešla i pračka se sušičkou a též vestavěná skříň na prádlo a ručníky. FOTO DANO VESELSKÝ

Zrcadlová příčka a dveře navozují iluzi dalšího pokračování otevřeného prostoru.

Na obývací pokoj navazuje prostorná lodžie s výhledem na promenádu a řeku.

Speciální lokalita. Na obývací pokoj navazuje prostorná lodžie s výhledem na promenádu a řeku. FOTO DANO VESELSKÝ

Architektonický ateliér RULES je tým architektů s dobrým vkusem a působivými realizacemi. Momentálně ho tvoří čtrnáct architektů: Rudolf Lesňák, Tomáš Huliman, Milan Grega-Jakub, Kvetoslava Miláková, Mária Dida, Peter Gajdarik, Erika Hvatová, Róbert Bôžek, Matej Kollár, Andrea Javorková, Michaela Kesanová, Marek Škojec, Ján Miškov, Tomáš Kučera.
www.rules.sk

TEXT ERIKA KUHNOVÁ
FOTO DANO VESELSKÝ, PETER ČINTALAN
ZDROJ časopis HOME 10/2015, JAGA MEDIA, s.r.o.

Reklama
Reklama

Komentovat