Jak postupovat při správné organizaci domácnosti a jak si pořádek udržet co nejdéle
Chystáte se na velký úklid a reorganizaci domova? Zeptali jsme se člověka nejpovolanějšího – profesionální organizátorky Nicol Dunčko, jak postupovat při správné organizaci domácnosti a jak si pořádek udržet co nejdéle.
Kdo je Nicol Dunčko?
Nicol je zakladatelkou, srdcem i duší, projektu Komínky – Well Organized Home. Zaobírá se organizací domácností a kanceláří po celé České republice a na Slovensku. Lidem vytváří prostředí, do kterého se budou rádi vracet, tj. praktické domovy v souladu s jejich zvyky. Zároveň vytváří prostor, kde se nebudou cítit po dlouhém dni v práci zahlcení a unavení dalšími nekonečnými úkony ve své domácnosti.
Vizuální smog
Organizace domova přináší nejen úlevu pro vaši fyzickou stránku, ale právě hlavně pro tu psychickou. Mnoho lidí se cítí zahlceno, unaveno díky každodenním úkolům, povinnostem a následně také samotným úklidem v domácnosti. S tím se pojí termín „vizuální smog“.
Vizuální smog jsou rušivé elementy, které strhávají pozornost vašeho oka a zaměstnávají vaši mysl natolik, že vás v podstatě nutí vykonávat nějakou činnost. Může to být mnoho etiket, barev a dalších rušivých elementů v domácnosti, které vás nutí uklízet a přehazovat jisté věci stále dokolečka.
Prostředí, ve kterém jste, ovlivňuje nejen vás, ale samozřejmě náladu celé rodiny a celkovou komunikaci členů domácnosti. Celkově čím méně věcí budete mít, tím méně budete mít pocit zahlcení. Čím méně věcí budete vlastnit, tím méně budete uklízet a hledat věcem svá místa.
Zorganizovat domov není jednoduché
Proto ani jeden krok v celém procesu organizace není dobré vynechat. Třídění a eliminování věcí, které vám neslouží, je klíčem k vytvoření domova, jejž budete mít rádi a budete se v něm cítit dobře. Lpět na věcech, které vám neslouží, není dlouhodobě dobré. Místo procházky venku pak budete utírat prach, místo výletu s rodinou budete přerovnávat věci, abyste se doma mohli hýbat.
Důležité je však říct, že zorganizovat domov není jednoduché. Je třeba se na celou organizaci psychicky připravit a důvěřovat celému procesu. Nenechat se vyděsit velkým chaosem a nepořádkem na začátku a jít neústupně za svým cílem. Konec bude pak to nejkrásnější, co uvidíte.
Nejčastější nedostatky v domácnostech
Mixování věcí, které spolu vůbec nesouvisí, ať už tematicky, tak materiálově
Měli byste u každého předmětu sledovat souvislosti a mít jedno místo, kam budete předměty, které spolu souvisí, ukládat. Na kuchyních se toto ukazuje nejlépe. Například, když máte šuplík s příbory, není úplně ideální do něj dávat také utěrky. K příborům se spíše hodí kovové předměty nebo předměty související se stolováním.
Nevhodně zvolené úložné prostory na objem nebo druh věcí
Mnoho lidí odmítá investovat do kvalitních skříní a úložných prostor. Hledá levné řešení, která však nefungují, anebo nejsou určená pro daný sortiment věcí. Nejdřív byste měli zjistit a dopředu promyslet, co chcete do šatní skříně ukládat, a poté vybírat a kupovat.
Koupě nábytku jen z důvodu, že se někam vejde
Avšak málokdy se opravdu hodí nebo je využitelný. Jednoduše pokud se něco do jistého prostoru vejde, nutně to neznamená, že to tam patří a je to dobře. První otázka, kterou byste si při nákupech měli zodpovědět, je: „Je to funkční pro věci / do prostoru, kam to plánuji uložit?“
10 základních principů organizace
Technik, jak se dopracovat k zorganizovanému domovu, existuje více. Nicol pro vás vybrala nejzákladnější principy správné organizace, které fungují a osvědčily se jí v praxi.
1. Stanovení si důvodů, proč s celou organizací domácnosti chceme začít. Uvědomit si a vědět, proč celý tento proces zahajujete. Najít si několik svých PROČ je důležité pro celý (a hlavně hladký) průběh organizace. Poslouží vám, když ztratíte kuráž, budete unavení z třídění či vykládání věcí nebo z dočasného nepořádku během organizace.
2. Stanovení si časových a finančních možností. Lidem se lépe pracuje, když mají stanovené jisté hranice, meze, a to při jakémkoliv plánování. V rámci organizace domácnosti to platí taktéž a je jedno, jestli je to menší projekt, nebo kompletní organizace místnosti.
3. Funkčně podobné věci držíme na jednom místě, a to nejen při třídění, ale i v rámci samotného ukládání.
4. Místnosti řešíme jednu po druhé nebo tematicky, ale zároveň se snažte myslet na komplexní řešení daného prostoru. To znamená, že pokud budete řešit šatník, budete také částečně přemýšlet nad předsíní, protože i tam se často nacházejí oděvy.
5. Organizace prostoruby měla pasovat do potřeb a zvyků celé rodiny, neměla by vyhovovat jen vám.
6. Při ukládání věcí používejte organizéry. Je to právě organizér, který jasně ohraničuje prostor, jejž se chystáte věnovat například módním doplňkům.
7. Menší celky musí na sebelogicky navazovat.
8. Skříně by měly být zaplněny max. na 80 % jejich kapacity. Skvělý trik, jak si udržet nejen pořádek, ale mít také nějaký ten volný prostor pro parádní kousek z výprodeje.
9. Nezačínejte s organizací místnosti plné sentimentálních věcí. Podle Nicol je to základ toho, jak rychle a efektivně budete pokračovat i do budoucna. Sentiment každý z nás pociťuje u jiných předmětů, proto je vhodné na začátek vybrat místnost, kde je těchto předmětů nejméně.
10. Posledním principem ještítkování. Mnoho lidí si myslí, že to není úplně nutné. Budete si však opravdu pamatovat, co jste do uzavřeného boxu uložili před 3 měsíci? Pokud dané předměty nepoužíváte denně, dá se se 100% jistotou říct, že hodně těžce budete lovit v paměti, co je obsahem boxu. Štítkování zajistí rychlou orientaci v prostoru a díky tomu eliminujete i duplicitní nákupy.
Krok za krokem: Proces organizace domácnosti
Celý proces se skládá z několika kroků – počáteční příprava, třídění a eliminování věcí, organizace pomocí různých vychytávek a organizérů a posledním krokem je zbavení se vyřazených věcí. Můžete si samozřejmě přidat různé mezikroky, pomocníky, kteří vám ulehčí celý proces a pomohou vám vytrvat a následovat váš cíl.
Počáteční příprava
Příprava spočívá v důkladném promyšlení toho, jaké jsou vaše denní rutiny a jaké máte představy o tom, co všechno si přejete v dané místnosti uložit a co v ní budete dělat. Měli byste mít představu i o tom, jaké máte finanční možnosti a, samozřejmě, kolik máte k dispozici úložného prostoru.
A v neposlední řadě je nutné mít přehled o věcech, které chcete zorganizovat (např. jejich velikost, využitelnost, funkčnost apod.). Pokud máte všechny potřebné informace a rozměry místnosti a skříní, rozdělte si místnost na více částí a promyslete si, jaké úložné prostory se do nich hodí. Měly by přitom logicky i vizuálně navazovat.
Třídění a eliminování věcí
Poté přichází na scénu proces třídění, výběr těch správných organizérů (velikost, design, typ) a celodenní osobní organizace. Abyste měli v prostoru vše hezky sladěno, je dobré si vytvořit moodboard a pro finanční představu si prohlédnut nabídku různých prodejců. A nezapomeňte si zakoupit i zmíněné štítky.
Organizace
Délka samotné organizace pak závisí na tom, kolik času si na něj během dne vyhradíte, na počtu pomocníků, rychlosti vašeho rozhodování.
Zbavení se věcí
Po dokončení byste měli mít na jedné hromádce připravené věci na vyhození, na druhé k darování a prodeji. Vyřazené věci nezanášejte zpět do vyčištěného prostoru a snažte se je co nejdříve poslal dál.
Dobrý tip
Pro prodej věcí můžete využít různé facebookové skupiny, MarketPlace nebo další platformy, které se zabývají prodejem použitého zboží. Bazárek, Modrý koník, Vinted apod.
Další možností je zaslání věcí do specializovaných prodejen, sběren, re-use center, odnést věci na SWAP. Můžete si vytipovat v okolí různé charity a optat se, zdali něco aktuálně potřebují, případně jestli nepořádají další sbírky pro jiné organizace, které pomáhají maminkám v nouzi, lidem bez domova, zvířatům nebo aktuálně i stále ukrajinským rodinám.
Jak si „nový“ domov udržet?
Organizace se týká pravidelných rutin rodiny či lidí, kteří s námi domácnost sdílí. Nastavení rutin je skvělý pomocník, jak si udržet prostor dlouhodobě nezahlcen. Hned na začátek se nedoporučuje zavést nové každodenní rutiny. Mohlo by vás to příliš zahltit a celá snaha by měla opačný efekt.
Nicol doporučuje nastavit si menší úkoly a třeba jednu až dvě rutiny na týden. Když si zvyknete, můžete na sebe přitvrdit.
Věci patří na své místo
Jako příklad můžeme uvést častý zvyk neodkládání věcí na svá místa. Na začátku je důležité se s ním naučit pracovat. První věc je zeptat se, proč neodkládám věci na své místo. Je to daleko nebo snad předmět nemá své stálé místo? Pokud tomu tak je, je na čase hledat správné a vhodné místo pro daný předmět.
Po organizaci je pak důležité, abyste byli důslední při každém odkládání daného předmětu a vyhnuli se tak svému zlozvyku.
Malé úkoly
Nepořádek vzniká pomalu, a pokud ho necháte stát a kupit se, bude i ten malý nepořádek mít katastrofální následky. Nejdřív neodložíme jen nůžky, pak odznak, pak možná nabíječku, pak kostku z deskové hry a už se to kupí. Z malého problému najednou vzniká velký problém.
Malé úkoly se však řeší lépe a nezaberou tolik času. Navíc na vás ty odložené předměty stále nekoukají a nepřipomínají vám, že jste něco neodložili. Nezaměstnají vám hlavu. Jednoduše chaos vyvolává chaos.
Pozor na shromažďování
Pozor byste si měli dát i na množství věcí určitého druhu a s tím související slabost shromažďovat jistý druh věci. Každý z nás něco takového má. Někdo má slabost experimentovat s kořením, čaji, někdo neustále nakupuje svíčky, brčka apod.
Když jedna věc přibude, jiná odejde
Pro udržení zorganizovaného a pěkného prostoru je dobré si nastavit jistá pravidla. Například když jedna věc přibude, jiná věc odejde. Pokud nevypálím jednu svíčku, další si nekoupím. Když si nastavíte chytrá pravidla pro přísun nových věcí, prostor se vám bude udržovat snáz a nebude zahlcený.
Zásady pro udržení organizované domácnosti
Méně je více
V našich domácnostech se nacházejí přebytky, které jsou způsobeny tím, že můžeme. Ale pro naši psychickou pohodu a méně úklidu určitě platí, že méně je více.
Pravidelné třídění
Ušetří čas při větších třídicích a úklidových akcích. Pokud vidíte, že je něco nefunkčního, rozbitého a těžko se opraví, prostě to vyhoďte. Např. šatník je vhodný probrat, když měníme sezónní oblečení.
Nekupujte něco, pokud to opravdu nepotřebujete
Zvážit několikrát, než vytáhnete peněženku z kapsy, se často opravdu vyplatí. Zkuste se sami sebe zeptat: Opravdu to potřebuji? Mám to už doma? Mám na to místo? Kolik místa to zabere a kam to dám? Budu to vůbec používat?
Dbejte na praktické a funkční řešení
Myslete na to, aby předměty, kterými se obklopujete, byly praktické (i pro děti), designové a funkční. Člověk se musí přizpůsobovat různým zvykům rodin, ale společnou komunikací určitě najdete společné řešení.
Zbavte se věcí co nejdříve, nenechte je sedět v koutě
Naše oko časem začne ignorovat věci, které mu předtím vadily. Takže pokud postavíte krabici do rohu, většinou časem ji přestanete vnímat, splyne s prostorem. Proto věci, které jsou na darování nebo prodej, je nejlepší hned vyfotit a dát pryč.
Text: redakčně zpracovala Lucia Blažiová
Foto: archiv Nicol Dunčko, istock.com, Westwing
Zdroj: časopis HOME