Škola interiérového navrhování V: Jak se tvoří flexibilní prostor

16. 05. 2011
Diskuze (0)
Sdílet

Design a uspořádání interiérových prvků se může lišit nejen v závislosti na druhu stavby, ale především na prostorovém uspořádání činností.Design a uspořádání interiérových prvků se může lišit nejen v závislosti na druhu stavby, ale především na prostorovém uspořádání činností.

Tvůrci interiérů často potkávají klienty, kteří s dobrým pocitem předloží projekt domu, stavební povolení a fotografie dokládající započetí hrubé stavby. Mají k dispozici (mnohdy obrovský) prostor, kde mohou uplatnit svoji kreativitu. Pokud jsou ale původní projekt a studie zpracovány špatně, má interiérový architekt jen málo možností ke změně, a to ještě za cenu zbytečných vícenákladů. Majitelé pak očekávají zázraky; jejich architekt jim přece vysvětlil, že ten zbytek už „vyřeší interiéristi“. V překladu to znamená: Nechali jsme si zpracovat studii a projekt našeho budoucího životního prostoru, teď najděte nějaké kouzlo, vtiskněte mu tvář. Často se stává, že pro architekta končí veškerá práce odevzdáním plánů a další řešení a fungování provozních vztahů je už příliš nezajímá. Je lepší vytvořit na počátku skvělou práci než opravovat špatné dílo – na výsledku to nakonec vždy poznáte.

Potřebné změny
Ideální je hned od počátku plánování spolupráce architekta s interiérovým designérem. To je však možné v případě novostavby, častější jsou situace, kdy prostor stávajícího interiéru přestává plnit poslání, k němuž byl navržen, stává se méně účelným a méně ladí s požadavky životního stylu svých obyvatel.
U takovéto proměny je důležité uznat, že často nejdramatičtější změny v prostoru nemusejí být stavebního charakteru. Abychom dosáhli požadované změny, stačí někdy mírné úpravy stávajícího konceptu. „Designér si neustálé musí být vědom kvalit, kterých má být dosaženo. To znamená, že je schopen posoudit, zda je záměr praktický a funkční. Například i v menších bytech je důležité zachování dostatečně praktických komunikačních prostor i za cenu, že budeme mít méně úložných prostor,“ říká Peter Theisz z Design Agency.
Návrh konceptu otevřeného prostoru musí vymezovat jednotlivé funkční zóny a pamatovat na jejich praktickou návaznost. Z každého návrhu musí být jasné, k jakým činnostem bude prostor sloužit: vodítkem je rozestavění nábytku a vybavení spolu s příslušenstvím. (Návrhy Ing. arch. Magdalena Michaličková)
Plánování prostoru
Nejdůležitějším faktorem ovlivňující veškerý design je sám člověk. Jednoduše proto, že všechno, co se projektuje, odpovídá jeho specifickým potřebám. Naše tělesné rozměry určují, jak se ve vnitřních prostorách cítíme a reagujeme. „Důležitost dobrého designu dokládají naše každodenní zkušenosti. Kritériem při posuzování jeho vhodnosti je jednak míra, do jaké odpovídá našim zvyklostem, jednak praktičnosti a využití světla a prostoru. Při plánování prostoru interiéru je potřeba využít všechny dostupné údaje, definovat vzájemný vztah činností neboli různých zón. Při projektování je důležitá prostorová hierarchie. Z každého návrhu musí být na první pohled zřetelný účel místnosti – od rozestavění nábytku přes vybavení a příslušenství,“ vysvětluje Peter Theisz.
Estetika a ergonomie v kuchyni
Dobrým příkladem, kde jsme s praktičností a estetikou konfrontováni nejvýrazněji, je právě kuchyň. „Bohužel se dnes často při projektování bytů či domů setkáváme s nepochopením důležitosti této místnosti ze strany architektů, a tak bývá někdy dost velký oříšek kuchyňskou linku do těchto prostor správně sestavit. Aby se kuchyň stala místem, kde máte vše takzvaně po ruce, měli bychom respektovat základní ergonomická pravidla. Proto sami prosazujeme nejen designovou funkčnost a praktičnost tohoto prostoru, ale v detailech zastáváme co nejvíce jednoduchých tvarů stejné velikosti. Tyto zásady nijak neovlivní estetickou úroveň kuchyňské linky – naopak zpříjemní práci a pobyt v kuchyni,“ doplňuje Peter Theisz z Design Agency. V kuchyni se dnes odehrává podstatná část domácích prací a činností. Navíc se dnes často otevírá prostor kuchyně i do dalších obytných prostor, a tak se kuchyň stává nejen součástí, ale i středobodem našeho obydlí.

Dostatečně praktický je i prostor kolem jídelního stolu. Ložnice není skladiště! Zejména tato místnost by měla být uspořádána tak, aby prostor volně dýchal a váš odpočinek nebyl nijak rušen. Pracovní prostor kuchyňské linky není ničím zatížen, což umožňuje plynulou návaznost jednotlivých úkonů.

TEXT: Andrea Mičková

FOTO: archiv firem
Kategorie: Design interiérů Nábytek
Tagy: design interier
Sdílejte článek

Diskuze