Designoví pomocníci pro hladký start do nového dne
Hraje praktičnost a účelnost u produktového designu větší roli než v jiných designérských oborech?
Plně automatický kávovar VeroAroma 700 v nerezovém provedení vyniká čistým elegantním designem a snadným ovládáním. Stisknutím jednoho tlačítka si připravíte kávu podle svého výběru: espreso, caffe crema, cappuccino, caffè latte nebo latte macchiato, dokonce do dvou šálků najednou.
V tónech černé a bílé
Pitný režim nepodceňujte ani v zimě. V limitované edici představuje SodaStream přístroj z řady SodaStream JET s označením Black & White. Doplněn je trojicí stejně stylových nových lahví Black & White. Nesmrtelný černo-bílý design dělá z nového výrobníku atraktivní doplněk vaší kuchyně. Využívá kontrastu černé a bílé, aby na sebe upozornil, ale zároveň je zcela univerzální. K dostání na www.sodastream.cz
Rychlovarná konvice na vodu o objemu 1,2 l z kolekce Emma rovněž pochází od dánské značky Stelton. Konvice s minimalistickým designem šedé barvy s ocelovým podtónem je vyrobena z nerezavějící oceli a její rukojeť z bukového dřeva. Stěna nádoby je dvojitá s izolační vrstvou, takže je na dotyk méně horká než jiné varné konvice. Součástí je také odnímatelný odvápňovací filtr a suchý bezpečnostní spínač varu, který konvici automaticky vypne, jakmile voda dosáhne varu. Precizní zpracování si vysloužilo několik designérských cen, například německou Design Award 2015, Red Dot Award 2014 nebo iF Product Design Award 2014. K dostání na www.designville.cz
Slaďte si spotřebiče do jednoho stylu. Značka Kenwood nabízí ve stejném provedení kompaktní celokovový toaster TTM020 i konvici kMix SKM030. Celokovové spotřebiče v bílé barvě jsou kombinací kvality a designu. Díky speciální funkci svůj toast už nikdy nespálíte nebo nedopečete. Konvice o objemu 1,25 l rovněž ohromuje svým kompaktním provedením. Každý detail je sladěn a promyšlen. Dostupné v síti obchodů Euronics
Tento nadčasový kávovar typu french press pochází z dílny dánského designéra Erika Magnussena, který ho navrhl pro značku Stelton. Do kolekce EM77 byl zařazen v roce 2010 a je ve stejném designu jako celá tato řada. Při svém návrhu vycházel Erik Magnussen z kolekce Cylinda Line od dalšího dánského designéra Arneho Jacobsena. Celá řada EM77 patří mezi ikonické produkty skandinávského designu a byla oceněna prestižní iF Design Award v roce 1992, ID Prize v roce 1997 a Danish Design Award v roce 2007. Nemusíte se bát, že váš nápoj vychladne, speciální materiál totiž dokáže udržet nápoj horký i několik hodin a konvička tak zároveň poslouží jako termoska. K dostání na www.designville.cz
Nerezový vzhled
Zcela jednoduchá nerezová konvice od italského výrobce Alessi pochází z dílny uznávaného designéra Wiela Aretse. Původně malá rodinná továrna na zpracování mosazi a niklu se postupně vypracovala na lídra mezi italskými „továrnami na design“ s důrazem na místní tradici a kulturu. Její konstrukce působí lehce, třebaže je z nerezové oceli. Dostupné na www.designpropaganda.cz
Rychlovarná konvice KitchenAid 5KEK1222 o objemu 1,25 l je ideální volbou pro dvoučlennou domácnost. Konvice ve tvaru kupole je zástupcem klasického univerzálního retro designu. Disponuje standardy pro snadné a rychlé použití, například otočnou základnou. LED panel vás informuje o stavu ohřívané vody. Dostupné na www.kitchenaid-shop.cz
Pákový espreso kávovar Europiccola El kombinuje retro vzhled s moderní technologií. Pro italskou značku La Pavoni ho navrhl Bruno Munari už v roce 1950, což svědčí o jeho nadčasovém provedení. Je kombinací stylu, kvality a spolehlivosti. Dostupné na www.designpropaganda.com
Autorkou designu hliníkového kávovaru Pulcina typu french press od značky Alessi je návrhářka Michele de Lucchi. Záměrem bylo optimalizovat tvar kávovaru pro zlepšení organoleptických vlastností kávy. Díky vnitřnímu tvaru Pulcina automaticky zastaví filtrování kávy ve správnou chvíli. Toto přerušení pomáhá eliminovat fázi erupce, která generuje hořkou pachuť, zajistí, aby byly zachovány jen ty nejlepší vlastnosti kávy, a zvýší její plné aroma. Dostupné na www.casabella.cz
Vestavný plnoautomatický kávovar Hotpoint CM 9945 HA je nejen elegantní, ale i praktický. Nerezový povrch je upraven tak, aby na něm nezůstávaly otisky prstů, a dotykový ovládací panel a displej umožňují snadné a rychlé ovládání. S kávovarem si připravíte pravé italské espreso a díky novým technologiím a programům s kombinováním mléka i krémové cappuccino, caffè latte nebo macchiato. Integrovaný mlýnek uvnitř kávovaru umožňuje použít také zrnkovou kávu, kterou umele v sedmi stupních od hrubé až po tu jemně umletou kávu. Díky speciální vodní a parní trysce si v kávovaru Hotpoint můžete připravovat dokonce i sypané a bylinkové čaje. www.hotpoint.cz
Naturální design
Milovníci retro designu jistě ocení provedení rychlovarné konvice DeLonghi Ocina Vintage, která je opět zástupcem italského designu. Nerezová ocel a k tomu lakovaný vzhled konvice DeLonghi Icona Vintage KBOV 2001 GR v zeleném tónu je díky svému objemu 1,7 l vhodná i pro větší rodiny. Dostupné v síti obchodů Euronics
Luxusní kolekci Newspaper navrhl pro Bugatti designér Andreas Seegatze. Kromě rychlovarné konvice Vera Newspaper sem patří také citrusovač Vita, kuchyňská váha a minutka Uma, toustovač Volo a mixér Vela Newspaper. Ohromí vás především řemeslné zpracování a neotřelý design, protože přístroje jsou vyrobeny z rukodělně upravované kůže. Dostupné na www.cassabella.cz
Mechově zelené mlýnky na sůl a pepř Bottle od dánské firmy Menu jsou jednoduchým a efektním doplňkem každé kuchyně. Jejich minimalistický design ve tvaru láhve navrhli designéři ze studia Norm Architects. Na rozdíl od ostatních mlýnků na koření designéři umístili mlýnek do horní části. Díky obrácené konstrukci se sůl a pepř nesypou samovolně ven a nezanechají po sobě na stole či kuchyňské lince nežádoucí stopy. Otočením dřevěné části si snadno nastavíte hrubost mletí. Dostupné na
www.designville.cz
Autorkou designové konvičky typu french press je Mette Duedahl, která ji navrhla pro dánskou značku Muuto. Kameninová konvička má díky použitému materiálu jedinečný vzhled a také velice příjemnou strukturu na dotyk. Praktičnost konvičky spočívá i v jejím dvojím využití – kromě toho, že v ní můžete připravit kávu, ji lze používat také jako stylovou konvici na čaj nebo vodu. Dostupné na www.designville.cz
Tento kuchyňský pomocník vyniká netradičním minimalistickým designem a použitím netradičních obnovitelných materiálů. Toaster z bambusových překližek ohnutých parou pochází ze studia Jamese Stumpfa. Topné spirály uvnitř skleněných ploch jsou vybaveny rychlým chlazením cívek a displej uživatele upozorní, kdy je bezpečné toast vyjmout. www.stumpfstudio.com
Rozhovor
O produktovém designu s…
prof. MgA. Michalem Froňkem a prof. M.A. Janem Němečkem, vedoucími ateliéru produktového designu Vysoké školy uměleckoprůmyslové v Praze
Jaký by měl být budoucí student oboru produktový design a jaký by měl být jeho absolvent?
JN+MF: Student by měl být v podstatě co nejvšestrannější. Produktový design je stejně jako architektura velmi komplexní obor. Každá schopnost a znalost se počítá, přičemž výtvarný talent je jen jedním z mnoha předpokladů. A na konci? Stejný, jen by měl vědět, co dělá a proč.
Jak velký je vlastně zájem o tento konkrétní obor?
JN: Větší než možnost následného uplatnění.
Hraje praktičnost a účelnost u produktového designu větší roli než v jiných designérských oborech? Co vás na produktovém designu baví nejvíc?
JN: Praktičnost a účelnost je podstatná pro všechny podobory designu, ale u produktového je význam slova „účelnost“ poněkud širší. Mě nejvíc baví ten proces.
Existuje nějaký typický produkt tohoto oboru? Jak velká škála výrobků sem spadá a má obor vůbec nějaké mantinely?
MF: Hranice produktového designu je velmi, jak se teď s oblibou říká, tekutá. Spadá sem téměř cokoliv, jen se méně zabývá předměty se složitou technickou výbavou.
Zaměřujete se v ateliéru také na design domácích elektrických spotřebičů, například rychlovarných konvic, kávovarů…?
Jistě, to sem také do určité míry patří.
Kolik návrhů od vašich studentů se promění ve skutečné výrobky?
JN: Jen velmi málo, a ani to není naším primárním cílem. Ale občas se něco podaří.
Je těžké si ve světě produktového designu vybudovat jméno?
MF: Dnes podstatně těžší než v době, kdy jsme začínali my.
Co považujete za největší letošní úspěch ateliéru produktového designu?
JN: Pro nás je vždycky nejzajímavější to, co právě probíhá, takže teď jsou to čerstvě nainstalované výkladce v obchodě Hermés v Pařížské ulici v Praze.
Kde se vaši absolventi nejvíce uplatňují – ve velkých společnostech, anebo se častěji vydávají vlastní cestou?
JN: To se nedá zobecnit, každý má dispozice k něčemu jinému. Někdo je silná osobnost, která se musí prosadit sama, někdo je spokojenější v týmu, někomu se třeba design zprotiví.
Je pro produktového designéra snazší najít práci v Česku, nebo v zahraničí? Liší se od sebe nějakým způsobem zahraniční a tuzemský přístup k oboru?
MF: Liší se rozhodně poptávkou místních firem. U nás je to ještě pořád bída, i když se situace rychle zlepšuje. Co se uplatnění týče, o co je v zahraničí vyšší konkurence a nároky, o to je větší poptávka.
Která tři jména nebo produkty českého a zahraničního produktového designu vás v poslední době zaujaly?
JN: Poslední dobou mě nic zvláštního nezaujalo. Nebo si možná jen nevzpomínám.
MF: Asi nejdelší sofa od Giorgia Busnelliho, které vyrábí B + B Italia, krásný krásný unsmart telefon pro firmu Punkt od Jaspera Morrisona a v galerii Raven Row v Londýně se představila Ulmská škola se specifickým stylem industriálního designu – spotřebiče a předměty pro každodenní použití. Zajímavý je také koncept motocyklů Next100 od BMW.
Připravila: Veronika Slomková
Foto: archiv firem
Zdroj: časopis HOME 11-12/2016